Så jag har haft problem med vattnet här i huset de senaste veckorna, det liksom pulserar med typ 1-2sek intervall. Har googlat lite och förstått att jag förmodligen behöver mer luft i hydroforpumpen, men hur? De flesta guider jag hittat handlar om de stora tank-grejerna, jag har en liten hydroforpump på typ 20l. Kan någon förklara hur jag ska göra? Gärna så detaljerat och idiotförklarande som möjligt, jag har ingen som kan hjälpa mig och har inte möjlighet att ta hit proffs, så om jag inte kan fixa det själv så kommer det inte bli fixat. Jättetacksam för all hjälp. :)
Edit: kanske ska nämna att jag har egen brunn, och finns även vad jag antar är en cirkulationspump i köket, en liten spak med en röd lampa, ifall det är relevant. :)
Blå husvattenpump, tryckmätare, ledningar, industriell, elektrisk motor, märkplåt, CE-märke, "Made in Italy".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
Blå elektrisk pump, mätare och slangar, teknisk utrustning, betongvägg bakgrund, detaljerad etikett.
Skapa konto

Du har en bilventil på den kupade gaveln. Öppna ventilen, kolla om det släpps ut luft. Om det kommer vatten ur ventilen är blåsan trasig och då får man byta blåsa. Är blåsan inte trasig så är det där du ska fylla på luft.

Rätt tryck är ca 0.2bar under tillslagstrycket. Om pumpen startar på 3 bar ska det alltså vara 1.8 bar i blåsan. För att få 1.8, stäng av vattenpumpen. Öppna en kran tills trycket är lågt, fyll sedan på till 1.8.

1.8 är som sagt ett exempel, vet inte vad du har för tillslagstryck.

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]

Du har en bilventil på den kupade gaveln. Öppna ventilen, kolla om det släpps ut luft. Om det kommer vatten ur ventilen är blåsan trasig och då får man byta blåsa. Är blåsan inte trasig så är det där du ska fylla på luft.

Rätt tryck är ca 0.2bar under tillslagstrycket. Om pumpen startar på 3 bar ska det alltså vara 1.8 bar i blåsan. För att få 1.8, stäng av vattenpumpen. Öppna en kran tills trycket är lågt, fyll sedan på till 1.8.

1.8 är som sagt ett exempel, vet inte vad du har för tillslagstryck.
Tusen tack! Vad är blåsan? :P Ska ner och kika snart, men en bild jag tog igår ser ut som följer:
Etikett på tryckbehållare; varumärket "ZILMET", QR-kod, teknisk specification, smutsig, blått rörfragment.
Skapa konto

Är det då 1.5bar som är tillslagstryck? Kan jag bara koppla på kompressor och fylla tills den säger 1.5bar?

B
Nä, du måste göra som jag skrev ovan vid fyllning.

Blåsan sitter i tanken.

Du har en manometer på pumpen. När den startar så ser du tillslagstrycket. Det är nog lite högre än 1.5bar, men det ser du på mätaren

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nä, du måste göra som jag skrev ovan vid fyllning.

Blåsan sitter i tanken.

Du har en manometer på pumpen. När den startar så ser du tillslagstrycket. Det är nog lite högre än 1.5bar, men det ser du på mätaren

Ok, hänger med lite bättre. Jag gick ner och kollade hur det ser ut, hittade ventilen på sidan under ett lock. När jag trycker in den händer ingenting, inget pys, inget vatten. Antar att det betyder att blåsan är hel men tomt på luft?
Mätaren på toppen ser ut såhär i "neutralt" läge, den är påslagen men ingen kran som är öppen.
Tryckmätare med skala i både psi och bar. Visaren visar under 1 bar, ungefär 10 psi.
Skapa konto

Är detta då tillslagstrycket? Är detta trycket jag vill uppnå när jag tömt och ska fylla på igen?

Såhär ser det ut när jag öppnade en kran i källaren.

Jag är fortfarande lite förvirrad över hur jag får in luft i den. Vart kommer luften ifrån om jag inte använder kompressor? :O Som jag förstått så ska jag dra ur sladden till hydroforpumpen (inte cirkulationspump?), Öppna nån kran så det rinner ur vatten och tömmer hydroforen lite, sen.. hur kommer luften in?
Jag ber om ursäkt för många och dumma frågor, jag är verkligen jättetacksam för all hjälp. :)

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Med vilken pump som helst som det går att lufta ett bildäck med, men var beredd att det tar lång tid att fylla med en hand/fot-pump, bäst med kompressor.

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med vilken pump som helst som det går att lufta ett bildäck med, men var beredd att det tar lång tid att fylla med en hand/fot-pump, bäst med kompressor.
Ok! Så, dra ut sladden, öppna en kran och tömma tanken till typ hälften, koppla på kompressor och fylla till typ 1.7bar (ska jag läsa av mätaren på kompressorn eller den på tanken? Spelar det nån roll?), Plugga in hydroforen igen och låta den fylla upp sig själv med vatten? Låter det rätt? :O

Och, nu när jag googlat mycket på problemet så läser jag en del om rengöring. Jag har bott här i typ 1.5 år och har aldrig rengjort, tror inte de som bodde här tidigare rengjort den heller. Har inga filter eller så så kan nog vara en bra idé. Hur gör jag det? :P

Du ska tömma allt vatten ur kärlet, det ska vara tomt. Bara att ha en kran öppen så blir det tomt.. Avläsning görs på manometern för pumpen. När förtrycket som det heter är ca 1,7 - 2 bar, startar du pumpen som fyller upp till stopp.
PS med ditt problem kallar vi det att pumpen studsar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Att du inte hittade vettig information när du sökte beror sannolikt på att du inte har en hydrofor. Det är en hydropress.

Öppna en kran och fyll luft. Cykelpump eller kompressor funkar, även om du inte får upp trycket särskilt högt så kommer det att bli mycket bättre. När du fyller kan du inte använda vattenpumpens manometer, eftersom vattentrycket då är noll. Om du inte har någon tryckmätare för luft kan man pumpa i lite vatten (vattenpumpen till en kort stund) och titta på vattentrycket.

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska tömma allt vatten ur kärlet, det ska vara tomt. Bara att ha en kran öppen så blir det tomt.. Avläsning görs på manometern för pumpen. När förtrycket som det heter är ca 1,7 - 2 bar, startar du pumpen som fyller upp till stopp.
Ok! Så tömma helt, pumpa i luft till 1.7 - 2 bar, sen i med vatten igen. Tror jag måste fylla på vatten manuellt innan jag startar, har ett vagt minne om att den inte kan gå torr. Men det borde jag väl klara, stort tack för hjälpen! :D

D Daniel 109 skrev:
Att du inte hittade vettig information när du sökte beror sannolikt på att du inte har en hydrofor. Det är en hydropress.

Öppna en kran och fyll luft. Cykelpump eller kompressor funkar, även om du inte får upp trycket särskilt högt så kommer det att bli mycket bättre. När du fyller kan du inte använda vattenpumpens manometer, eftersom vattentrycket då är noll. Om du inte har någon tryckmätare för luft kan man pumpa i lite vatten (vattenpumpen till en kort stund) och titta på vattentrycket.
Oj ok. Visste att det inte var en hydrofor, men trodde det var en hydroforpump. Trodde hydropressar var de här stora tankarna, inte sån liten fjantig som jag har. :p Men ska googla vidare med nya infon, tack! :D Men det här med namn verkar hopplöst, försökt söka på engelska och de verkar heta typ 6 olika saker, helt omöjligt. :p
Det sitter en tryckmätare på kompressorn jag har så det ska nog gå bra. Tack!

Det finns ingen pumptyp som kallas hydroforpump. (Även om tex Jula kallar sina pumpautomater med hydropress för det). Det är något man kallar en pump parad med en hydrofor.

• Gilla
Gabbie B
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen pumptyp som kallas hydroforpump. (Även om tex Jula kallar sina pumpautomater med hydropress för det). Det är något man kallar en pump parad med en hydrofor.
Haha, det förklarar så mycket. Googlar på hydroforpump, första resultaten är annonser med bilder där det står hydroforpump under, jag tänker "toppen, precis en sån jag har, då heter det hydroforpump, great", men sen knappt några vettiga svar utöver det. :p Tack! :D

J jonaserik skrev:

..ok, nu vågade jag mig på att prova. Drog ut sladden, öppnade kran. Inget händer, låter konstigt bara, men inget vatten. Så tänker att vattnet kanske rann tillbaka till brunnen eller nåt, manometern på hydropressen låg i botten så tänkte det var lugnt. Kopplade på kompressor, försökte få i lite luft, det lät typ som en anka. Men tryckmätaren på kompressorn sköt upp till över 2 bar nästan omedelbart, så kopplade loss och försökte trycka lite på ventilen på tanken för att få ut lite. Inget händer. Ser att nu står manometern på typ 3 bar, vilket inte känns så ok. Ser att det är en liten ventil på "motordelen" av hydropressen, så tänker att det kanske är lite vatten kvar där. Öppnar lite, strilar vatten med högt tryck. Håller en burk under, öppnar lite till. Locket nästan exploderar av och vatten skjuter över en meter, kul. :p Men tryckmätaren på hydropressen står på 0 igen iaf.
Pulserar ut lite vatten fortfarande, tänker jag låter den tömmas så gott det går. Nog långsamt pulserat ut ca 1-2l efter vattenkanonen.

Planen nu är väl att låta det rinna ut tills det tar stopp, sätta på locket igen, koppla på kompressor igen, se vad den säger och fylla på vid behov, sen fylla på lite vatten i hydropress och sätta igång den igen. Eller? Har jag gjort bort mig nånstans? Vad gick fel? :P

D Daniel 109 skrev:

Heya, så jag vågade mig på att prova nu, gick inte som planerat. Postade en uppdatering längre ner, om du har nåt tips om vad jag gjorde fel får du gärna hojta till. :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.