Varför ens sätta rensmöjlighet där? Bättre att ha den på utsidan av huset. Lättare att komma till och mindre söl om det skulle bli stopp. Ponera att det blir stopp i rören och du ska ta bort locket i grenen, då blir det roligt. Det får plats mycket i rören:( talar av egen erfarenhet

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
D
S Stefan1972 skrev:
Om trossbotten är stängd och svåråtkomlig då? Hur ska du kunna spola det därnere då?
Trossbotten är stängd men det är inte samma sak som att krypgrunden är stängd.

D
C Carbonara84 skrev:
Varför ens sätta rensmöjlighet där? Bättre att ha den på utsidan av huset. Lättare att komma till och mindre söl om det skulle bli stopp. Ponera att det blir stopp i rören och du ska ta bort locket i grenen, då blir det roligt. Det får plats mycket i rören:( talar av egen erfarenhet
Rören går ut genom krypgrunden på 1,5 meter under marknivån. Känns inte rimligt att börja gräva upp tomten för att sätta rensmöjligheten utanför grunden.

Lulaua Lulaua skrev:
Trodde det var en stam som skulle ner..

[bild]
Men det här alternativet måste ju vara en bra kompromiss? Lite mjukare böj, och rensbart, allt med en håltagning uppifrån, och ett till nerifrån?

D Derbyboy skrev:
Trossbotten är stängd men det är inte samma sak som att krypgrunden är stängd.
sorry, menade faktisk krypgrunden men skrev väl lite för snabbt...........Borde ju rimligen gå att öppna upp botten lite så du får dit nå vänligare 45 gradare?

Är det så tight mot marken eller varför måste rören gå så nära trossbotten? Och är det så tight så känns det mer eller mindre omöjligt att ta sig dit för att spola ändå?

Pendla ner avloppsrören med rörsvep och gängstång är väl gängse standard, så har jag gjort i min krypgrund.

D
I mina tidiga
S Stefan1972 skrev:
sorry, menade faktisk krypgrunden men skrev väl lite för snabbt...........Borde ju rimligen gå att öppna upp botten lite så du får dit nå vänligare 45 gradare?

Nej inte med en rimlig arbetsinsats. Dessutom så sticker röret till insatsen i purusbrunnen genom trossbotten. Trossbotten är bara 22cm.

D
V vectrex skrev:
Är det så tight mot marken eller varför måste rören gå så nära trossbotten? Och är det så tight så känns det mer eller mindre omöjligt att ta sig dit för att spola ändå?

Pendla ner avloppsrören med rörsvep och gängstång är väl gängse standard, så har jag gjort i min krypgrund.

Därför att rören ska över en bergskamm i mitten av krypgrunden. Får inte till fallet hela vägen till utloppet om jag går ner för mycket i början.

D
Det är snustorrt, tvättat berg i dagen och varierande takhöjd på 40-130 cm. Dessutom är det gjutet fall mot en spygatt på ena sidan hjärtmuren.

Numera en riktigt riktigt trevlig krypgrund.

PS

Bra belysning har jag också!

Är inte heller rörmokare men själv skulle jag nog försökt sätta ett y-rör för rens efter böjen, eller t rör beroende på hur det ser ut, och sedan göra det lätt o komma åt förgreningen för o rensa.

Har själv ett T rör vid utloppet , enkelt att komma åt med rensgrejor både inåt och utåt.

Byt ut grenen mot en 90 graders böj och sedan sätter du en liggande 45 graders gren, med en renslock på avsticket, till höger på din ritning. Då rinner vattnet bättre i böjen och du kan rensa i krypgrunden.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
J JerreEssberg skrev:
Byt ut grenen mot en 90 graders böj och sedan sätter du en liggande 45 graders gren, med en renslock på avsticket, till höger på din ritning. Då rinner vattnet bättre i böjen och du kan rensa i krypgrunden.
Förstå precis men jag kan väl lika väl byta "en liggande 45 graders gren" mot en:

https://www.bauhaus.se/rensror

D
såhär

• Schematisk illustration av en bjälklagskonstruktion med benämnd trossbotten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Javisst, det går lika bra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.