Har inget vattentryck alls. Har testat att tömma tanken och fylla på 2 gånger utan resultat. Trycksensorn är 1 år gammal. Har inget filter, bara det som syns på bilderna. Har jag missat något?
 
  • Äldre hydrofor med tryckmätare och trycksensor i en källare, inga filter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer med lågt tryck i en teknisk installation, omgiven av otydlig utrustning och en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Det intressanta i sammanhanget är om pumpen går eller inte. Tanken är bara ett magasin för vattnet.
Varifrån får du vattnet som du fyllt på med?
 
B Bjober skrev:
Det intressanta i sammanhanget är om pumpen går eller inte. Tanken är bara ett magasin för vattnet.
Varifrån får du vattnet som du fyllt på med?
Pumpen ligger långt ner i den grävda brunnen. Testade nu att slå på pumpen efter jag tömt och märker att den går i ca 5 sekunder, sen stannar den. Är det trycksensorn som krånglar?
 
Motorskyddet löste ut för några dagar sedan och sen dess har trycket försvunnit mer och mer
 
Redigerat:
Har du verkligen luft i hydroforen? Eftersom du inte verkar ha någon luftnippel (för påfyllning av luft) måste du tömma hydroforen under nivån för anslutningsrören samt ha någon tappkran öppen så luft kan strömma in.
 
foreman foreman skrev:
Har du verkligen luft i hydroforen? Eftersom du inte verkar ha någon luftnippel (för påfyllning av luft) måste du tömma hydroforen under nivån för anslutningsrören samt ha någon tappkran öppen så luft kan strömma in.
Tömde den helt och öppnade luckan på framsidan så luft finns. Pumpen går igång i några sekunder och stannar sedan. Det byggs aldrig upp något tryck.
 
foreman foreman skrev:
Prova att göra rent tryckströmbrytaren.

[länk]
Redan gjort
 
Då behöver du göra lite elektrisk felsökning. Jag antar att du har en trefaspump, har du kollat så samtliga faser finns fram till motorn? Löser motorskyddet ut?

Sedan behöver du ju inte citera mig när det bara är vi två som pratar och det är uppenbart vem du svarar :)
 
Jo, har kollat så det är ström på alla faser både på trycksensorn och motorskyddet. Nu gick pumpen igång så jag fick lite tryck men inte tillräckligt. Det känns inte som att det är fel på pumpen. Tippar på att det är sensorn. Den ska klicka vet jag och det gör den inte. Motorskyddet löser inte ut men det gjorde den för några dagar sedan. Har haft problem med trycket sedan dess.
 
Om pumpen går men inte bygger upp tryck kan det kanske bero på luft i ledningen, läckage eller så är pumpen helt enkelt sliten. Men i alla fall inte elektriskt fel då. Bryter inte tryckströmbrytaren så är det antagligen för att trycket inte är tillräckligt, dvs når inte upp till det inställda frånslagstrycket. Vad händer om du minskar frånslagstrycket då?
 
BKBG, det känns som att vi får dra ur dig all information. Det finns så många frågor att ställa men många orkar inte med långa gissningslekar. Det är du som vill ha igång anläggningen och då bör det vara du som lägger ner energi på att mata oss med information. Då bjuder du in människor som vill hjälpa till.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ok. I tisdags hade jag inget vattentryck. Gick ner i källaren och såg att motorskyddet till pumpen hade löst ut så jag satte på den igen och fick trycket tillbaka, allt var som vanligt. Men i lördags fick jag problem med trycket igen så jag tömde hydrofortanken och fyllde på igen men pumpen gick bara i några sekunder. Testade igen och tömma och den gjorde samma sak. Men nu idag stängde jag av pumpen i några timmar och satte på den igen och då fyllde den på så jag fick lite tryck och det kom vatten ur kranen men det börjar sakta försvinna. Ju längre den är avstängd desto mer tryck får jag tillbaka när jag sätter på den igen.

Har ström på alla faser och har gjort rent trycksensorn.
 
B BKBG skrev:
Jo, har kollat så det är ström på alla faser både på trycksensorn och motorskyddet. Nu gick pumpen igång så jag fick lite tryck men inte tillräckligt. Det känns inte som att det är fel på pumpen. Tippar på att det är sensorn. Den ska klicka vet jag och det gör den inte. Motorskyddet löser inte ut men det gjorde den för några dagar sedan. Har haft problem med trycket sedan dess.
Den här effekten får du om pumpen får fel fasföljd. = Pumpen går baklänges, den pumpar men med mindre mängd vatten och uppnår inte mer även en del av pumpens normaltryck.
Har man råkat byta 2 faser när man bytande tryckströmbrytaren?
Det är normalt om man inte är säker på kabelmärkning och har fasföljdmätere att man provar pumpen i båda riktningarna, man märker direkt vilken som är rätt riktning på mängden vatten som kommer och trycket pumpen uppnår på en viss tid.
 
Pumpen har fungerat som den ska sen vi flyttade in i huset i somras förra året. Den förra ägaren bytte tryckströmbrytaren precis innan det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.