Hej
Jag har en blandare i köket som jag vill stänga av det "tröga läget" på. Det jag menar är att jag kan vrida kranen tills det blir varmt en bit, sen börjar det bli trögare att vrida för att få det ännu varmare. Så jag måste hålla inne vredet för att få det riktigt varmt annars fjädrar handtaget tillbaks. Principen är väl god för antar det är för att spara på varmvatten. Men går det att ta bort det på min kran? Att ändra max tempen på själva vattnet vet jag hur jag gör. Men jag vill alltså inte att kranen ska fjädra tillbaks när jag vrider det och vill ha riktigt varmt.
Anledningen till det hela är att jag använder mycket gjutjärn i matlagningen. Då använder jag inget diskmedel utan bara riktigt varmt vatten(skållhett) för att få det rent. Att hålla en gjutjärnspanna i ena handen, vredet på kranen i en hand för att få det max i värme och sedan en hand till att köra med diskborsten har jag inte
. Hade jag bara kunnat sätta vredet på den temp jag velat ha och sedan låtit kranen spola så hade jag klarat mig med mina två händer som jag har
.
Kranen ser ut som en FM-Mattsson tycker jag men det finns bättre folk att avgöra det här inne.
Jag har en blandare i köket som jag vill stänga av det "tröga läget" på. Det jag menar är att jag kan vrida kranen tills det blir varmt en bit, sen börjar det bli trögare att vrida för att få det ännu varmare. Så jag måste hålla inne vredet för att få det riktigt varmt annars fjädrar handtaget tillbaks. Principen är väl god för antar det är för att spara på varmvatten. Men går det att ta bort det på min kran? Att ändra max tempen på själva vattnet vet jag hur jag gör. Men jag vill alltså inte att kranen ska fjädra tillbaks när jag vrider det och vill ha riktigt varmt.
Anledningen till det hela är att jag använder mycket gjutjärn i matlagningen. Då använder jag inget diskmedel utan bara riktigt varmt vatten(skållhett) för att få det rent. Att hålla en gjutjärnspanna i ena handen, vredet på kranen i en hand för att få det max i värme och sedan en hand till att köra med diskborsten har jag inte
Kranen ser ut som en FM-Mattsson tycker jag men det finns bättre folk att avgöra det här inne.
Tycker det ser ut att stå Gustavsberg på ovansidan av spaken, längst bak, ser ut att vara denna blandaren,
https://www.gustavsberg.com/se/prod...re-nautic-hog-pip-med-diskmaskinsavstangning/
Ta bort den rödblåa plutten i nedre framkanten på spaken. Därunder sitter en skruv, lossa den, ta bort spaken.
Här har du anvisning,
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/G-berg_Mounting/Nautic_single-lever_mixers.pdf
https://www.gustavsberg.com/se/prod...re-nautic-hog-pip-med-diskmaskinsavstangning/
Ta bort den rödblåa plutten i nedre framkanten på spaken. Därunder sitter en skruv, lossa den, ta bort spaken.
Här har du anvisning,
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/G-berg_Mounting/Nautic_single-lever_mixers.pdf
Tackar så mycket! När du säger det så syns det väldigt tydligt på ovansidan av kranenDemmpa skrev:
Klicka här för att svara

