Om det finns sprickor i röret så borde du åtgärda snarast. Mindre kul om avloppsvattnet läcker ut och förorenar mark och grundvatten.

Claes Sörmland
P Prodigys skrev:
Om det finns sprickor i röret så borde du åtgärda snarast. Mindre kul om avloppsvattnet läcker ut och förorenar mark och grundvatten.
Det läcker inga volymer i sprickor som denna, de är igengeggade med biofilm och ledningen ligger i fall så det är sällan ett problem. Ligger ledningen i lera så är de dessutom självtätande, ligger de i grus eller sand så renas vattnet efter att avloppsavattnet har tagit sig ut.

Demmpa Demmpa skrev:
@Prodigys hur fungerar enskilt avlopp med infiltrationsbädd?

”En infiltrationsanläggning består av tre viktiga delar, slamavskiljare, fördelningsbrunn samt en infiltrationsbädd”
[länk]
I en filterbädd har man full koll på både hur långt ner grundvattnet ligger och i vilken ordning infiltrationen sker. Det vet man ytterst sällan vid en läcka.

P Prodigys skrev:
Jag tror inte att det läcker speciellt mycket, men jag ska kolla med någon som vet. Vi ska också kontakta vårat försäkringsbolag för att se vad de säger om det här.

Är det någon som vet om det här räknas som ett dolt fel eller om det anses vara något som man ska kontrollera själv innan köp?

Karlia
Har du skriftligt på att det ska vara nya rör hela vägen ut till gatan så kanske. Annars eftersom rören i huset var bytta så borde de ut till gatan vara så pass gamla att de är dags att byta också.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
I BiggusDickus skrev:
Är det någon som vet om det här räknas som ett dolt fel eller om det anses vara något som man ska kontrollera själv innan köp?
Om avloppet är rimligt nybyggt [EDIT: ser i tråden att det är ett 30-talshus] och är felbyggt så kan det vara ett dolt fel. Men det förutsätter att det inte fanns indikationer på det när du undersökte huset. T ex att avloppet fungerar bra vid köpet när man spolade i kranar men att dessa problem endast visar sig över tid. Just avlopp är väl det där dolt fel lättast kan hävdas.

Men är det ett äldre avlopp [EDIT: som i det här fallet] så kan man rimligen förvänta sig att rören fungerar sämre och att hävda dolt fel då blir långsökt. (Det finns förvisso en dom om dolt fel som implicerar om att avlopp har evigt liv men den är lite svår att ta på allvar.)

Karlia Karlia skrev:
Har du skriftligt på att det ska vara nya rör hela vägen ut till gatan så kanske. Annars eftersom rören i huset var bytta så borde de ut till gatan vara så pass gamla att de är dags att byta också.
Kanske. Jag ska kolla alla gamla mail. Jag har skriftligt (genom mäklaren) att rören i källaren är bytta, men att de var nya rör ända ut till vägen tror jag bara sas muntligen.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om avloppet är rimligt nybyggt [EDIT: ser i tråden att det är ett 30-talshus] och är felbyggt så kan det vara ett dolt fel. Men det förutsätter att det inte fanns indikationer på det när du undersökte huset. T ex att avloppet fungerar bra vid köpet när man spolade i kranar men att dessa problem endast visar sig över tid. Just avlopp är väl det där dolt fel lättast kan hävdas.

Men är det ett äldre avlopp [EDIT: som i det här fallet] så kan man rimligen förvänta sig att rören fungerar sämre och att hävda dolt fel då blir långsökt. (Det finns förvisso en dom om dolt fel som implicerar om att avlopp har evigt liv men den är lite svår att ta på allvar.)
Tack för utförligt svar. Rören kan inte vara från 30-talet. Eller borde inte vara det eftersom det finns en byggnad på tomten som ska ha fungerat som utedass, men hur gamla det är har jag ingen aning om. Minst 12 år åtminstone. Eftersom huset stod öde i 10-12 år innan förra ägaren började renovera.

Demmpa Demmpa skrev:
Kanske ”dolt fel”, det hänger bl.a. på ålder på det hela,
[länk]
Tack. Intressant läsning. Det enda sättet att ta reda på om det är ett dolt fel verkar vara att pröva det.

I BiggusDickus skrev:
Tack för utförligt svar. Rören kan inte vara från 30-talet. Eller borde inte vara det eftersom det finns en byggnad på tomten som ska ha fungerat som utedass, men hur gamla det är har jag ingen aning om. Minst 12 år åtminstone. Eftersom huset stod öde i 10-12 år innan förra ägaren började renovera.
Ungefär när avloppet drogs in kan eventuellt gå att se via kommunen, när VAt anlades i området, då kan det vara som äldst.

Är inkommande kallvattenledning utbytt vid renoveringen?
Är det galvat järnrör eller PEM-slang?
Runt 1970 gick man över från galvat till PEM.

Gällande avloppsrör så var det gjutjärnsrör fram till ungefär 1970, då kom första generationens plaströr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.