Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Problem med spindel på FM Mattsson utkastare

1. Jaquezz
    Medlem · 9 inlägg

Jaquezz

Medlem
    Hej,

Behöver lite tips. Jag har läst igenom trådar jag kan hitta, men hittar inte riktigt svaret på mitt problem.

Jag har precis köpt en FM Mattsson vattenutkastare för varmt och kallt vatten.

Länk: https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/42820050

Ansluta kallvattnet gick bra, och kranöverdelen "stannar" både vid fullt öppet och när jag stänger den. Det gör dock inte varmvattensidan. Det är bra tryck på varmvattnet, men det är som att den inte stänger som den ska. Om jag vrider för att stänga så är det som att krankäglan stänger vattnet i vissa vridmoment, men om jag vrider lite till så är det öppet igen. Den stänger inte helt, med andra ord, och det tar heller inte stopp när jag vrider.

Om jag demonterar ventilhuset från röret, och testar att öppna kranen, så följer inte spindeln riktigt med in i röret heller, utan jag får gå dit och knuffa till den för att den ska hamna på rätt nivå. Så har jag för mig att den betedde sig redan innan jag kapade rören dock.

Det jag kan misstänka är att jag har kapat spindelförlängaren för kort, men å andra sidan så har jag försökt att göra lika på båda sidorna.

Någon som har någon idé på vad felet kan vara? Eller vad jag skulle kunna testa?

Tack på förhand!

2. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 782 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Byt plats på spindlarna så den varma spindeln hamnar på den kalla sidan och vise versa. Blir det samma syndrom på kalla sidan efter denna manövern så har du gjort något fel vid kapningen.

Det går att göra från utsidan.
    Öppna både KV & VV, lossa kranbrösten, växla spindlarna. Återmontera.

Ganska vanligt trots allt!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.