En rörmokare var här och installerade en ny blandare. När han stänger av inkommande vatten i garaget säger han till mig att det susar i ledningarna fast vattnet är avstängt och att det kan betyda vattenläcka. Jag tar hit Göteborg stad som konstaterar att det är en läcka mellan gatan och mitt hus. De grävde upp gatan men konstaterade att läckan ligger på min sida och således är mitt ansvar. Fick en uppskattad offert av samma killar på ca 40-50 000.

Idag pratade jag med Göteborg stad och frågade vad som händer om jag låter vattenläckan vara. Låt säga att man inte har råd att åtgärda den. De kunde inte svara på vad som händer i så fall (och lät ganska ointresserade av att prata). Till slut sa hon att de kanske stänger av vattnet.

Är det någon som varit med om något liknande eller vet vad som gäller?

Jag har råd att betala men stör mig samtidigt på att jag ska betala massor med pengar för att laga en ledning när det inte är jag som betalar för vattnet som rinner ut. Det är dessutom en tomträtt där Gbg-stad ofta men vänligt påminner mig om att det är deras mark, inte min.

• Haha
  • Wow
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Det låter ju mycket rimligt att dom stänger av dig om du inte sköter det som är ditt ansvar.

• Gilla
  • Älska
cpalm och 23 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det låter ju mycket rimligt att dom stänger av dig om du inte sköter det som är ditt ansvar.
Låter som att man kanske inte borde sagt något från början?

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Låter dyrt, är det en gammal ledning? När byggdes huset?

• Gilla
Leo91
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Låter dyrt, är det en gammal ledning? När byggdes huset?
Huset är byggt på 50-talet. Jag är ok med uppskattningen av jobbet egentligen. Det verkade vara bra killar. Jag tänker mest att det känns skumt att betala för något som Gbg stad inte hade koll på behövde göras. Jag har ju inga problem med att det läcker vatten.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte alls vart vattnet försvinner men så länge det rinner ut så är det alltid en risk att du får kommande skador i form av underminering etc.

• Gilla
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Du har inga problem vad du vet. Vad vattnet ställer till med under mark vet du inte än.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
SonnyListon och 17 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Nu vet jag inte alls vart vattnet försvinner men så länge det rinner ut så är det alltid en risk att du får kommande skador i form av underminering etc.
Jag är med på det. Jag är mest sugen på ansvarsfrågan. Var står det att man ansvarar för en läcka på kommunens rör och var står det vad som händer om man inte åtgärdar den.

Det är mest för att jag är nyfiken. Tänker att det måste finnas massor med människor som inte har råd, inte har kunskap, inte bryr sig etc. Har aldrig hört om någon som fått vattnet avstängt. Tänker på min granne, snart 100 år. Inte en chans att hon skulle ha råd. Vad händer då?

• Gilla
  • Haha
Marcus123456 och 6 till
  • Laddar…
Det står antagligen i villkoren för anslutningen och har man inte råd ja då blir man utan vatten om läckaget är så stort att det till slut blir avstängt. Från anslutningspunkt till fastighet ligger under fastighetsägarens ansvar.

• Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 15 till
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
Jag är med på det. Jag är mest sugen på ansvarsfrågan. Var står det att man ansvarar för en läcka på kommunens rör och var står det vad som händer om man inte åtgärdar den.

Det är mest för att jag är nyfiken. Tänker att det måste finnas massor med människor som inte har råd, inte har kunskap, inte bryr sig etc. Har aldrig hört om någon som fått vattnet avstängt. Tänker på min granne, snart 100 år. Inte en chans att hon skulle ha råd. Vad händer då?
Det är inte kommunens rör.

Din tomt=dina rör=ditt ansvar.

Alltid trist när saker går sönder och kostar pengar, men sånt händer.

• Gilla
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det står antagligen i villkoren för anslutningen och har man inte råd ja då blir man utan vatten om läckaget är så stort att det till slut blir avstängt. Från anslutningspunkt till fastighet ligger under fastighetsägarens ansvar.
Så kanske det är. De jag pratade med på Gbg stad hade ingen aning.

Jag ville veta hur lång tid man har på sig tex. Ska någon inspektera arbetet efteråt? De visste inget…

• Haha
Handyman 2.0
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Det är inte kommunens rör.

Din tomt=dina rör=ditt ansvar.

Alltid trist när saker går sönder och kostar pengar, men sånt händer.
Nu är det ju iofs kommunens mark eftersom det är en tomträtt. :)

• Gilla
MagicFingers och 9 till
  • Laddar…
Du skriver ’kommunens rör’ och samtidigt att det är efter anslutningspunkt.
är arrendet med vatten och avlopp? i så fall är det kommunens ansvar annars är det ditt.
Att mätaren sitter en bit in på ledningen gör ingen skillnad så länge inget uttag sker innan den (läs vattenläckage) utan är endast av bekvämlighet.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
Nu är det ju iofs kommunens mark eftersom det är en tomträtt. :)
Spelar ju ingen roll, fortfarande dina rör. Hur skulle du reagera om kommunen påstod att huset tillhör kommunen eftersom det är kommunens mark?

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Återigen, mest sugen på att höra ifall någon har koll på juridiken. Det måste ju finnas något som säger när/var/hur.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.