Hej,
någon som har en idé hur jag kan koppla på prisolröret på det gamla stålröret? Muttern som är påskruvad har ett invändigt mått på 28mm.
Tack för hjälpen!

• Bild på en befintlig stålrörskoppling med ett påskruvat mutter på 28mm bredvid vita prisolrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutmått som mäter invändigt mått på en mutter, visar cirka 28mm.
    Skapa konto
Krilleman
Ser inte ut som ett stålrör, snarare en gammal proppad Securex.

Hur ser proppen ut??
Är det 22mm invändigt på andra sidan i muttern?

Proppen bör se ut som denna:
1807254.jpg

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Hej Krilleman, tack för svaret. Kommer inte ihåg om pluggen såg ut så. Får kanske stänga av vattnet och kolla igen. Ja hålet på andra sidan muttern är 22mm.

Hej igen,
Nej ingen originalkona mer. Fattar jag rätt att jag helt enkelt byter ut muttern med plugg till övergångsnippel med securexkona inuti? Det står vatettegänga på insidan av övergångsnippeln. Passar den på det gamla röret tror du?

Proppen ser ut så här.
Går det kanske att få fast en bit 22 rör om jag skaffar en kona? Vet inte hur principen hos securex är för att få fast röret?

• Mässingspropp bredvid en skjutmått på en röd yta, diskussion om montering med kona för rör.
    Skapa konto
Krilleman
Gamla securex kopplas genom att man kragar upp kopparröret efter glödgning så en krage erhålls.

Muttern klämmer ner kragen mot konan som är konisk på båda sidor.

Kopplingen i genomskäring innan den är dragen, muttern är streckad på det streckade röret.
Teknisk ritning av en icke fullständigt monterad Securex koppling med kragat kopparrör och streckad mutter.

Krilleman
Har du inte kvar konan kan du inte heller dra en Vatette-koppling för att komma vidare med tex RSK 1946433.

Övergångsnippel med Vatette-gänga och invändig rörgänga för Vatette-koppling, Securixkona 22.

Kapa bort T-röret och skarva på nytt T-rör enligt dagens standard, det är nog enklast!
Tråkigt svar, men sant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.