8 462 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Markbädd blir mättad med vatten?
J JockZon skrev:
Det verkar ju så.
Enda förklaringen som jag kan se till dina 16 cm vatten i in inspektionsröret trots att vatten går igenom är en svacka på ledningen eller rent bakfall.
Enda förklaringen till att det rinner vatten stora delar av året och mer när det regnar är att det tränger in markvatten i ledningen eller bädden.
Claes Sörmland skrev:
Det verkar ju så.
Enda förklaringen som jag kan se till dina 16 cm vatten i in inspektionsröret trots att vatten går igenom är en svacka på ledningen eller rent bakfall.
Enda förklaringen till att det rinner vatten stora delar av året och mer när det regnar är att det tränger in markvatten i ledningen eller bädden.
Okej, har mätt med laser i botten på röret jag har vatten och änden där det skall släppas ut och det är 18cm fall till utsläppet så det är ju ok. Frågan är om något påvägen dit är fel?
Jag fiskade upp vatten från röret jag har vatten i och det är ljusbrunt med lite olika kryp och grejer i, sen ser det ut som sand eller något i det också.
Att det står 16cm gör mig fundersam, det är ju något som inte är rätt men vad? entreprenören vill inte göra något förrens det påvisas att de finns något fel..
Matematiken går inte ihop, röret är ju bara 110 mm så sand i röret kan inte förklara att det står 16 cm vatten där. Det måste vara en uppbuktning på röret mellan de två punkterna som du mäter vid. D v s de är lokala lågpunkter.J JockZon skrev:Okej, har mätt med laser i botten på röret jag har vatten och änden där det skall släppas ut och det är 18cm fall till utsläppet så det är ju ok. Frågan är om något påvägen dit är fel?
Jag fiskade upp vatten från röret jag har vatten i och det är ljusbrunt med lite olika kryp och grejer i, sen ser det ut som sand eller något i det också.
Att det står 16cm gör mig fundersam, det är ju något som inte är rätt men vad? entreprenören vill inte göra något förrens det påvisas att de finns något fel..
Det jag tänker med. Verkar som det är något som är fel där, och hur man ska hitta det är ju inte så lätt.Claes Sörmland skrev:
Du behöver kolla att det inte finns något i röret som dammar upp vattnet i röret.
Du kan filma eller låta slambilen spola rent. Därefter har du gjort allt du kan och ska entreprenören ta över. Vill denne inte, så tar du in en annan entreprenör som dokumenterar hela arbetet och fakturerar du den första entreprenören.
Om det inte är entreprenörens fel, får du betala själv, men det ska i alla fall åtgärdas
Du kan filma eller låta slambilen spola rent. Därefter har du gjort allt du kan och ska entreprenören ta över. Vill denne inte, så tar du in en annan entreprenör som dokumenterar hela arbetet och fakturerar du den första entreprenören.
Om det inte är entreprenörens fel, får du betala själv, men det ska i alla fall åtgärdas
Och det är ett fel. Utloppsledningen/Dräneringsledningen ska tillföra syre till bädden underifrån. Det gör den inte om det finns ett bakfall av denna typ. Så jag skulle reklamera det och få bädden åtgärdad så att inget vatten samlas i dräneringsledningen.J JockZon skrev:
Det är troligt,och något man kan upptäcka med filmning (var börjar ledningen bli vattenfylld).Claes Sörmland skrev:
En annan möjlighet är att det är stopp i ledningen, men att materialet över röret är så genomsläppligt att vattnet tar sig ur röret genom hålen som finns i röret för att strömma in i röret på andra sidan stoppet.
Stoppet kan då vara en fysisk propp eller, så har röret gått sönder eller tryckts ihop. Det ser man också vid filmning eller när man försöker spola röret.
Klicka här för att svara
