J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Måste vara dagvatten/markvatten.

okej, så det skulle kunna vara så att fallet är fel och att det kommer in dag vatten?

eller tror du mer bara på dagvatten och enda lösningen är att dränera?

kan man kontrollera fallet på något sätt?
 
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
okej, så det skulle kunna vara så att fallet är fel och att det kommer in dag vatten?

Det verkar ju så.

Enda förklaringen som jag kan se till dina 16 cm vatten i in inspektionsröret trots att vatten går igenom är en svacka på ledningen eller rent bakfall.

Enda förklaringen till att det rinner vatten stora delar av året och mer när det regnar är att det tränger in markvatten i ledningen eller bädden.
 
harry73
Kan du pumpa ut de 16 cm vatten i röret och sedan hälla i lite vatten bakvägen? Då ser man direkt var det hamnar
 
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det verkar ju så.

Enda förklaringen som jag kan se till dina 16 cm vatten i in inspektionsröret trots att vatten går igenom är en svacka på ledningen eller rent bakfall.

Enda förklaringen till att det rinner vatten stora delar av året och mer när det regnar är att det tränger in markvatten i ledningen eller bädden.

Okej, har mätt med laser i botten på röret jag har vatten och änden där det skall släppas ut och det är 18cm fall till utsläppet så det är ju ok. Frågan är om något påvägen dit är fel?

Jag fiskade upp vatten från röret jag har vatten i och det är ljusbrunt med lite olika kryp och grejer i, sen ser det ut som sand eller något i det också.

Att det står 16cm gör mig fundersam, det är ju något som inte är rätt men vad? entreprenören vill inte göra något förrens det påvisas att de finns något fel..
 
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
Okej, har mätt med laser i botten på röret jag har vatten och änden där det skall släppas ut och det är 18cm fall till utsläppet så det är ju ok. Frågan är om något påvägen dit är fel?

Jag fiskade upp vatten från röret jag har vatten i och det är ljusbrunt med lite olika kryp och grejer i, sen ser det ut som sand eller något i det också.

Att det står 16cm gör mig fundersam, det är ju något som inte är rätt men vad? entreprenören vill inte göra något förrens det påvisas att de finns något fel..
Matematiken går inte ihop, röret är ju bara 110 mm så sand i röret kan inte förklara att det står 16 cm vatten där. Det måste vara en uppbuktning på röret mellan de två punkterna som du mäter vid. D v s de är lokala lågpunkter.
 
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Matematiken går inte ihop, röret är ju bara 110 mm så sand i röret kan inte förklara att det står 16 cm vatten där. Det måste vara en uppbuktning på röret mellan de två punkterna som du mäter vid. D v s de är lokala lågpunkter.
Det jag tänker med. Verkar som det är något som är fel där, och hur man ska hitta det är ju inte så lätt.
 
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
Det jag tänker med. Verkar som det är något som är fel där, och hur man ska hitta det är ju inte så lätt.
Ja du har väl redan hittat det om du är säker på din lasermätning.
 
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du har väl redan hittat det om du är säker på din lasermätning.
Nej men den var rätt. Det jag har vatten i är högre än det som är i brunnen dit de ska rinna. Kanske jag som förklara dåligt.
 
harry73
Har slambilen redan varit på plats?
 
J
harry73 harry73 skrev:
Har slambilen redan varit på plats?
Slambilen var här i november tror jag.

Vet inte vad man ska göra som nästa steg
 
harry73
Du behöver kolla att det inte finns något i röret som dammar upp vattnet i röret.
Du kan filma eller låta slambilen spola rent. Därefter har du gjort allt du kan och ska entreprenören ta över. Vill denne inte, så tar du in en annan entreprenör som dokumenterar hela arbetet och fakturerar du den första entreprenören.
Om det inte är entreprenörens fel, får du betala själv, men det ska i alla fall åtgärdas
 
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
Nej men den var rätt. Det jag har vatten i är högre än det som är i brunnen dit de ska rinna. Kanske jag som förklara dåligt.
Jag förstår det som att det är detta som är felet i din anläggning:

Schematisk illustration av marknivå med inspektionsrör, vattennivå, felaktigt bakfall på perforerad dräneringsledning och utloppsledning.
 
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det som att det är detta som är felet i din anläggning:

[bild]

Så jag också tror att det kan vara...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
Så jag också tror att det kan vara...
Och det är ett fel. Utloppsledningen/Dräneringsledningen ska tillföra syre till bädden underifrån. Det gör den inte om det finns ett bakfall av denna typ. Så jag skulle reklamera det och få bädden åtgärdad så att inget vatten samlas i dräneringsledningen.
 
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det som att det är detta som är felet i din anläggning:

[bild]
Det är troligt,och något man kan upptäcka med filmning (var börjar ledningen bli vattenfylld).
En annan möjlighet är att det är stopp i ledningen, men att materialet över röret är så genomsläppligt att vattnet tar sig ur röret genom hålen som finns i röret för att strömma in i röret på andra sidan stoppet.
Stoppet kan då vara en fysisk propp eller, så har röret gått sönder eller tryckts ihop. Det ser man också vid filmning eller när man försöker spola röret.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.