Hej, ska koppla in blandare, det är flätade slangar från blandaren, gissar att det heter pex, anslutningarns är en koppling med invändig gänga och gummipackning, jag ska ansluta dessa till 12mm kopparör, men behöver ju då en klämringskoppling med hylsa med slät ände, annars skär jag väll av packningen eller ksn jag använda gängtejp också? Vet inte vad koppling heter eller vilken gänga det är i pexslangen, m10, g10 eller nåt
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Klämringskoppling för 12mm rör och sen andra änden för "halvkoppling" dvs gängad med bearbetad yta för packning. Vad du har för gänga vet jag inte. Kom ihåg stödhylsa i röret om du har mjuka rör.
Tack. Ska se om jag hittar en sån koppling, eller om jag köper två längre flätade slangar som går ända ner till kulventilerna, även dom har utvändiga gäbngor men koniskt hål, så det blir till att hitta kopplingar där iså fall så behöver jag inte dra kopparrör 40cm
Hej igen, jag är ju jäkligt klantig, och har haft lite annat för mig, hur som helst, har jag inte kopplat in blandaren ännu, men snart är det dags, jag har alltså 12mm kopparrör med kulventiler i slutet, jag tänkte köpa längre pexslangar som på bilden och ansluta slangen med klämmring direkt i kulventilen, men hittar bara 10mm finns det inte 12mm? Tänkte som denna bilden, alltså ansluta rak, slät ände som vilket rör som helst med klämmring i kulventil
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kulventiler kan ha hål för olika rörstorlekar i vardera ände. Blandares rör är alltid 10mm, har du 12mm rör fram till blandaren behöver du alltså en kulventil med 12mm nedåt och 10mm uppåt. Har du testat om du kan få bort slangarna i blandaren, det är inte alltid det går så lätt.
Aha, okej, slangarna monterade jag nya i ny blandare, men dom var förkorta, så jag satte i 12mm kopparör från kulventilerna en bit och tänkte koppla ihop det på så vis, men då blir det en massa kopplingar, och de slangarna som sitter som sitter på nu som följde med blandaren, har anslutning med invändig gänga, svårt att förklara, men ska ta bilder i morgon
A ankan678 skrev:Aha, okej, slangarna monterade jag nya i ny blandare, men dom var förkorta, så jag satte i 12mm kopparör från kulventilerna en bit och tänkte koppla ihop det på så vis, men då blir det en massa kopplingar, och de slangarna som sitter som sitter på nu som följde med blandaren, har anslutning med invändig gänga, svårt att förklara, men ska ta bilder i morgon
Jag förstår. Minns inte vad vi redan nämnt och inte, vet heller inte vad du kan redan och inte, men..
Dom slangar du har nu har en lekande mutter, dvs en mutter i slutet på slangen som kan snurra utan att slangen gör det. Som jag förstår det är dessa för korta, din idé med en extra bit kopparrör är inte dum men precis som du säger så blir det fler kopplingar, och en koppling är alltid en potentiell läcka.
Nya slang är därför inte så dumt. Det finns dock slang med både lekande mutter och rörstump, väljer du lekande mutter så har den en gummipackning i och behöver därför möta en kulventil med slätända, väljer du en slang med rör i änden behöver du en kulventil som är konisk och även klämring med mutter för 10mm rör.
Har man dock redan en kulventil med slätända kan man trots att slangen har rörstump montera dessa med en sk halvkoppling, vilket är lite som en hybrid mellan klämring och packning. Se bild.
I vilket fall så kommer det att bli tätt bara man gör rätt, dvs skruvar tillräckligt hårt men inte för hårt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden