Hejsan.
Jag har en egen djupborrad brunn (ca 70 meter djup).
Men sedan en tid sen så började vi märka av små svarta prickar I dricksglasen.
Och det syns mycke tydligare (såklart) i en vit skål.
Tack vare detta så har vi förstört flertalet kran/dusch munstycken, troligtvis 2 st tvättmaskiner.
Så jag monterade en egen liten sil/sikt (mellan munstycket och kranen) som ska fånga upp "skräpet"..
Och den får jag rensa ur minst 2 ggr i månaden pga minskat tryck, och de blir en jäkla skillnad när silen är tom sen.
Och då samlade jag ihop en hög av de där prickarna i en lite mini glas flaska och provade om de är magnetiskt..
50% av innehåller är magnetiskt och resten är inte magnetiskt..
Så till min fråga: vad kan de vara?
Kan de vara farligt..?
Vattnet än kristallklart (i våran mening)
Om man knte räknar med prickarna på botten.
Vi använder just nu och har gjort sedan upptäckten ett aktivt kolfilter.
Vi känner oss osäkra på om vattnet ens går att dricka utan att våra kroppar rar skada i långa loppet.
Kanske inga super bra bilder men..
De man kan se är en vit frukostskål som är uppfylld med vatten och så kan man se dom blå/svarta prickarna på botten..
Skickar även med en analysraport av vattnet som gjordes efter att vi gjorde upptäckten med prickarna I vattnet..
Tackar för hjälpen om de nu finns någon som vet vad de kan vara
Jag har en egen djupborrad brunn (ca 70 meter djup).
Men sedan en tid sen så började vi märka av små svarta prickar I dricksglasen.
Och det syns mycke tydligare (såklart) i en vit skål.
Tack vare detta så har vi förstört flertalet kran/dusch munstycken, troligtvis 2 st tvättmaskiner.
Så jag monterade en egen liten sil/sikt (mellan munstycket och kranen) som ska fånga upp "skräpet"..
Och den får jag rensa ur minst 2 ggr i månaden pga minskat tryck, och de blir en jäkla skillnad när silen är tom sen.
Och då samlade jag ihop en hög av de där prickarna i en lite mini glas flaska och provade om de är magnetiskt..
50% av innehåller är magnetiskt och resten är inte magnetiskt..
Så till min fråga: vad kan de vara?
Kan de vara farligt..?
Vattnet än kristallklart (i våran mening)
Om man knte räknar med prickarna på botten.
Vi använder just nu och har gjort sedan upptäckten ett aktivt kolfilter.
Vi känner oss osäkra på om vattnet ens går att dricka utan att våra kroppar rar skada i långa loppet.
Kanske inga super bra bilder men..
De man kan se är en vit frukostskål som är uppfylld med vatten och så kan man se dom blå/svarta prickarna på botten..
Skickar även med en analysraport av vattnet som gjordes efter att vi gjorde upptäckten med prickarna I vattnet..
Tackar för hjälpen om de nu finns någon som vet vad de kan vara
Redigerat:
Nu såg jag den bilden. Nej, dom har ju inte testat för järn, mangan, magnesium, radon etc. så då syns det inte heller.
Behöver ju inte komma nerifrån brunnen utan från gamla rör osv, men svårt att veta såhär. Har ni börjat få avlagringar i porslinet?
Behöver ju inte komma nerifrån brunnen utan från gamla rör osv, men svårt att veta såhär. Har ni börjat få avlagringar i porslinet?
Vad betyder de?? Att typ rost sätter sig (Smittar av)??tensiden skrev:
Jag har mangan i vattnet.
Kolla i vattentanken på toastolen.
När mangan kommer i ständig kontakt med syre, fäller den ut och bildar kraftiga svarta avlagringar efter väggarna och botten. Bara att skrubba någotsånär rent med en diskborste.
Har hydropress. En röd trycktank med en gummiblåsa inuti.
Blåsan förhindrar vattnet att komma i kontakt med luft, luft som pumpas i med ett visst tryck mellan tank och
gummiblåsa.
Går blåsan sönder kommer vattnet i kontakt med luft, och mangan fälls ut.
Manganet följer med till samtliga vattenuttag, även in i vattenberedare.
En som kunde mycket om miljö, nu borta sa att ett vanligt hydtroforkärl kunde användas för att fälla ut mangan. Manganet samlas i hydrofrens nedre delar. Och så behövde man tydligen göra rent någon gång.
I morgon ska jag göra rent i behållarna på de två toastolarna, då jag ser att det nu blivit avlagringar i holken.
Ungefär vart 10:e år får jag vattenhålet spolat. Det dryga är att slangarna måste lyftas upp.
Kolla i vattentanken på toastolen.
När mangan kommer i ständig kontakt med syre, fäller den ut och bildar kraftiga svarta avlagringar efter väggarna och botten. Bara att skrubba någotsånär rent med en diskborste.
Har hydropress. En röd trycktank med en gummiblåsa inuti.
Blåsan förhindrar vattnet att komma i kontakt med luft, luft som pumpas i med ett visst tryck mellan tank och
gummiblåsa.
Går blåsan sönder kommer vattnet i kontakt med luft, och mangan fälls ut.
Manganet följer med till samtliga vattenuttag, även in i vattenberedare.
En som kunde mycket om miljö, nu borta sa att ett vanligt hydtroforkärl kunde användas för att fälla ut mangan. Manganet samlas i hydrofrens nedre delar. Och så behövde man tydligen göra rent någon gång.
I morgon ska jag göra rent i behållarna på de två toastolarna, då jag ser att det nu blivit avlagringar i holken.
Ungefär vart 10:e år får jag vattenhålet spolat. Det dryga är att slangarna måste lyftas upp.
Redigerat:
Du har mangan i ditt vatten, järn och mangan förbrukar det bundna syret i vattnet och oxiderar. manganet fäller ut i oxidform och fastnar i rören, detta släpper sedan vid vatten uttag.
Ta bort strålsilen och stoppa in lillfingret i kranen, fingret blir svart av en tjäraktig massa. Mangandioxid.
Börja med en ackrediterad analys via SGS eller Eurofins, du behöver troligen ett Järn/manganfilter.
Men börja med en analys så du får rätt filter från början.
Ta bort strålsilen och stoppa in lillfingret i kranen, fingret blir svart av en tjäraktig massa. Mangandioxid.
Börja med en ackrediterad analys via SGS eller Eurofins, du behöver troligen ett Järn/manganfilter.
Men börja med en analys så du får rätt filter från början.
Klicka här för att svara