Hej forumet,

Jag är total nybörjare på det mesta som har med fix&trix att göra. Har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har tänkt att installera en tvättmaskin i min bostadsrätt där det ser ut som att allt ska vara draget redan. Jag är dock förvirrad över hur utloppet ska fungera. Behöver jag köpa till något?

Jag förstår var vattnet och elen kommer ifrån (bild 2), men är alltså osäker på var vattnet ska rinna ut. Är det bara att stoppa in slangen i det lilla hålet (bild 1)?

Förstår att det här kanske är extremt basic, men all hjälp uppskattas :-)

Tack på förhand!
/AP
 
  • Hörn av ett badrum med vit vägg, grått kakelgolv och ett avloppshål för tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag och vattenkran installerade på kakelvägg för tänkt tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Nej, absolut inte in i det lilla hålet
Det är ett utlopp för vatten från kopplingarna som sitter bakom luckan.
Du behöver nog köpa ett rör som ska anslutas till golvbrunnen
 

Bästa svaret

Det lilla hålet till vänster i bild är ett skvallerrör från fördelningsskåpet ovanför. Därur rinner det vatten om något börja läcka i skåpet.

Det som förmodligen är tänkt som tvättmaskinsavlopp är det som döljs under locket nedanför vattenanslutningen.

Pilla bort locket och ta en bild så kan du få
bättre svar. Förmodligen behöver du något sådant här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/falu-tvmavlopp-spilltratt-med-vattenlas-komplett-med-rorsats-40mm/
Men det finns några olika dimensioner och tillbehör beroende på montering.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för snabba svar och hjälp!
Då förstår jag bättre hur det är upplagt. Det känns rimligt som du säger @PNO !

Har en VVS-butik ett par kvarter bort, så förhoppningsvis kan de hjälpa mig vidare.

Tack igen!

/AP
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.