1 747 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vilka vattenprover ska vi beställa?
Hej,
Söker dina råd specifika ämnen jag bör inkludera i ett stundande dricksvattenanalys:
Har tagit över ett hus på landet med borrad brunn. Vi har grannens åker runt ena knuten och skogen runt den andra. Åkermarken brukas och besprutas (glyfosat). Om skogen före 80-talet brukats med kemiska metoder vet vi inte.
Tar gärna tips på leverantörer av tester med bra pris vs. kvalitet där det går att anpassa testerna enligt våra behov.
Tack på förhand för era spekulationer!
Söker dina råd specifika ämnen jag bör inkludera i ett stundande dricksvattenanalys:
Har tagit över ett hus på landet med borrad brunn. Vi har grannens åker runt ena knuten och skogen runt den andra. Åkermarken brukas och besprutas (glyfosat). Om skogen före 80-talet brukats med kemiska metoder vet vi inte.
Tar gärna tips på leverantörer av tester med bra pris vs. kvalitet där det går att anpassa testerna enligt våra behov.
Tack på förhand för era spekulationer!
Våran vvs.are körde med eurofins (https://www.eurofins.se) som hade tre olika provrör som man kunde fylla beroende på vilka tester man ville ha. Tror alla tre gick på 1500kr totalt. Har inget annat att jämföra med men tyckte det var helt ok
Låter som att du är särskilt orolig för bekämpningsmedel och då är det en särskild bekämpningsmedelsanalys du skall beställa (finns på åtminstone Eurofins hemsida). Inget bekämpningsmedel ingår i de rekommenderade standardpaketen. Vi har beställt (standardanalys, Eurofins) via kommunen och kunde då utnyttja deras väldigt förmånliga avtalsrabatt, så det kan vara värt att kolla med VA/miljökontoret.
I den kemiska normalkontrollen analyseras bl.a. kalium och fosfat som indikerar på åkerbruk och bekämpningsmedel. Vid förhöjda halter av dessa så rekommenderas vidare prover så som bekämpningsmedel A & B, dessa är ruskigt dyra och personligen skulle jag kosta på en dricksvattenrenare med omvänd osmos så slipper man fundera. Då detta är den åtgärd man får tillta vid ev. konstaterad påverkan av åkerbruk/bekämpningsmedel.
Klicka här för att svara