Hej. Ska dit med en badkarsblandare och har idag 22mm vad jag tror är galvrör?

Vad jag förstått är det inte godkänt med klämringskoppling på dessa. Har därför lokaliserat en t-koppling där jag tänkt gå på med koppling som passar.

Hur vet ja vilken gänga det är? Tänkt mig en koppling med rätt gänga i ena änden och 15mm klämringskoppling i andra :)

Följd fråga. Hur lätt är det o lossa dessa gamla gängor samt hur får man de tätt igen?

Edit: röret innehåller kallvatten.

Bilder nedan.
Gamla rörledningar med korrosion och isolering som bryts ner. Behöver reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjutmått som mäter ett runt objekt, verktyg för precisionsmätning, industriell eller hantverksmässig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Här kan du läsa lite om rör och gängor om du vill

https://www.vvsbutiken.nu/category.html/storleks-guide-for-ror-dim-golvvarme-vattenburen

Behöver du en rak koppling så kan detta fungera om jag tänker rätt, det kan vara värt att dubbelkolla. Finns som vinkel också om du klickar runt lite.

https://www.vatette.se/produkter/ko...ct/fg0320536/koppling-rak-dy15-x-utvandigg-34

Rörtång och något att hålla emot med på T-kopplingen, lin och locher kan du täta med.

Bara för att dubbelkolla, du vill gå från T-kopplingen till 15 koppar?

Edit: kan vara en sån också
https://www.vatette.se/produkter/ko...ct/fg0320535/koppling-rak-dy15-x-utvandigg-12

S Screew skrev:

[länk]

Behöver du en rak koppling så kan detta fungera om jag tänker rätt, det kan vara värt att dubbelkolla. Finns som vinkel också om du klickar runt lite.

[länk]

Rörtång och något att hålla emot med på T-kopplingen, lin och locher kan du täta med.

[länk]
Ja exakt från t-kopplingen till 15 koppar. Och ja en rak är nog smidigast en 90graders hamnar nog för nära väggen. Tack för svar!

S Screew skrev:

[länk]

[länk]

[länk]
Liknande koppling du länkat fast kromad funkar det med? Eller håller inte det tätt mot galvade gängorna?
Liknande denna tänker jag?
https://www.jemfix.se/klämringskoppling-15xr15/8103/9015685/

Utifrån din beskrivning så vill du ha på en T-koppling på ditt rör, och därifrån gå ut med 15mm cu?

Jag hade kapat röret på mitten och satt in en vatette 22mm t-klämringskoppling. Du gör röret metallrent och kopplar mot klämringskopplingen med vatettes röda klämringskoppling för stålrör. För 15-mm kopplingen köper du en 22-15 förminskningsinsats.

Utifrån din beskrivning så känns detta enklast, men jag tycker att din beskrivning lämnar mer att önska.

Lycka till!

S
Koksmicke Koksmicke skrev:
Liknande koppling du länkat fast kromad funkar det med? Eller håller inte det tätt mot galvade gängorna?
Liknande denna tänker jag?
[länk]
Ja det borde fungera, personligen använder jag bara vattets grejer eftersom jag vet att dom flesta rörisar har massa sånt i bilen och kan fixa saker fort om det blir fel någon gång, det som tätar är linet och locher-pastan så om det är kromat eller inte borde inte spela någon roll. Glöm inte att mäta så du får rätt gänga bara. Har själv gjort det några gånger och det suger när man måste pausa för att beställa nya grejer.

• Gilla
Koksmicke
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Utifrån din beskrivning så vill du ha på en T-koppling på ditt rör, och därifrån gå ut med 15mm cu?

Jag hade kapat röret på mitten och satt in en vatette 22mm t-klämringskoppling. Du gör röret metallrent och kopplar mot klämringskopplingen med vatettes röda klämringskoppling för stålrör. För 15-mm kopplingen köper du en 22-15 förminskningsinsats.

Utifrån din beskrivning så känns detta enklast, men jag tycker att din beskrivning lämnar mer att önska.

Lycka till!
Hej. Jag kanske var otydlig men jag vill gå vidare från befintlig t-koppling nedåt och fortsätta med 15mm koppar istället för 22mm galvade som sitter där idag.

Hej. Jag kanske var otydlig men jag vill gå vidare från befintlig t-koppling nedåt och fortsätta med 15mm koppar istället för 22mm galvade som sitter där idag.
Den du länkade till i #4 är rätt dimensioner på eller den sista i #2 det går bra bara olika fabrikat. Det blir ett enkelt jobb för dig även som ovan vid rörarbete.

• Gilla
Koksmicke
  • Laddar…
O OTGI skrev:

Lycka till!
Och tack för svar. Ditt sätt verkar nästan smidigare än o bråka med gamla gängor. Jag har för mig jag läste nånstans att de inte fanns klämringskopplingar idag som var godkända och klarade trycket mot stålrör?

Men kanske var något gammalt jag läste :)

Redigerat:
Nej det finns absolut inget smidigt med det. Att lossa röret och dit med kopplingen du hittat är både enkelt och bättre än halvmesyrer i onödan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej det finns absolut inget smidigt med det. Att lossa röret och dit med kopplingen du hittat är både enkelt och bättre än halvmesyrer i onödan.
Okej. Tack för svar:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.