Hej jag ska byta ut min blandare i köket, och den nya jag köpt har soft pex rör, medan min gamla inte har det. Har läst någonstans att man inte får ha mässing och koppar ihop i en VSH koppling (vet inte riktigt vad VSH koppling är??) Jag har tagit en bild på hur det ser ut nu. Får man ha det så som det är nu?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VSH är en tillverkare av bl.a. kopplingar precis som Vatette och Conex. Det som är blandat på bilden är kromade och blanka mässingskopplingar, men det är bara kosmetiskt "fel" och inte ens det spelar roll under diskbänken.
Mässing och koppar är precis vad man kan blanda. Kopparrör måste ju kunna kopplas ihop på något sätt och då är det mässing som gäller (kromad eller inte). Blandar du in järn/stål blir det knivigare.
Mässing och koppar är precis vad man kan blanda. Kopparrör måste ju kunna kopplas ihop på något sätt och då är det mässing som gäller (kromad eller inte). Blandar du in järn/stål blir det knivigare.
Jag måste medge att jag har dålig koll på vad det är för olika metaller..men dom du ser på bilden är väl koppar(de ledningarna uppåt)F fb35523 skrev:VSH är en tillverkare av bl.a. kopplingar precis som Vatette och Conex. Det som är blandat på bilden är kromade och blanka mässingskopplingar, men det är bara kosmetiskt "fel" och inte ens det spelar roll under diskbänken.
Men de rören som går neråt i bilden är de som är sen huset var nytt, alltså från 1965, vad är det för metall?
Jag tror @costia med mässing syftar på att VSH inte är godkänd för att kopplas på softpex med ände av mässingsrör. Vatette har jag för mig är godkända för den typen av installation. I sådana fall är det bästa att kapa befintligt rör och montera en ny koppling under om det är möjligt. Det bästa är att leta reda på rsknummret och söka upp monteringsanvisningen på www.rskdatabasen.se
Ursäkta costia, men NoOne2k, jag tror att vederbörande inte har riktig koll på detta allsN NoOne2k skrev:Jag tror @costia med mässing syftar på att VSH inte är godkänd för att kopplas på softpex med ände av mässingsrör. Vatette har jag för mig är godkända för den typen av installation. I sådana fall är det bästa att kapa befintligt rör och montera en ny koppling under om det är möjligt. Det bästa är att leta reda på rsknummret och söka upp monteringsanvisningen på www.rskdatabasen.se
Costia, rören som går nedåt är säkerligen kopparrör. Lyckligtvis är de det enda som är i fokus på din bild så det kan jag säga ganska säkert! Möjligen är de 16 mm och inte 15 mm som är standard nu vilket kan innebära lite bekymmer om du ska kränga på en ny koppling på dem. Det finns dock ingen anledning till det eftersom det är rören ovanför som ska bytas om jag förstått rätt.
Den ursprungliga frågan var om det är OK att ha det som nu och visst är det väl det?
PS, sätt dit avstängningsventiler om det inte finns på annat lämpligt ställe så att du kan stänga av bara blandarens vatten om du behöver byta en packning eller blandare i framtiden. De kostar runt 100 kr/st eller mindre och betalar sig första gången de behövs om du frågar mig.
Exakt fb35523, har absolut inga kunskaper inom detta, därav denna tråd. Har bytt några blandare innan men blev så förvirrad när jag läste att man inte fick använda mässing i vsh däremot har jag aldrig monterat pex innan, har jag fattat läget rätt?? Det enda jag behöver byta på den anslutningen som sitter nu är en mutter till pex slangen och en ny klämring? Resten kan vara som det är?
Det är inte bra att blanda järn och koppar, eftersom järn är oädlare och kommer att korrodera.C costia skrev:Exakt fb35523, har absolut inga kunskaper inom detta, därav denna tråd. Har bytt några blandare innan men blev så förvirrad när jag läste att man inte fick använda mässing i vsh däremot har jag aldrig monterat pex innan, har jag fattat läget rätt?? Det enda jag behöver byta på den anslutningen som sitter nu är en mutter till pex slangen och en ny klämring? Resten kan vara som det är?
Men mässing är nästan samma sak som koppar, det är en legering av koppar och zink. Så fenomenet med korrodering på grund av olika ädelhet får du inte med koppar och mässing.
Klicka här för att svara