Hej, vi har precis köpt hus.
De har kommunalt vatten och avlopp, men gamla grävda brunnen finns kvar, den är ca 8m djup.
Min tanke är att köpa någon pump att sänka ner och få igång en vattenutkastare vid den brunnen, tex att tvätta bilen och vattna blommorna med, så slipper vi slösa på det kommunala.
Men hur ska man gå till väga på lättast sätt?
Gamla pumpen står kvar i källaren men jag är inte så sugen på den, gammal remdriven med sugrör ut i brunnen, lär dra rejält med ström och väsnas.

Är det 8 m djup totalt eller ner till vattenytan?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det 8 m djup totalt eller ner till vattenytan?
Total, ca 1,5m till vattenytan

Enklast är väl då att ställa dit en färdig och komplett pumpautomat antar jag.

B
  • Gilla
Alexander Nyman och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Typ ngt likande detta:
[länk]

Är det till en högtryckstvätt så kanske man behöver gå upp ett snäpp i storlek på pump, de brukar kräva ett visst tryck in för att fungera bra, och de allra minsta modellerna räcker kanske inte till. Kan bli lite dålig spridning på vatten i vattenspridare också t.ex.
Jag skulle förorda att välja 1300 W varianten, även om den kostar lite mer. Antagligen spelar det liten roll var inköpet sker ( Biltema, Clas O, Jula, ÖoB, Bauhaus..........), när det gäller kvalitet, men sedan finns ju proffsfirmor, men troligen lite högre pris då. Har själv 2 st från Clas O, som jag är nöjd med.

• Gilla
Alexander Nyman och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Typ ngt likande detta:
[länk]

Är det till en högtryckstvätt så kanske man behöver gå upp ett snäpp i storlek på pump, de brukar kräva ett visst tryck in för att fungera bra, och de allra minsta modellerna räcker kanske inte till. Kan bli lite dålig spridning på vatten i vattenspridare också t.ex.
Men perfekt ju, jag har bara suttit och tänkt på dränkpumpar och inte ens tänkt på att det fanns såna där, antingen bygga in den i källaren till befintliga gamla rör som kommer från brunnen eller bygga ett litet pumprum ute vid brunnen (själva vattenutkastaren hade suttit bättre där ute än på källarväggen)

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
B
Tror det är enklast att använda samma plats som du har idag inne, och rör och el finns ju där. Då står pumpen relativt torrt och varmt med antal jag. Då blir projektet litet...

Jag hade julas lågprisvariant på pump i 7-8 år innan grundvattennivåerna blev för låga för pumpen. De bullrar ju lite när de går, men jag byggde in den en aning, och då försvann det störande ljudet även om man kunde höra om den var på eller av från angränsande rum.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.