12 465 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Märkligt problem med missfärgat vatten
Har ett litet märkligt fenomen som nån kanske kan bringa lite klarhet i.
Saken är den att vi får missfärgat porslin plus att det blev väldigt missfärgat varmvatten från den gamla VVB. Spolade man en stund så blev det bättre.
Detta var för mig solklart fall av för hög järnhalt.
Har gjort en vattenanalys och fick där enbart anmärkning på lågt pH (6.5), järnhalten låg på 0,1. )Förvisso ett gratisprov av en säljare av vattenfilter men jag har fått kopia på provsvaret så man måste väl kunna lita på det? )
Nu ikväll så höll jag på att ta hand om vårt bubbelbad som föregående ägare inte ägnat så mycket omtanke och hällde därför i en rejäl skvätt med klorin och efter att ha kört bubblorna ett tag så blev vattnet kraftigt rödbrunt. Googlade lite på detta men hittade bara lite vaga texter om chockklorering som kunde fälla ut järn.
Vad kan det vara, är vattenprovet fel eller är det kopparrören som sakta men säkert försvinner? :O
Snälla hjälp!
Saken är den att vi får missfärgat porslin plus att det blev väldigt missfärgat varmvatten från den gamla VVB. Spolade man en stund så blev det bättre.
Detta var för mig solklart fall av för hög järnhalt.
Har gjort en vattenanalys och fick där enbart anmärkning på lågt pH (6.5), järnhalten låg på 0,1. )Förvisso ett gratisprov av en säljare av vattenfilter men jag har fått kopia på provsvaret så man måste väl kunna lita på det? )
Nu ikväll så höll jag på att ta hand om vårt bubbelbad som föregående ägare inte ägnat så mycket omtanke och hällde därför i en rejäl skvätt med klorin och efter att ha kört bubblorna ett tag så blev vattnet kraftigt rödbrunt. Googlade lite på detta men hittade bara lite vaga texter om chockklorering som kunde fälla ut järn.
Vad kan det vara, är vattenprovet fel eller är det kopparrören som sakta men säkert försvinner? :O
Snälla hjälp!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag har en pool och när jag fyller den och klorerar ser vattnet ut som brunt sump vatten.
Det ser riktigt o fräscht ut.
Tar lite mer än 1 dygn så har sand filtret tagit hand om det.
Min järn halt är 0,2
Så nog kan det bli missfärgning redan vid 0,1 järn.
Järn värdet stämmer säkert.
Tror dessutom att klorinen löste upp lite i slangarna med och gjorde vattnet mer färgat.
Jag får lite missfärgning på porslinet men har valt att inte åtgärda det iom vattnet i övrigt är bra och gott.
Behandlat vatten har en tendes till att smaka konstgjort.
Höjer man ph med kalk kommer därimott vattnet troligen bli godare.
Ph värdet måste ni kolla upp för 6,5 i ph är i lägsta laget och bör åtgärdas.
Järnet är ingen fara så länge ni inte störs av det smak mässigt.
Det ser riktigt o fräscht ut.
Tar lite mer än 1 dygn så har sand filtret tagit hand om det.
Min järn halt är 0,2
Så nog kan det bli missfärgning redan vid 0,1 järn.
Järn värdet stämmer säkert.
Tror dessutom att klorinen löste upp lite i slangarna med och gjorde vattnet mer färgat.
Jag får lite missfärgning på porslinet men har valt att inte åtgärda det iom vattnet i övrigt är bra och gott.
Behandlat vatten har en tendes till att smaka konstgjort.
Höjer man ph med kalk kommer därimott vattnet troligen bli godare.
Ph värdet måste ni kolla upp för 6,5 i ph är i lägsta laget och bör åtgärdas.
Järnet är ingen fara så länge ni inte störs av det smak mässigt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Vet att så är fallet och jag har bara plast och titan i kontakt med pool vattnet.Dr.L skrev:
Och jag vet till 100% att det är järnet som reagerar med kloret för står den utan klor är vattnet klart och bara några timmar efter kloret satts till ser det o smakligt ut tills filtret tagit hand om skiten och sen är vattnet klart tills jag fyller på vatten nästa gång.
Om du tänkte på bubbel badet så borde det vara plast eller rostfritt i kontakt med vattnet och då ska det inte vara några problem med kloret.
Jag vågar nästan sätta en slant på att det är järnet som reagerar med kloret i bubbel badet.
Intressant att höra att fler upplevt samma fenomen. Är inne på att det nog blev lite bonusfärg från gammal skit i slangarna.Göran.W skrev:Jag har en pool och när jag fyller den och klorerar ser vattnet ut som brunt sump vatten.
Det ser riktigt o fräscht ut.
Tar lite mer än 1 dygn så har sand filtret tagit hand om det.
Min järn halt är 0,2
Så nog kan det bli missfärgning redan vid 0,1 järn.
Järn värdet stämmer säkert.
Tror dessutom att klorinen löste upp lite i slangarna med och gjorde vattnet mer färgat.
Jag får lite missfärgning på porslinet men har valt att inte åtgärda det iom vattnet i övrigt är bra och gott.
Behandlat vatten har en tendes till att smaka konstgjort.
Höjer man ph med kalk kommer därimott vattnet troligen bli godare.
Ph värdet måste ni kolla upp för 6,5 i ph är i lägsta laget och bör åtgärdas.
Järnet är ingen fara så länge ni inte störs av det smak mässigt.
Vi störs inte av smaken på vattnet nämnvärt även om det inte är supergott vatten. Däremot tycker jag det är lite ofräscht när vattnet inte är kristallklart när man badar i det.
Har funderat på en luftinjektor och kalkfilter för att få bukt med problemen. Kan det vara rätt måntro?
Har detta problem själv, pumpar upp vatten från brunnen i en IBC-tank klart och fint. När jag tillsätter en skvätt Klorin till tanken blir vattnet gulbrunt och en gulbrun fällning sätter sig på plats ytan.mexitegel skrev:
Intressant att höra att fler upplevt samma fenomen. Är inne på att det nog blev lite bonusfärg från gammal skit i slangarna.
Vi störs inte av smaken på vattnet nämnvärt även om det inte är supergott vatten. Däremot tycker jag det är lite ofräscht när vattnet inte är kristallklart när man badar i det.
Har funderat på en luftinjektor och kalkfilter för att få bukt med problemen. Kan det vara rätt måntro?
Finns ingen som helst metall i BIC-tanken enbart HD-polyeten. Så det är något i vattnet kloret reagerar med INTE något i ledningar.
Senaste vatten analysen anger mycket lågt järninnehåll: 0.06 mg/l, Koppar 0.007 mg/l och Mangan 0,74 mg/l
Har sett samma fråga i nåt poolforum, samma svar där, det är ledningarna....trams...
Klicka här för att svara