Gäller fritidshus/gård. Är ibland där på vintern, men mest på sommaren. Är vinterbonat, men värms med kökspanna och vattenburet värme. Det finns/fanns en beredare/värmeväxlare på vinden, men det frös och började läcka när huset inte var tillräckligt varmt. Man måste alltså elda för att få varmvatten. Varmvattenrören är delvis av galvat järn, vilket kanske inte är så bra.

Funderar på en elektrisk beredare, placerad i badrummet istället, och försöka byta rören mellan badrum och kök. Men det är lite dåligt med plats tycker jag. Antingen bredvid fönstret, det är 55cm mellan vägg och foder, och 90cm från toppen av tvättmaskinsluckan till taket.

Ett litet badrum med tvättmaskin, handfat och värmeenhet, begränsat utrymme för varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller snett ovan toaletten. Det är ca 50cm från kanten av sitsen till väggen bakom radiatorn.

Badrumsinteriör med toalett, radiator, tvättmedel på hylla, tvättkorg och städredskap i ett äldre hus.
Skapa konto

Något bra förslag? 50-100 liter tror jag det handlar om, gärna 2 eller 3-fas.

Nibe eminent finns i både 55 och 100l, båda går att koppla på 2-fas.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är ju en enkel lösning att sätta den i badrummet. Men om du inte vill ta upp utrymmet så går det att bygga ett isolerat skåp någonstans och sätta varmvattenberedaren och ett element där. Vinden kanske inte är det lämpligaste. Finns det någon krypgrund? Annars går det att bygga skåpet på utsidan av huset. Genomströmningsberedare går ju också att använda. Men de kräver en mycket hög anslutningseffekt utan att kunna ge så högt flöde.

Jag har bara en 3x16A in till huset, så inte en genomströmning funkar?

Det är inte så viktigt med golvbrun där man sätter den? Det öppnar för fler möjligheter i så fall.

Isolerat utrymme med värmare sa någon, låter man den inte vara på året runt? I och med att jag har värme på i huset, så räknade jag med att förluster från beredaren kom huset till godo.

Redigerat:
Det behövs en möjlighet för vatten som läcker ut genom säkerhetsventilen att ta vägen någonstans. Så finns det inte en golvbrunn i utrymmet måste du dra en slang eller ett rör för spillvattnet till en plats där avlopp finns. När jag bytte varmvattenberedare hade jag inte grejer hemma för att ordna avrinningen utan ställde en hink under. Den hinken hade en tendens att var full och golvet blött när jag skulle tömma den. Gör inte om mitt misstag utan ordna avrinning på en gång.

Lösningen med ett uppvärmt skåp utomhus kommer som du säger att öka energiförbrukningen en aning jämfört med att ha beredaren inne om det redan är underhållsvärme på. Är den inte i vägen för dig i badrummet borde det vara det enklaste. Men skall den vara 100 liter tar den en del plats. Jag ville peka på ett alternativ.

Tack för idén! (y)

För beredaren som sitter på vinden sitter idag avstängnings-, back- och säkerhetsventilen i badrummet (ingen blandningsventil). Borde gå att ordna i det här fallet, också?

Rum med hyllor på väggen, byrå med ihopvikta handdukar och fönster som släpper in ljus.
Skapa konto

Badrummet är på andra sidan väggen, kan tänka mig att offra underskåpet där för att få in en beredare. Elcentralen är ungefär där fotografen står.

Men vänta lite. Skulle det fungera att sätta en beredaren på vinden bredvid den gamla, och bygga ett litet isolerat rum däri? Om beredaren alltid är på och rören dras om, så borde det kunna hållas frostfritt? Så kopplar man dom i serie, så att först kommer beredaren från kökspannevärme, och sedan den elektriska? Då kan jag ta en mindre modell, och om det blir många som skall duscha, får man tända en brasa?

Jag skulle tänka mig för innan jag satte varmvattenberedaren på vinden. Detta eftersom det blir så mycket större konsekvenser om det skulle bli ett läckage där. Men givetvis finns inga tekniska hinder mot att ha den på vinden.

Fördelen med att ha den på vinden är att läckaget märks, det börjar nämligen droppa från innertaket.:cool: Eller det är egentligen ett rum på ovanvåningen som vi inte värmer upp.

Vad tror du om att seriekoppla med befintlig beredare?

• Haha
vcx
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Vad tror du om att seriekoppla med befintlig beredare?
Det låter som en bra idé. Jag har ofta sett den rekommenderas i forumet.

Lite knas blir det. VV kan inte värmas i en panna om det inte finns separat VV-slinga eller tank i den, Tappvatten får inte blandas med värmen, då kommer allt att rosta upp när det gäller värme. Troligtvis har tanken på vinden en VV-slinga i sig och övrigt vatten är för värmen. VV tillverkas genom att tanken värms med pannan, när tanken är full med värme är nog elementen heta och VV som varmast. Bäst är nog att ha VV för sig själv utan att gå över en tank på vinden för att få det fungera på ett bra sätt.

@jonaserik, i första inlägget står det hur det är kopplat idag.

Är vinterbonat, men värms med kökspanna och vattenburet värme. Det finns/fanns en beredare/värmeväxlare på vinden, men det frös och började läcka när huset inte var tillräckligt varmt. Man måste alltså elda för att få varmvatten.
Det är alltså stigaren från kökspannan som går in i en gammal Thermia beredare/värmeväxlare på vinden, så det är inget knas med det. Det har fungerat rätt så bra.

Bild finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-varmvatten.408672/#post-4119835

Du har flera inlägg av olika slag på forumet, det blir lite tvetydigt, den på vinden är en förrådberedare och fungerar som tidigare sagts., därav intet att säga. Och då fungerar det som tänk, förutom ev frysrisk på vinden.

Japp, det är fler saker på en gång som händer, vet inte vad du tycker är tvetydigt faktiskt? Säg till, så kan jag förtydliga i så fall! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.