Hej,
Har en markbädd som ska rena avloppsvattnet, och när jag kollar ner i uppsamlingsröret så står det vatten där. Högsta vatten nivån jag haft har vart 10-15cm från marknivå.
Har även ett avluftningsrör som det är vatten i samt att man ser att det är smutsigt vatten, typ som lervatten. Och detta rör har jag nu upptäckt sitter löst, går att vicka på. Men det värsta var när jag skulle kolla ner om det var vatten där i så kände jag att det skulle gå att dra upp hela röret från marken, det är såpass löst.
Någon som kan avlopp och markbäddar? Systemet är 2.5år gammalt endast..
Bilden är på avluftningen.
Har en markbädd som ska rena avloppsvattnet, och när jag kollar ner i uppsamlingsröret så står det vatten där. Högsta vatten nivån jag haft har vart 10-15cm från marknivå.
Har även ett avluftningsrör som det är vatten i samt att man ser att det är smutsigt vatten, typ som lervatten. Och detta rör har jag nu upptäckt sitter löst, går att vicka på. Men det värsta var när jag skulle kolla ner om det var vatten där i så kände jag att det skulle gå att dra upp hela röret från marken, det är såpass löst.
Någon som kan avlopp och markbäddar? Systemet är 2.5år gammalt endast..
Bilden är på avluftningen.
Ojdå!J JockZon skrev:
Vart leder dräneringsledningen, det måste ju finnas någonstans att leda vattnet med fall för att en markbädd ska fungera. Det låter som att detta är problemet här.
Claes Sörmland skrev:
Otydlig där kanske men det går vidare från markbädd till en brunn där det pumpas vidare till krondike. Så det är inga problem där.
Då missförstod jag dig, det du kallar för uppsamlingsledningen är alltså spridarledningen som går ovanpå bädden och inte dräneringsledningen som går under bädden.
Då är det nog standardfelet att bädden har satt igen i spridarlagret. Det kan den göra av flera olika orsaker, t ex för hög belastning, nån har kopplat på stora mängder vatten på systemet (t ex backspolning eller stuprör), den kan också vara felaktigt anlagd så att vattnet har spritts ojämnt över bädden, innehåller för tät sand o s v.
Du har 10 års garanti på bädden så bäst är nog att reklamera den.
Då är det nog standardfelet att bädden har satt igen i spridarlagret. Det kan den göra av flera olika orsaker, t ex för hög belastning, nån har kopplat på stora mängder vatten på systemet (t ex backspolning eller stuprör), den kan också vara felaktigt anlagd så att vattnet har spritts ojämnt över bädden, innehåller för tät sand o s v.
Du har 10 års garanti på bädden så bäst är nog att reklamera den.
Som bilden visar, så ska mitt system vara anlagt som jag har förstått det hela. (dock har jag inte inspektionsbrunnen eller vad den kallas efter reningstanken) I det vänstra röret (på bilden) så stod vatten nästan till marknivå cirka 10-15cm från. Och det står vatten där idag och gjort ett tag.
Det högra röret är det som jag lade in en bild på i första inlägget . Fotot är taget igår..
Det högra röret är det som jag lade in en bild på i första inlägget . Fotot är taget igår..
Osäker på om vi pratar förbi varandra. Så här:
Undersök den röda situationen först. >Står det vatten i det inspektionsröret så är det ju stopp i dräneringsledningen och det kommer att fyllas på vatten även uppströms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersök den röda situationen först. >Står det vatten i det inspektionsröret så är det ju stopp i dräneringsledningen och det kommer att fyllas på vatten även uppströms.
Röd: det står vatten där ja, men kollar jag i brunnen dit det ska rinna så rinner det vatten konstant. Så det kan inte vara stopp.Claes Sörmland skrev:
Blå: det är även vatten i denna och det är det bilden visar som är i mitt start inlägg.
Så om vi summerar så har jag vatten i bägge rören..
Då måste det vara stopp i dräneringsledningen/utloppet på något sätt så att vattnet inte kommer igenom med tillräckligt högt flöde. Annars kan det inte stå vatten i de röda inspektionsröret. Kanske kollapsad dräneringsledning? Kanske sand/stenmjöl i det? Testa att spola ur dräneringsledningen med högtryck/spolbil via inspektionsledningen.J JockZon skrev:
Släpper ett stopp så lär det ju säga slurp och allt vatten rinner bort på tre sekunder. Är röret kollapsat så kommer du ju inte igenom med spolslangen.J JockZon skrev:
Har det kollapsat så lär det vara anläggningsfel. Någon som klumpat sig med en grävskopa. Eller misslyckats med att trycka in röret i en muff så att det har gått isär. Eller grävt djupare än schaktbotten så att röret har gått isär i en muff när leran har satt sig efter en tid.
Hej, Man kan ju få en tanke om att grundvattennivån är för hög och dräneringsledning igensatt av lera så att utflödet är begränsat.J JockZon skrev:Hej,
Har en markbädd som ska rena avloppsvattnet, och när jag kollar ner i uppsamlingsröret så står det vatten där. Högsta vatten nivån jag haft har vart 10-15cm från marknivå.
Har även ett avluftningsrör som det är vatten i samt att man ser att det är smutsigt vatten, typ som lervatten. Och detta rör har jag nu upptäckt sitter löst, går att vicka på. Men det värsta var när jag skulle kolla ner om det var vatten där i så kände jag att det skulle gå att dra upp hela röret från marken, det är såpass löst.
Någon som kan avlopp och markbäddar? Systemet är 2.5år gammalt endast..
Bilden är på avluftningen.
Den rekommenderade lösningen är avskärande dränering i backen strax ovanför markbädden. Alltså ett grusfyllt dike med en dräneringsslang i botten. Diket bör vara något djupare än markbäddens botten för att stoppa markvattnet.J JockZon skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
1+ på högt grundvatten, pumpa på bara, och kolla nivån i sommar.

