Hej!
Vi bygger hus i Lunds kommun och har kommunalt vatten men enskilt avlopp. Gått igenom samtliga systemlösningar och vi har landat i att vi kommer ha ett minireningsverk. Mark- och infiltrationsbädd är inte aktuellt för vår del.

Vi är i kontakt med följande och tar tacksam emot tips och råd vad ni har för erfarenheter. Viktigt är ett bra system men inte alltför dyrt.

1. WSB clean
2. 4evergreen
3. Alnarp cleanwater tech
4. Biokube

Vilken rekommenderar ni här i Skåne/Lund

Har du tittat på klargester biodisc?

4evergreen kan jag tyvärr inte på något sätt rekommendera. De är väldigt behjälpliga med att ta fram underlag och sälja. Men när anläggningen väl är på plats så är service och reparationsarbetet som bortblåst. Detta av egen erfarenhet (min mors anläggning). Det kanske kan vara bättre förutsättningar i södra Sverige, men kring Stockholm så är deras verksamhet under all kritik.

Jag ska byta nu och tittar på Alnarp samt solido smart. Solido ska enligt källor vara driftsäkert men relativt dyr anläggning. Alnarp är intressant då det är naturlig process men där jag ställer mig skeptisk till funktionen med vatten och växter en kall vinter. Risken för frostsprängningar känns överhängande.

ecobox har tyvärr utgått för mig då man måste ha tillfartsväg för att kunna lyfta i och ur kalksäcken. Även värt att nämna är att säckarna enbart går att köpa via ecobox samt att priset har stigit 100% senaste året. Däremot har grannen installerat denna lösningen för 3 gemensamma fastigheter då han har tillgång till egen lastmaskin och möjlighet att ta hand om fosforn själv. Han är mycket nöjd med anläggningen och har dem rätta förutsättningarna.

Om någon har erfarenhet av Alnarp så är jag nyfiken.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.