Har läst en del tidigare trådar i ämnet, men lyckas inte bli klokare i mitt val.

Min nuvarande hydrofor, 300L, galvat stål från 1955 har börjat läcka nu efter pensionsåldern har uppnåtts. Det verka ha rostat hål i godset och det droppar sakta men säkert.
Fick först för mig att den behöver bytas akut, men rörmokaren jag pratade med lät inte så bekymrad utan det gick bra att vänta en vecka eller två. Skulle det bli värre kan jag nog bakmata mitt system från grannen via vattenutkastaren.

Nu är frågan bara vilken hydrofor man ska välja..Jag gillar saker som kräver minimalt underhåll ( kan tänka mig luftpåfyllning 1gång/år, det har jag vant mig vid.)

Vi har vatten med relativt lite klorid (12mg/l) men ganska hög konduktivitet 45uS/m = 450mS/cm) som enligt Gävle galvan är ganska nära gränsen för vad en vanlig rostfri hydrofor (ca 10kSek) tål utan att åldras alldeles för snabbt. Livsläng 10 år?
Då finns ju den syrafasta som alternativ (ca 16 kSek). Livslängd 30 år?

Ett annat alternativ är såklart en hederlig galvad, dom eventuellt är plastad på insidan, och dessa kostar ungefär som en vanlig rostfri. Livslängd minst 50 år om den är som den förra.

Sedan finns kompositerna, som har HDPE på insidan som verkar överleva vad som helst och kostar ca 10 kSek de med.
Dock verkar man inte kunna montera siktrör på dessa, så hur gör man vid luftpåfyllning för att veta vattennivån?

Det lutar åt en galvad från Rinkaby Rör/Gävle Tryckkärl.
Då får jag typ samma långa hållbarhet som tidigare.
Dock sitter sidoanslutningen på den nya ca 2cm högre upp än på den gamla. På bilden nedan ser det ut som jag kan justera mina stålrör lite strax över avstängningsventilen i överkant, för att flytta upp anslutningen. Röret som går till höger är ca 50cm och av plast och går till pumpen, det borde väl klara en lätt böjning?

• VVS-installation med stålrör, avstängningsventil och sidoanslutning ovanför plastledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berätta gärna vad du väljer sedan. Vi ska göra samma val snart och för oss lutar det åt en 300L galvad från Gävle tryckkärl. Vet du om Rinkaby rör är billigast eller går det att få billigare på annat håll?

PS. Vi har en kloridhalt på 70mg/l så vi har valt bort alla rostfria. Skulle funkat med en syrafast men de är betydligt dyrare.

M marcusjj skrev:
Berätta gärna vad du väljer sedan. Vi ska göra samma val snart och för oss lutar det åt en 300L galvad från Gävle tryckkärl. Vet du om Rinkaby rör är billigast eller går det att få billigare på annat håll?

PS. Vi har en kloridhalt på 70mg/l så vi har valt bort alla rostfria. Skulle funkat med en syrafast men de är betydligt dyrare.
Absolut.
Rinkaby verkar lättast. Däremot har jag inte lyckats lista ut om det medföljer plugg för ett av sidutloppen eller packning till rensluckan. Packningen borde åtminstone ingå.

D daniel_021 skrev:
Absolut.
Rinkaby verkar lättast. Däremot har jag inte lyckats lista ut om det medföljer plugg för ett av sidutloppen eller packning till rensluckan. Packningen borde åtminstone ingå.
Det vet tyvärr inte jag heller. Ring/maila och kolla, de är alltid bra på att svara (y)

M marcusjj skrev:
Det vet tyvärr inte jag heller. Ring/maila och kolla, de är alltid bra på att svara (y)
De svarade "Det vi vet är att alla erforderliga delar från pumpens inlopp till anläggningens utlopp 25R inv.ingår."
Nu är det ju inte ens 25R på tanken så vet inte vad jag ska tro. Rimligen medföljer packning iaf ;)
Gävle tryckkärl öppnar på måndag. Får väl kontakta dem.

• Gilla
marcusjj
  • Laddar…
M marcusjj skrev:

Jag var inne på en galvad från Gävle, men läste någonstans att de har plastbeläggning på insidan. Något jag inte var intresserad av. Men eftersom det stod mellan plast och plast valde jag till slut en Wellmate hydropress i komposit, 120 liter.

Flera skäl:
*Lätt att bära, jag kan installera den själv.
*Tar lite mindre plats, kan ställa den under trappen när ejektorpumpen byts mot sänkpump.
*Ca halva priset mot en hydrofor.

Nu visade det sig att gävles galvade inte har plastbeläggning sedan 2018, så om jag skulle göra om valet och hade haft lite mer plats hade det blivit en sådan.

D daniel_021 skrev:
Jag var inne på en galvad från Gävle, men läste någonstans att de har plastbeläggning på insidan. Något jag inte var intresserad av. Men eftersom det stod mellan plast och plast valde jag till slut en Wellmate hydropress i komposit, 120 liter.

Flera skäl:
*Lätt att bära, jag kan installera den själv.
*Tar lite mindre plats, kan ställa den under trappen när ejektorpumpen byts mot sänkpump.
*Ca halva priset mot en hydrofor.

Nu visade det sig att gävles galvade inte har plastbeläggning sedan 2018, så om jag skulle göra om valet och hade haft lite mer plats hade det blivit en sådan.
Du kommer säkert bli nöjd med din Wellmate (y)

Vi beställde till slut en 150 liter galvad från Gävle tryckkärl (300 liter gick inte in i källaren tyvärr). Beställde från Rinkaby rör. Blev billigt och en otroligt smidig hemleverans på pall med PostNord :D Får hoppas vi blir nöjda

Tänkte byta ut hydroforen ikväll, men ör lite fundersam på återstart av ejektorpumpen.

Hydrofor och ejektorpump i källare som ska bytas ut, inklusive rörsystem och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har avstängning mellan pump och hydrofor samt mellan hydrofor och utlopp.

Min plan var att stänga ventilerna, tömma hydroforen och skruva dit hydropressen. Därefter släppa tillbaka vattnet som är stående i rörsystemet i huset. Sedan öppnar jag helt sonika ventilen från pumpen och startar pumpen.

Kommer det fungera eller måste jag bakmata mitt system från grannen först så jag har ordentligt mottryck?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.