807 läst ·
5 svar
807 läst
5 svar
Stam byte
Hade ett hus från 1976 som stammen är utförd med 90mm pvc rör, tror detta var standard dim. då när blev det 110?
Men frågan är att nuvarande ägare hävdar dolt fel för att toaletten o en del av stammen är bytt till 110mm och att det inte gick att se att det var 90 mm ända ut i gatan. Vad tror ni om detta? Så de tycker jag skall bekosta ny ledning ända ut till kommunens anslutning.
Anledningen till att de vill byta är att det sväljer dåligt.
Men frågan är att nuvarande ägare hävdar dolt fel för att toaletten o en del av stammen är bytt till 110mm och att det inte gick att se att det var 90 mm ända ut i gatan. Vad tror ni om detta? Så de tycker jag skall bekosta ny ledning ända ut till kommunens anslutning.
Anledningen till att de vill byta är att det sväljer dåligt.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Bestrid. Det var nog iofs. udda med mindre än 110 även då. Är det helt säkert att det är 90, ut till gatan?
Under förutsättning att du inte gjort en utfästelse om att allt är bytt, så borde inte köparen kunna komma någonstans med krav.
Under förutsättning att du inte gjort en utfästelse om att allt är bytt, så borde inte köparen kunna komma någonstans med krav.
Teoretiskt antar jag att man skulle kunna filma insidan av rören och upptäcka det. Så det borde nog inte falla under dold fel, generellt.
Andra invändningen blir väl att detta rör är gammalt? Och därmed i princip avskrivet? Är det inte en väsentligt del av värdet på avloppet kvar, så är felet då litet att det inte blir ersättningsbart. Det ska väl i princip upp i +100000 kr nånstans. Har för mig att jag läst nån dom nånstans där det framgår att det dolda felet måste vara lite allvarligare.
Det är alltså skillnad om avloppet är helt nytt, och felbyggt, jämfört med om det är från 1976.
Andra invändningen blir väl att detta rör är gammalt? Och därmed i princip avskrivet? Är det inte en väsentligt del av värdet på avloppet kvar, så är felet då litet att det inte blir ersättningsbart. Det ska väl i princip upp i +100000 kr nånstans. Har för mig att jag läst nån dom nånstans där det framgår att det dolda felet måste vara lite allvarligare.
Det är alltså skillnad om avloppet är helt nytt, och felbyggt, jämfört med om det är från 1976.
Vid ett eventuellt dolt fel så är det inte kostnaden för åtgärda felet som är det som säljaren eventuellt ska betala utan det är mellanskillnaden mellan det aktuella försäljningspriset och det förväntade lägre försäljningspriset om felet hade varit känt.
Jag förstår heller inte hur avloppsrör som installerades enligt dåtidens branschstandard kan vara ett fel. De är gamla rör helt enkelt.
Vi har 90 mm-rör i limmad PVC i delar av bostadrättsföreningens stammar som byggdes där på 1970-talet.
Vi har 90 mm-rör i limmad PVC i delar av bostadrättsföreningens stammar som byggdes där på 1970-talet.
Klicka här för att svara