Byggahus.se

Bollfiber i avlopp

1. M
    Medlem · Kalmar · 74 inlägg

Madde123

Medlem
    Jag har klantat till mig, jag tvättade en kudde som var stoppad med bollfiber som gick sönder i tvätten.
    Nu är det stopp i avloppet och det är för långt in i röret för att kunna nå. Jag har testat med bikarbonat+ättika och kaustiksoda.
    Jag hade inte jättehöga förhoppningar för att det skulle funka men det är i alla fall provat.

Finns det något man kan göra åt det själv?

2. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 340 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Köp ett rensband, finns på Biltema och Jula bla, kostar runt en hundring. Hjälper inte det är det rörmokare eller spolbilen nästa. Men börja med det billigaste alternativet.

• Laddar…
  3. M

Madde123

Medlem
    Tack för svaret! Finns det risk att man trycker ihop fibret och orsakar värre stopp?

4. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 340 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Ett rensband luckrar upp det mesta skulle jag tro.

• Laddar…
  5. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 830 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Risken finns alltid att det fastnar någon annanstans. Jag har aldrig riktigt kommit överens med rensbanden. Jag köpte däremot en avloppsrensare till högtryckstvätten, lite dyrare än ett rensband men avsevärt mycket bättre.

6. M

Madde123

Medlem
    Jag tänkte testa med ett rensband först. Duger inte det så försöker jag med högtryckstvätten, vi ska ha en någonstans men vet inte var. Tack för tipset!

7. M

Madde123

Medlem
    Jag testade först med rensband men inget hände. Högtryckstvätten vi hade var gammal och man kunde inte byta munstycke så vi skaffade en ny.

Jag körde båda i intervaller och till slut så släppte det. Helt plötsligt kunde vattnet flyta på igen.

Så tack för hjälpen, det här är bland dom bästa forumen jag är med i!

• Laddar…
  8. S
    Medlem · Västernorrland · 6 396 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Fast hur tog sig innehållet ut i avloppet då i en normal tvättmaskin? Borde väl ha proppat igen både sil och pump tycker man..

• Laddar…
  9. David-O
    Renoverare · Norrbotten · 344 inlägg

David-O

Renoverare
    Om ni ska köra med en avloppsrensare till högtryckstvätten är det bästa att spola från "gatuhållet" om möjligt. Då rinner det som lossnar iväg. Om man spolar från golvbrunnen så kam det flöda över vatten.
    Slangen är otrolig på att leta sig in förbi krökar.
    Ganska dyr men rekommenderas.

10. M

Madde123

Medlem
    Vi är lite osäkra. Vi ska kolla filtret på maskinen och se om det är något problem där.

11. M

Madde123

Medlem
    Vi körde slangen i avloppshålet på golvet, tror inte vi hade något val. Men då det inte var helt täppt så gick det bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.