Vi har ännu inte sett någon bild på hur varmvattenberedaren är inkopplad.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Vi har ännu inte sett någon bild på hur varmvattenberedaren är inkopplad.
Protte
Enkelt förklart, från spridaren (kallt vatten) slang till kall sida på VVB, sen utkommande varm från VVB till varm i blandaren

Det är ju inte ovanligt att man kan välja om diskmaskinen ska matas med kallt eller varmt vatten. När diskmaskinsanslutningen är ansluten till kallt vatten och ventilen öppnat för varmt vatten så får man en ”kortslutning” mellan varmt och kallt vatten. Så ventilen stänger inte av vatten till diskmaskinen. Det öppnar eller stänger mellan varmt och kallt vatten.

I alka fall om det funkar som jag tolkar det.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte ovanligt att man kan välja om diskmaskinen ska matas med kallt eller varmt vatten. När diskmaskinsanslutningen är ansluten till kallt vatten och ventilen öppnat för varmt vatten så får man en ”kortslutning” mellan varmt och kallt vatten. Så ventilen stänger inte av vatten till diskmaskinen. Det öppnar eller stänger mellan varmt och kallt vatten.

I alka fall om det funkar som jag tolkar det.
Diskmaskinkranen släpper på vatten till DM. Men det brukar finnas ett reglage innanför kranen som kan kopplas om för att få kallt eller varmt till DM.

Ja, om diskmansinsavstängningen på blandaren är inställd på att öppna mot varmvattensidan så kan det bli väldigt konstigt med den där kopplingen.

useless useless skrev:
Ja, om diskmansinsavstängningen på blandaren är inställd på att öppna mot varmvattensidan så kan det bli väldigt konstigt med den där kopplingen.
Men det borde väl vara inställt på kallvatten från början eller? För en sån sak vet jag att jag ej skulle ändra på, då jag inte ens visste att den fanns. Jag kopplar bara de slangar jag ser :D

Går det bra att plugga en av utgångarna på fördelaren och utgången till diskmaskin ”ovan bänk” med en sådan här?

Om det gör vilken storlek motsvarar i så fall den jag skall ha? Måtten står i R10,R15,R20
Metallisk plugg för rörinstallation med R10, R15, R20 måttangivelser, diskuterad för användning i diskmaskinsutlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handyman 1 skrev:
[länk]
Snyggt. Standard är väl 1/2” på anslutningar då om jag inte minns fel så bör vara en R15 då

Hej, nu måste jag fråga igen. När jag sätter ihop denna vid diskmaskinen så får jag den ej att täta där pilen pekar (övergång plast/metall). Jag har en gummitätning liggandes där och har provat att dra om den 2-3 ggr men med samma resultat. Jag är rädd att ta i för mycket när jag drar eftersom det är plast.

Bör jag byta ut den mot en övergång i metall istället (tänker att delen till diskmaskinen som denna plastövergång sitter i har ju metallgängor även om överdraget är i plast) Plastövergång kopplad till metallrör med synlig gummitätning där röda pilar pekar på en potentiell läcka vid övergången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, eller vågar jag dra för kung och fosterland trots att det är plast?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.