Byggahus.se

Relining i Stockholm

1. H
    Medlem · 9 inlägg

Hyenans

Medlem
    Hej!

Precis köpt en villa på ca 160kvm.

En del av huset från 1920 och resten från 1960.
    Gjutjärn blandat med betongrör. Några nya plaströr dragna.

Jobbet (avloppsrenovering) innefattar:

Övervåning
    WC: 1 st toalett.
    Bottenvåning
    Badrum: 1 st golvbrunn av plast, 1 st toalett.
    Kök: 1 st handfat.
    Garage: 1 st golvbrunn av gjutjärn.
    Tvättstuga: 1 st golvbrunn av gjutjärn, 1 st renslucka.(installation av renslucka på stående stam i plast i
    tvättstugan som går över till gjutjärn i bottenplattan.
    Relining av avluftning.
    Relining av servisledning till tomtgräns.

Vi har fått ett pris på 150 000 SEK, efter rotavdrag.

Är detta ett rimligt pris?

Och, det man såg på kameran när de filmade rören var att rötter växt in i en av betongrören i trädgården, och gamla brunnar i garaget, inget annat var anmärkningsvärt, förutom att det är gamla rör.
    Värt att lägga så mycket pengar på nu eller spara de pengarna till andra stora renoveringar?

Tacksam för svar!

2. M
    Medlem · 386 inlägg
    Är du säker på att du får ett bra resultat med relining då? Jag har ett hus som är ungefär lika gammalt som ditt (20-tal) med både betong (under källarplattan) och gjutjärn (väggar, under källarplattan) och har funderat på relining men efter att ha läst en hel del om det så verkar det inte som en jättebra lösning utan snarare som att man bra skjuter upp problemet en stund. Risken är ju stor att man tvingas byta rör ändå framöver och då har man slängt 150k "i sjön".

3. T
    Medlem · Stockholms Län · 524 inlägg

tobben87

Medlem
    Vad har du för hus? Källare eller utan källare? Är det många nyrenoverade ytor där du behöver frilägga för att komma åt de gammla rören?
    Jag skulle aldrig relina en kåk, ska de bytas så är de bättre att göra de ordentlitgt. För 150k får du ganska många rörkrökartimmar och annat materiell.
    Stora knäckfrågan torde vara, är det många nya ytskikt som förstörs när man byter rör,ja då kan de springa iväg fort.

4. H
    Medlem · 9 inlägg

Hyenans

Medlem
    Tack, har dålig koll på detta :)
    Vi kanske avvaktar och ser efter vad vi MÅSTE göra och inte leta fel. Rötterna lät inte bra iaf, men kanske kan vänta nåt år.

5. M
    Medlem · 386 inlägg
    Om rören befinner sig i marken så gräver man upp och lägger nya rör (eller låter rörmokaren lägga dessa).

6. H
    Medlem · 9 inlägg

Hyenans

Medlem
    Hej tack.

Det är krypgrund. En väldigt låg sådan, Så ingen källare.
    Badrum är gjorda 2017 så skulle vara dyrt och trist att göra om det. Det är så funderingen kring Relining började.

Menar du att man med en rörmokare kan göra om på kritiska ställen, så som där det börjat växa rötter i rören osv?

7. Hällvetet
    Husägare · 2018 · 464 inlägg

Hällvetet

Husägare
    Jag har relinat hos mig och det blev bra i slutändan.
    Trygghansa ser relinade rör lika dant som nybytta rör vid försäkringsärenden (kanske finns fler bolag jag vet inte).
    Det kan bli riktigt bra om det görs rätt.
    Rötter i gamla betongrör är typ standard, de kmr in vid skarvarna.
    Tycker spontant att ni ska avvakta tills det blir ett problem.

8. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 515 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Det finns olika sorters relining, är det strumpa eller målning av rören ni har fått? Hur går ledningen i marken? Träd eller plattsättning ivägen? Det kanske är bättre att byta avloppsrören i marken och passa på att byta vattenledningen samtidigt om den är av galvade rör?

9. H
    Medlem · 9 inlägg

Hyenans

Medlem
    hej!
    det är strumpa.

10. R
    Medlem · Uppsala · 17 inlägg

Relining

Medlem
    Att vänta med att relina tills problem uppstår kan vara för sent för att kunna relina och slippa bila fram rören.

Även en rotinträngning i mark kan göra att röret kollapsar och måste grävas fram.
    Rören i mark ligger frostfritt och det ska grävas en bra bit åt sidan och nedåt för att komma åt dem.
    Det finns ingen röris eller grävare som gör det billigare än en relining.

Kolla med en firma till för att kolla om offerten ni fått är "rätt".

11. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 515 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Med anledning av ditt namn kan man misstänka att du är lite partisk. Om det alltid är billigare att relina än gräva tror jag vi hade sett mycket större andel relining än omgrävning av avloppsledningar. Varje projekt är unikt, rätt produkt på rätt plats!

12. J
    Medlem · 86 inlägg

Jonobe

Medlem
    Vi fick betala ca 30 k innan ROT för relining med strumpmetoden av 2 hål i gjutjärnsrör i källargolv, 2 partier på under 1 m. Tog 2 man en heldag, var lite knepigt att komma åt. Jag upplevde dem som kunniga och kompetenta. Med hänsyn till detta tror jag inte att ert pris är högt, men efter att ha sett arbetet utföras är jag lite skeptisk till hur lämplig och prisvärd metoden är för annat än punktinsatser. Raka rör är ju en sak, men brunnar, svängar och förgreningar kan inte vara helt lätt att få bra.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Uppsala · 17 inlägg

Relining

Medlem
    Alltid rätt produkt på rätt plats.
    Alltid billigare är det inte, men oftast.
    Har man någon med grävmaskin som gräver gratis så kan det vara billigare även om det går på några timmar att relina en ledning ute i mark.

14. H
    Medlem · 9 inlägg

Hyenans

Medlem
    Hej!

vi måste välja mellan några omfattande renoveringar men vi har inte kommit fram till hur vi gör med just detta. Vi får vänta och se. Aldrig fel att ha allt i tipp topp såklart.

en idé är att bila i garaget och göra om tvättstugan i samma veva. Då kan vi bila där och göra om rören. även röret i trädgården skulle vi kunna gräva upp med Nån byta ut röret.

15. H
    Medlem · 9 inlägg

Hyenans

Medlem
    Ja låter lite samma med det priset vi fått. De räknar med 4-5 heldagar.
    Vi vet inte än om vi skulle haka på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.