Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märker att jag hamnar här på forumet allt oftare när jag söker på saker så nu är jag medlem och har en fråga jag verkligen uppskatta lite hjälp med.
Jag har bytt vattenlåssats i badrummet och min fråga gäller gumminippeln. De tidigare ägarna hade tätat ett 40mm utloppsrör ner i ett 50 mm rör i golvet med avloppskit som började luckra upp och lukta. Nu har jag bytt ut det mot en gumminippel 50/40. Det var jävulskt svårt att få ner röret i gumminippeln ner i golvet utan att hela nippeln åkte med men nu har jag fått ner det en bit. Jag hoppas nu att nippeln sitter rätt? Den ska väl ner hela vägen förutom kransen längst upp?
Och hur långt ner ska röret ner i nippeln? Nu sitter röret stenhårt iaf. Tänker lite på vattenskador och så, men så länge inget vatten läcker uppåt från själva gumminippeln borde väl allting sitta som det ska? Tänker jag rätt?
Ledsen för alla dessa frågor, hoppas någon med mer VVS-erfarenhet kan svara på detta.
Tack på förhand!
Tack för svar! Kan jag anta att det är helt tätt ner i avloppet så länge det inte kommer upp något vatten från nippeln?
Och har någon koll på hur man egentligen bör sätta dit en nippel och rör på bästa sätt? Jag höll på i timmar med att få ner det. Nu satte jag först nippeln halvvägs ner i golvröret och sen tryckte jag i utloppsröret vilket funkade till slut men det är ju svårt att veta hur långt ner röret sitter i nippeln.
Och har någon koll på hur man egentligen bör sätta dit en nippel och rör på bästa sätt? Jag höll på i timmar med att få ner det. Nu satte jag först nippeln halvvägs ner i golvröret och sen tryckte jag i utloppsröret vilket funkade till slut men det är ju svårt att veta hur långt ner röret sitter i nippeln.
En gumminippel som är 50/40 ska sitta i muffen på ett 50-rör. Har du det eller har du lyckats tvinga ner den i ett kapat 50-rör?
Det finns 45/40 nipplar som annars tätar mellan ett 40 rör och ett 50 rör utan muffen.
https://www.hornbach.se/shop/PURUS-Gumminippel-50073-45-40-3106176/5111276/artikel-detaljer.html
Oavsett svaret så är det nog mer än tätt nu
Det finns 45/40 nipplar som annars tätar mellan ett 40 rör och ett 50 rör utan muffen.
https://www.hornbach.se/shop/PURUS-Gumminippel-50073-45-40-3106176/5111276/artikel-detaljer.html
Oavsett svaret så är det nog mer än tätt nu
Tack för svar! Nej det var ingen muff på röret ner i avloppet, ska det vara det alltså?
Jag tvingade ner gunminippeln som är 50-40och 40-röret ner i det kapade 50-röret. Det låter inte på dig som att det är praxis? Tacksam för alla upplysningar jag kan få.
Jag tvingade ner gunminippeln som är 50-40och 40-röret ner i det kapade 50-röret. Det låter inte på dig som att det är praxis? Tacksam för alla upplysningar jag kan få.
Nej det är inte praxis, då 50/40 nippeln är 50mm utvändigt, dvs lika tjock som avloppsröret är utvändigtRobertfroberg skrev:
Men har du fått ihop det så lär det i alla fall inte lukta, läcker gör det sällan uppåt. Då måste det i så fall vara helt tätt i avloppet.
Tack för svar! Så om jag köper en lös muff och sätter på avloppsröret så ska det gå betydligt enklare att få på utloppsröret i gumminippeln? Tolkar jag det rätt då? Alltså underifrån: avloppsrör, muff, gumminippel och sedan utloppsrör?
Tack för upplysningen. Det hade suttit fint att veta det innan jag satt och lirkade ett antal timmar för att få ner nippel och rör Men den lilla detaljen visste jag varken om och personalen på Bauhaus antog kanske att jag hade en muff. Nybörjare som man är så får man vara glad att man lär sig! Blir en till vända för att köpa 45/40 nippeln då och riva upp det jag nyss gjort.
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!
Vilken kämpe du ärRobertfroberg skrev:
Jag håller med tidigare inlägg. Införskaffa 45/40 gummi, lägg lite tvål på gummit för mindre friktion och tryck i röret.
Varför det, det kan inte bli tätare än det du nyss fixat. Blir säkert ett helsicke att få isär din installation som fyller sitt syfte.Robertfroberg skrev:
Tack för upplysningen. Det hade suttit fint att veta det innan jag satt och lirkade ett antal timmar för att få ner nippel och rör Men den lilla detaljen visste jag varken om och personalen på Bauhaus antog kanske att jag hade en muff. Nybörjare som man är så får man vara glad att man lär sig! Blir en till vända för att köpa 45/40 nippeln då och riva upp det jag nyss gjort.
Tack för all hjälp!
Klicka här för att svara