Hej alla kunniga och ni andra.
Det är så att jag har stopp i avloppet någonstans. Jag tycker bara inte att det känns logiskt. Jag har gjort en skiss på hur rören i mitt hus går. En väldigt enkel och lekmannamässig skiss, men så är jag också väldigt okunnig när det gäller avlopp. De rosa delarna är rena gissningar eftersom de är under källargolvet.
Det är andra gången sen vi flyttade in i huset i mars som vi har stopp. Första gången släppte det av sig själv efter ett par dagar. Det har båda gångerna börjat med att vattnet rinner undan dåligt i toaletterna. Sen också i duschen. Det kluckar från dusch och bastu när vattnet till slut har runnit undan. Båda gångerna har jag använt en avloppsrensare som ser ut som en 10 meter lång skruvad vajer med en spiral längst ut. Jag har kört ner den i brunnen i duschen, bastun och tvättstugan. Jag har också öppnat både locket till toalettröret och till köksröret och stoppat ner den där. Båda gångerna har jag fått med mig lite toapapper upp ur köksrörslocket. Inte större än en enkrona. Fast det lösta så klart ingenting.Jag tänkte att stoppet var enklast att nå därifrån så jag jobbade där i säkert en halvtimme med rensaren, men antingen är det ett jättestopp eller så har jag kommit till en krök som inte går att ta sig förbi.
Min tanke är att stoppet måste sitta långt ner eftersom alla toaletter, duschen och bastun är påverkade. Konstigt nog har vi inte märkt något från varken kök eller tvättstuga.
Här är lite saker som jag behöver svar på eller hjälp med att förstå:
Idag efter att jag hade försökt med rensaren så upplevde jag att det flöt undan ännu sämre efter än före. Hur kan det komma sig?
Hur kommer det sig att vattnet rinner undan långsamt i toalett A och B? Borde det inte svämma över i källaren om det står vatten ända upp till våning två?
När jag spolade i kranen på våning två eller våning ett så började det bubbla i toalettstolen på våning två. Är det normalt?
Hur bra är en sådan avloppsrensare som jag har egentligen? Bör jag skaffa en högtryckstvätt med rörspolare istället?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Med vänlig hälsning,
Micke
Det är så att jag har stopp i avloppet någonstans. Jag tycker bara inte att det känns logiskt. Jag har gjort en skiss på hur rören i mitt hus går. En väldigt enkel och lekmannamässig skiss, men så är jag också väldigt okunnig när det gäller avlopp. De rosa delarna är rena gissningar eftersom de är under källargolvet.
Det är andra gången sen vi flyttade in i huset i mars som vi har stopp. Första gången släppte det av sig själv efter ett par dagar. Det har båda gångerna börjat med att vattnet rinner undan dåligt i toaletterna. Sen också i duschen. Det kluckar från dusch och bastu när vattnet till slut har runnit undan. Båda gångerna har jag använt en avloppsrensare som ser ut som en 10 meter lång skruvad vajer med en spiral längst ut. Jag har kört ner den i brunnen i duschen, bastun och tvättstugan. Jag har också öppnat både locket till toalettröret och till köksröret och stoppat ner den där. Båda gångerna har jag fått med mig lite toapapper upp ur köksrörslocket. Inte större än en enkrona. Fast det lösta så klart ingenting.Jag tänkte att stoppet var enklast att nå därifrån så jag jobbade där i säkert en halvtimme med rensaren, men antingen är det ett jättestopp eller så har jag kommit till en krök som inte går att ta sig förbi.
Min tanke är att stoppet måste sitta långt ner eftersom alla toaletter, duschen och bastun är påverkade. Konstigt nog har vi inte märkt något från varken kök eller tvättstuga.
Idag efter att jag hade försökt med rensaren så upplevde jag att det flöt undan ännu sämre efter än före. Hur kan det komma sig?
Hur kommer det sig att vattnet rinner undan långsamt i toalett A och B? Borde det inte svämma över i källaren om det står vatten ända upp till våning två?
När jag spolade i kranen på våning två eller våning ett så började det bubbla i toalettstolen på våning två. Är det normalt?
Hur bra är en sådan avloppsrensare som jag har egentligen? Bör jag skaffa en högtryckstvätt med rörspolare istället?
Med vänlig hälsning,
Micke
Ta dit någon som spolar rören och filmar dom åt dig så går du både en bra bild av hur dom går, skicket och om det är en sättning som orsakar stoppet eller något annat.I BiggusDickus skrev:Hej alla kunniga och ni andra.
Med vänlig hälsning,
Micke
Ja. Det är väl planen om det fortsätter. Känns som en tråkig utgift bara om det finns något bra gör-det-själv-knep.P Prodigys skrev:
Jag förstår bara inte hur vattnet kan stiga när man spolar i toaletten på andra våningen om det är tomt i röret som leder ner vattnet till källaren. Är det logiskt?
Förmodligen stopp längre ner i stammen, när du spolar kan inte luften i rören ta vägen någonstans, därför rinner det sakta, finns det någon avluftning på systemet?I BiggusDickus skrev:
Handyman 1 skrev:
Ja stoppet sitter nog väldigt långt ner. Jag skulle gissa på 2-3 meter utanför huset med tanke på hur långt in jag fick min rensare. Hur vet jag om jag har avluftning? Visst sticker det upp ett litet rör ur taket då?
Huset är helt nyrenoverat med nya rör. Förra ägaren tog in en firma som gjorde det förra året. Så långt jag kan se så är det plaströr. Fast innan renoveringen hade huset stått obebott i 12 år och innan det kan det ha gått hur länge som helst innan det gjordes något. Så rören utanför huset kan mycket väl vara cement.J jonaserik skrev:
Vad gör man då? Byter man ut rören helt eller finns det andra sätt?
Som sägs finns det bara ett sätt att få reda på vad som hänt och vad för rör på utsidan, är en spolbil med kamera. Dom kan säga vad som behövs eller inte, onödigt att gräva upp hela tomten om det inte behövs. I skarven mellan plaströr och ev cementrör kan det bli rackartyg om det inte är gjort på rätt sätt. Finns olika sätt att utföra det på och kan inte sägas förrän efter filmning.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Angående verktyg så är rensfjäder sådär. Om barnen har slängt i en toarulle eller nåt så kan den funka för att peta loss men mer typiskt är att det är en härlig gegga med fett och bös och då gör rensfjädern bara ett hål. Kan hjälp för stunden men inte så långvarigt. Högtryckstvätt med spolslang är mycket bättre och allra bäst är förstås hetvatten som spolbilarna kör med.
J jonaserik skrev:Som sägs finns det bara ett sätt att få reda på vad som hänt och vad för rör på utsidan, är en spolbil med kamera. Dom kan säga vad som behövs eller inte, onödigt att gräva upp hela tomten om det inte behövs. I skarven mellan plaströr och ev cementrör kan det bli rackartyg om det inte är gjort på rätt sätt. Finns olika sätt att utföra det på och kan inte sägas förrän efter filmning.
Det blir nog spolbil då. Det har fortfarande inte släppt, även om det har blivit bättre under sista dygnet.
Då får det bli både högtryck med spolslang i framtiden.Bernieberg skrev:
Angående verktyg så är rensfjäder sådär. Om barnen har slängt i en toarulle eller nåt så kan den funka för att peta loss men mer typiskt är att det är en härlig gegga med fett och bös och då gör rensfjädern bara ett hål. Kan hjälp för stunden men inte så långvarigt. Högtryckstvätt med spolslang är mycket bättre och allra bäst är förstås hetvatten som spolbilarna kör med.
Jag har bara bott här sen i mars och det här är andra gången. Första gången släppte det av sig själv efter ett dygn ungefär. Den här gången vill det inte riktigt släppa.Handyman 1 skrev:
Om det blir upprepade stopp uppstår de sannolikt på ett och samma ställe pga något problem.I BiggusDickus skrev:
Vi får t.ex. ibland stopp precis innan trekammarbrunnen. Troligen pga en sättning i röret. Enligt markentreprenadfirman vi anlitar är det ett väldigt vanligt problem. Gäller bara att lokalisera var problemet ligger och gräva upp och åtgärda. I värsta fall får man filma som någon föreslog.
Ja jag får nog börja med att prata med en spolfirma och se vad de säger.C cpalm skrev:Om det blir upprepade stopp uppstår de sannolikt på ett och samma ställe pga något problem.
Vi får t.ex. ibland stopp precis innan trekammarbrunnen. Troligen pga en sättning i röret. Enligt markentreprenadfirman vi anlitar är det ett väldigt vanligt problem. Gäller bara att lokalisera var problemet ligger och gräva upp och åtgärda. I värsta fall får man filma som någon föreslog.