14 024 läst ·
27 svar
14k läst
27 svar
Montera pump i borrad brunn. Är det svårt? Vilken pump ska man välja?
Nu har vi kollat på vattenhöjden. 15 m ned i brunnen finns det vatten och enligt protokoll hittade man en källa på 26 m djup och en på 50 m .
Måste pumpen ned på 50 m djup?
Det blir ju enklare att sätta den på 20-25 m djup.
Och kan man dricka vattnet innan man gjort en vattenanalys?
Måste pumpen ned på 50 m djup?
Det blir ju enklare att sätta den på 20-25 m djup.
Och kan man dricka vattnet innan man gjort en vattenanalys?
Sätt pumpen på 50meter, annars har du väldigt liten buffert. Vattnet dricks på egen risk. Kan vrida om i magen, men ingen har dött än vad jag vet. .B byggeskafram skrev:
I borrhål har du separat tank och pump alltid. Sen hur du placerar tanken är individuellt för din anläggning.
Det blir nog en debe.P Putte124 skrev:Jag monterade allt själv. Borrdjup 75m. Slangen, elkabeln etc går igenom topplocket. Beställde pumppaket 3-fas inkl. torrkörningsskydd (elektronik) (Debe-pumpar debeflowgroup hjälper till att sätta ihop paketet.) med anslutningskabel och wire för 70m djup. Adaptern är inte svår att montera på slangen och fästa i locket. Dra åt alla rördelar hårt. Pumpen ska hänga i slangen, ej i wiren. Elektriker anslöt.
2 snälla grannar hjälpte till att slanga ned hela paketet 70 m i brunnen. 70m slang utdraget på tomten drar med sig hymus.
Hittat ett paket för ca 10000. Det känns helt rimligt.
Och debe är väl bra pumpar?
Genom topplocket?P Putte124 skrev:Jag monterade allt själv. Borrdjup 75m. Slangen, elkabeln etc går igenom topplocket. Beställde pumppaket 3-fas inkl. torrkörningsskydd (elektronik) (Debe-pumpar debeflowgroup hjälper till att sätta ihop paketet.) med anslutningskabel och wire för 70m djup. Adaptern är inte svår att montera på slangen och fästa i locket. Dra åt alla rördelar hårt. Pumpen ska hänga i slangen, ej i wiren. Elektriker anslöt.
2 snälla grannar hjälpte till att slanga ned hela paketet 70 m i brunnen. 70m slang utdraget på tomten drar med sig hymus.
Då har du ett pumphus?
Har läst att pumpen kan fastna på vägen och att man kan bli tvungen att borra om hålet?
Kan det verkligen hända?
Och är det en anledning till att välja en 3 tum ist för en 4 tum pump?
Kan det verkligen hända?
Och är det en anledning till att välja en 3 tum ist för en 4 tum pump?
Byggeskafram
Har djupbrunnspump (debe) på 70m djup. Slangen kommer ut 25cm ovan berget genom täckbricka (topplocket). Sedan är slangen 1 m isolerad innan den går ned i marken där den är väisolerad. Över borröret är en isolerad huv och däri finns termostatstyrd 2m värmekabel lindat runt rördelarna.
Har djupbrunnspump (debe) på 70m djup. Slangen kommer ut 25cm ovan berget genom täckbricka (topplocket). Sedan är slangen 1 m isolerad innan den går ned i marken där den är väisolerad. Över borröret är en isolerad huv och däri finns termostatstyrd 2m värmekabel lindat runt rördelarna.
Ja det går nog att lösa.
Men fakturan kan bli rätt så hög när man ska ner med en borr för att ta bort pumpen
Jag tänker att det viktiga är att elkabel inte ska kunnas klämmas fast och att man har koll när man sänker ned pumpen.
Får väl se hur modig jag känner mig när det är dax
Men fakturan kan bli rätt så hög när man ska ner med en borr för att ta bort pumpen
Jag tänker att det viktiga är att elkabel inte ska kunnas klämmas fast och att man har koll när man sänker ned pumpen.
Får väl se hur modig jag känner mig när det är dax
Klicka här för att svara