För att göra en lång historia kort: För några år sedan köpte min fru och jag ett hus som ligger på en fastighet vi kan kalla fastighet 2. Denna fastighet blev avstyckad (i samband med vårt köp) från fastighet 1, som den tillhört sedan minst 100 år. På fastighet 1 kommer kommunens vattenledning in, varvid den sedan splittas upp i 4 delar: en del går till mangårdsbyggnaden på fastighet 1, en del till ett garage på fastighet 1, en del går till ett gästhus på fastighet 1, och en del går till vårt hus. Som sagt, tidigare har vårt hus tillhört stamfastigheten, d.v.s. fastighet 1. Det finns 1 vattenabonnemang hos kommunen, och vattenmätaren till detta sitter i gästhuset på fastighet 1. Det är ju såklart inga problem när alla hus som försörjs av det kommunala vattnet ligger på samma fastighet. Men, när vi köpte vårt hus beställdes inget nytt, separat, abonnemang till vårt hus, utan säljaren (vår granne) satte in en vattenmätare hos oss och vi delade på ab-kostnaden och betalar vår granne för förbrukat vatten. Min fråga är: Om jag nu kontaktar kommunen för att få ett eget vattenabonnemang (för att slippa ha några ekonomiska förehavanden med min granne), innebär det att jag blir TVINGAD att även betala anslutningsavgiften, som ligger kring 90.000:- i vår kommun? Kommunen kommer ju inte att rent fysiskt koppla om vårt vatten direkt från den kommunala ledningen in till vår fastighet, utan vi har servitut på vatten hos vår granne så det enda kommunen behöver göra är att installera en "riktig" vattenmätare inne i vårt pannrum. Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation?

Jag vet inte men hade inte chansat.

Jag varar på min egen fråga, efter ett samtal med chefen för gatukontoret i min kommun: Min typ av lösning är inte tillåten. Alla privatpersoner måste ha en egen servis-punkt till sin fastighet, och motivet är att jag annars skulle kunna riskera att min granne (varifrån mitt vatten matas) bestämmer sig för att strunta i att betala vattenräkningen vilket resulterar i att hans vatten stängs av, vilket innebär att jag drabbas. Så, nu kan jag se fram emot en faktura på 70.000:- från kommunen plus kostnaden för att gräva och koppla in vattnet. Återigen: Lita ALDRIG på en mäklare eller en säljare. I morgon ska jag träffa en av våra bolagsjurister som är expert på fastighets/entreprenadrätt som jag dryftat detta lite löst med tidigare så vi får se var det slutar.

Var i alla fall glad att du har vatten.

När jag bodde (hyrde, lyckligtvis) i USA upptäcktes samma förhållande och vattnet till båda fastigheterna stängdes av direkt tills dess att avgifterna var betalda. Det handlade dessutom inte bara om anslutningsavgift utan även om abonnemangsavgift för alla år anslutningen hade varit delad.

Min hyresvärd var i full panik och skakade fram pengar på nolltid.

Redigerat:
Och om du lägger undan 10.000kr av de 90.000 kronorna så kan du betala grannens vattenräkning när han inte har råd, ;)

För att köra en favorit i repris, dolt fel?

Dvs någon åker på att, om inte annat, ta viss del av fakturan?

Du har ju sponsrat hans vattenräkningar genom åren?

zenobia skrev:

Dolt fel är ju omöjligt. ETT samtal till kommunen å du hade fått alla nödvändiga uppgifter.

Redigerat:
Nämde du för kommunen vilken fastighet det handlade om ? Annars hade jag nog avvaktat lite med ett eget abbonemang. Fast du kanske har 70 papp att slänga till kommunen för ingenting, då spelar de ingen roll :-)

• Gilla
zenobia
  • Laddar…
Noseone skrev:
Dolt fel är ju omöjligt. ETT samtal till kommunen å du hade fått alla nödvändiga uppgifter.
Japp, visst är det så, bara ETT samtal, frågan är vem ringer du?

Banverket
Transportstyrelsen
Anticimex
Mäklarsamfundet
Vägföreningen
Polisen
Skanska
Lantmäteriet
Kommunen
Länsstyrelsen
Försäkringsbolaget
Ragnsells
Luftfartsstyrelsen
Din advokat
Dina lokala politiker
Tre st tidigare ägare
1,3,5,10 st grannar
Sotaren
Ett par rörkrökare
Ett par elektriker

Osv....

Ett samtal blir lätt 50 samtal. Med facit på hand är det enkelt att säga "varför ringde du inte till X?"

Det gäller bara att veta vem X är. Var går gränsen?

Redigerat:
Taxan är troligen uppdelad i olika avgifter och du bör bara behöva betala en servisavgift och inte ytavgift och annat.
I vår kommun får man dela servis men man måste ha ett eget abonnemang (alltså att kommunen sätter upp vattenmätare).

Det låter som sagt inte som något speciellt dolt fel. Men det beror ju också lite på vilka utfästelser säljaren har gjort.

zenobia skrev:

Kan aldrig vara dolt fel om du läser TS första inlägg.
Säljaren och TS sätter in en vattenmätare i samband med köpet och gör ett muntligt avtal om lösningen.
Och om man vill verifiera om detta är riktigt hade det bara varit att ringa den som "levererar" vatten till säljaren av fastigheten. All information finns på fakturan.
Det är dessutom nu som TS vill få en lösning utan grannens inblandning med kommunen VA.

zenobia skrev:
Japp, visst är det så, bara ETT samtal, frågan är vem ringer du?

Banverket
Transportstyrelsen
Anticimex
Mäklarsamfundet
Vägföreningen
Polisen
Skanska
Lantmäteriet
Kommunen
Länsstyrelsen
Försäkringsbolaget
Ragnsells
Luftfartsstyrelsen
Din advokat
Dina lokala politiker
Tre st tidigare ägare
1,3,5,10 st grannar
Sotaren
Ett par rörkrökare
Ett par elektriker

Osv....

Ett samtal blir lätt 50 samtal. Med facit på hand är det enkelt att säga "varför ringde du inte till X?"

Det gäller bara att veta vem X är. Var går gränsen?
Vad är det för larvig lista, det blir ETT samtal, det är ju på gränsen till att ......förklara husköparen eller dig själv? Du ringer självklart den som levererar och fakturerar vatten till den fastigheten som har abonnemanget.

Redigerat:
Japp när det gäller just vattnet. Men när du köper ditt hus så finns det ju ett och annat dom skall kontrolleras. Vattnet är en av 50 saker...

Hur många samtal skall du ringa och vart?

Är det någon mer än jag som retar mig på gatukontorschefens patetiska förklaring till varför de måste ha två abonnemang? Varför kan de inte bara säga som det är: "du ska ha en egen anslutningpunkt för att då får vi in mera pengar"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.