Jag ska göra en täthetskontroll av en slamavskiljare... hur mycket vatten måste jag fylla upp? Tanken är tömd och står ovan mark...

Claes Sörmland
P Peter Thörn skrev:
Jag ska göra en täthetskontroll av en slamavskiljare... hur mycket vatten måste jag fylla upp? Tanken är tömd och står ovan mark...
Du måste väl fylla till utloppet för att vara säker på att den är tät hela vägen upp.

• Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du måste väl fylla till utloppet för att vara säker på att den är tät hela vägen upp.
Tänkte på om slamavskiljarna klarar att hålla 4 kbm vatten utan mottryck från marken utan att gå sönder?

Claes Sörmland
P Peter Thörn skrev:
Tänkte på om slamavskiljarna klarar att hålla 4 kbm vatten utan mottryck från marken utan att gå sönder?
Jag tror svaret bara finns i läggningsmanualen. Ibland finns ett stycke om täthetsprovning efter transport.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror svaret bara finns i läggningsmanualen. Ibland finns ett stycke om täthetsprovning efter transport.
Tack!

Det står bara följande:

Text om läckagekontroll enligt svensk standard SS 82 56 27 för installationsskador med notering om vattenfyllning.

Det tolkar jag som att den kan fyllas med vatten utan fyllning runtom. Kanske tom att föredra att den är delvis fyllt när ni återfaller, så ni kan packa återfyllnaden.

• Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.