Tjena! Var och kollade på ett hus idag med egen djupborrad (113m) brunn. Denna pumpen sitter monterad och jag undrar vad den kallas? Det verkar ju inte vara en dränkbar pump som monteras nere i brunnen.

Den är tydligen sen huset byggdes 1982 så den har ju några år på nacken så det hade varit kul att veta om den går att ersätta vid haveri. Hur länge till kan den överleva?

• Vattenpump och filter i ett hörn, arbetsverktyg och utrustning, elektrisk grön mätare på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en ringpump som fungerar tillsammans med en ejektor nere i brunnen. Den kallas ibland ejektorpump även om det tekniskt är felaktigt. Vi har ett system för sommarvatten där jag bor. Ringpumpen från 1970 byttes för några år sedan då den frös sönder. Annars hade den fått sitta kvar.

Den tar plats inomhus, den drar mer el än en djupbrunnspump och den är en äldre lösning som så gott som aldrig nyinstalleras. Men det är inte nödvändigt att byta den bara för att den är gammal.

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är en ringpump som fungerar tillsammans med en ejektor nere i brunnen. Den kallas ibland ejektorpump även om det tekniskt är felaktigt. Vi har ett system för sommarvatten där jag bor. Ringpumpen från 1970 byttes för några år sedan då den frös sönder. Annars hade den fått sitta kvar.

Den tar plats inomhus, den drar mer el än en djupbrunnspump och den är en äldre lösning som så gott som aldrig nyinstalleras. Men det är inte nödvändigt att byta den bara för att den är gammal.

Hur omfattande är det att byta den till en djupbrunnspump? Som det ser ut så är ju vattenledningarna ingjutna i betongplattan, smart nog kollade vi inte heller efter hur lättillgänglig brunnen i sig är.

Hade nåt liknande denna gått att ersätta med rakt av typ utan större ingrepp?

• Grundfos centrifugalpump, vertikal flerstegspump, svart, industriell utrustning, modell CR 5-9 DW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zonaxen skrev:
Hade nåt liknande denna gått att ersätta med rakt av typ utan större ingrepp?
Det är vad den är till för. Jag vill minnas att det på Grundfos hemsida fanns tabeller för olika storlekar på ringpumpar och vilken ny de rekommenderade. Den som sitter i min källare är rostigare än din och troligen äldre. Du måste ju inte byta de ingjutna slangarna även om du skulle byta till en djupbrunnspump. Det blir ett större jobb. Men inte ogörligt. Jag skulle inte byta om det inte är något fel på den. Men om jag bytte så skulle det bli till en djupbrunnspump.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.