J
Hej,

Har en markbädd som ska rena avloppsvattnet, och när jag kollar ner i uppsamlingsröret så står det vatten där. Högsta vatten nivån jag haft har vart 10-15cm från marknivå.

Har även ett avluftningsrör som det är vatten i samt att man ser att det är smutsigt vatten, typ som lervatten. Och detta rör har jag nu upptäckt sitter löst, går att vicka på. Men det värsta var när jag skulle kolla ner om det var vatten där i så kände jag att det skulle gå att dra upp hela röret från marken, det är såpass löst.

Någon som kan avlopp och markbäddar? Systemet är 2.5år gammalt endast..

Bilden är på avluftningen.
 
  • Inblick i ett mörkt avluftningsrör med stående smutsigt vatten i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
Har en markbädd som ska rena avloppsvattnet, och när jag kollar ner i uppsamlingsröret så står det vatten där. Högsta vatten nivån jag haft har vart 10-15cm från marknivå.
Ojdå!

Vart leder dräneringsledningen, det måste ju finnas någonstans att leda vattnet med fall för att en markbädd ska fungera. Det låter som att detta är problemet här.
 
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ojdå!

Vart leder dräneringsledningen, det måste ju finnas någonstans att leda vattnet med fall för att en markbädd ska fungera. Det låter som att detta är problemet här.

Otydlig där kanske men det går vidare från markbädd till en brunn där det pumpas vidare till krondike. Så det är inga problem där.
 
Claes Sörmland
Då missförstod jag dig, det du kallar för uppsamlingsledningen är alltså spridarledningen som går ovanpå bädden och inte dräneringsledningen som går under bädden.

Då är det nog standardfelet att bädden har satt igen i spridarlagret. Det kan den göra av flera olika orsaker, t ex för hög belastning, nån har kopplat på stora mängder vatten på systemet (t ex backspolning eller stuprör), den kan också vara felaktigt anlagd så att vattnet har spritts ojämnt över bädden, innehåller för tät sand o s v.

Du har 10 års garanti på bädden så bäst är nog att reklamera den.
 
J
Som bilden visar, så ska mitt system vara anlagt som jag har förstått det hela. (dock har jag inte inspektionsbrunnen eller vad den kallas efter reningstanken) I det vänstra röret (på bilden) så stod vatten nästan till marknivå cirka 10-15cm från. Och det står vatten där idag och gjort ett tag.

Det högra röret är det som jag lade in en bild på i första inlägget . Fotot är taget igår..
 
  • Schematisk illustration av en enskilt avloppsanläggning med markbädd, slamavskiljare och reningstank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Osäker på om vi pratar förbi varandra. Så här:

Schematisk bild av dräneringssystem med text som markerar var stopp kan uppstå vid vattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersök den röda situationen först. >Står det vatten i det inspektionsröret så är det ju stopp i dräneringsledningen och det kommer att fyllas på vatten även uppströms.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Osäker på om vi pratar förbi varandra. Så här:

[bild]

Undersök den röda situationen först. >Står det vatten i det inspektionsröret så är det ju stopp i dräneringsledningen och det kommer att fyllas på vatten även uppströms.
Röd: det står vatten där ja, men kollar jag i brunnen dit det ska rinna så rinner det vatten konstant. Så det kan inte vara stopp.

Blå: det är även vatten i denna och det är det bilden visar som är i mitt start inlägg.

Så om vi summerar så har jag vatten i bägge rören..
 
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
Röd: det står vatten där ja, men kollar jag i brunnen dit det ska rinna så rinner det vatten konstant. Så det kan inte vara stopp.

Blå: det är även vatten i denna och det är det bilden visar som är i mitt start inlägg.

Så om vi summerar så har jag vatten i bägge rören..
Då måste det vara stopp i dräneringsledningen/utloppet på något sätt så att vattnet inte kommer igenom med tillräckligt högt flöde. Annars kan det inte stå vatten i de röda inspektionsröret. Kanske kollapsad dräneringsledning? Kanske sand/stenmjöl i det? Testa att spola ur dräneringsledningen med högtryck/spolbil via inspektionsledningen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
J
Okej. Något tänkbart scenario på hur det kan kolappsat? Kan man trycka på med vatten i röret och se om man kan trycka bort allt vatten och se om det blir tomt?
 
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
Okej. Något tänkbart scenario på hur det kan kolappsat? Kan man trycka på med vatten i röret och se om man kan trycka bort allt vatten och se om det blir tomt?
Släpper ett stopp så lär det ju säga slurp och allt vatten rinner bort på tre sekunder. Är röret kollapsat så kommer du ju inte igenom med spolslangen.

Har det kollapsat så lär det vara anläggningsfel. Någon som klumpat sig med en grävskopa. Eller misslyckats med att trycka in röret i en muff så att det har gått isär. Eller grävt djupare än schaktbotten så att röret har gått isär i en muff när leran har satt sig efter en tid.
 
J JockZon skrev:
Hej,

Har en markbädd som ska rena avloppsvattnet, och när jag kollar ner i uppsamlingsröret så står det vatten där. Högsta vatten nivån jag haft har vart 10-15cm från marknivå.

Har även ett avluftningsrör som det är vatten i samt att man ser att det är smutsigt vatten, typ som lervatten. Och detta rör har jag nu upptäckt sitter löst, går att vicka på. Men det värsta var när jag skulle kolla ner om det var vatten där i så kände jag att det skulle gå att dra upp hela röret från marken, det är såpass löst.

Någon som kan avlopp och markbäddar? Systemet är 2.5år gammalt endast..

Bilden är på avluftningen.
Hej, Man kan ju få en tanke om att grundvattennivån är för hög och dräneringsledning igensatt av lera så att utflödet är begränsat.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
J
H håbbe1961 skrev:
Hej, Man kan ju få en tanke om att grundvattennivån är för hög och dräneringsledning igensatt av lera så att utflödet är begränsat.
Okej. Hur återgärdas det isåfall?
Mitt fall på tomten går ju rakt ner till markbädden så troligtvis kommer allt regnvatten osv dit.
 
Claes Sörmland
J JockZon skrev:
Okej. Hur återgärdas det isåfall?
Mitt fall på tomten går ju rakt ner till markbädden så troligtvis kommer allt regnvatten osv dit.
Den rekommenderade lösningen är avskärande dränering i backen strax ovanför markbädden. Alltså ett grusfyllt dike med en dräneringsslang i botten. Diket bör vara något djupare än markbäddens botten för att stoppa markvattnet.
 
1+ på högt grundvatten, pumpa på bara, och kolla nivån i sommar.
 
J
I InsidersUnited skrev:
1+ på högt grundvatten, pumpa på bara, och kolla nivån i sommar.
Pumpa på hur menar du då? Så dränering är det bästa då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.