TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Är man så skröplig får man säkerligen hjälp med både det ena och det andra så varför inte hämta vatten?
Man får inte säkerligen något förbannat alls.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Man får inte säkerligen något förbannat alls.
Beror väl på hur man uppfostrat/behandlat barnen.
 
Claes Sörmland
R Rollerolle22 skrev:
Nope, allt det du beskriver är akut men högst frivilligt.
Om badrummet läcker så det droppar vatten under det eller vattnet sprutar så är det ungefär lika frivilligt som att tappvattenservisen läcker.

(Note to self: Bo inte ensam i hus gammal, orörlig och fattig.)
 
P
R Rollerolle22 skrev:
Skit samma - alla trådar i det här forumet spårar alltid. Det är som i TikTok för gubbar.
Yapp, den här spårade ut redan i trådstarten. Se dig i spegelen och sluta med hårklyverier. Du vet ju att du har fel.
 
Claes Sörmland
Jag vet inte om tråden är så urspårad den har ju rett ut vad som gäller på ett tydligt sätt. Att en och annan går in med den felaktiga föreställningen att någon annan ska betala är väl inte helt ovanligt här på BH. De vanligaste felaktiga förställningarna vad gäller underhållsansvar av fastigheter, bostadsrätter, lägenheter o s v som oftast dyker upp här på BH är ju:

1 - Gratis lunch: Någon annan har ansvar för att betala och underhålla.
2 - Jag bestämmer helt själv: Andra kan inte bestämma vad jag måste underhålla.
3. - Strikt skadeståndsansvar: Andra ska betala underhållet när de har av misstag har klantat sig och orsakat mig skada.

(Jag själv har varit svag för 2 och 3 men lärt mig genom att gräva i frågeställningarna på detta forum att så är det inte riktigt.)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
min granne är 90 år. Har bott i huset i 65 år. Hon hade råd att köpa det då, uppenbarligen. Men hon sa rakt ut att hon precis har till räkningarna varje månad. Hade det varit hennes rör (läs: hon som skulle betala en liknande reparation) så hade det varit att ta till repet. Min poäng är att alla har inte 50 000 kr till en vattenläcka. Man kan välja att låta bli att underhålla ett hus då man helt enkelt inte har råd eller vill. Men den här kostnaden går inte att ducka. Tänker att man borde läst i tex tidningen om folk som blivit avstängda från vattennätet för att man inte haft tillräckliga besparingar.
Nu gäller det ju inte grannen utan dig. Det är inte din grannes beteende jag kritiserat utan ditt eget. Din granne har inte vattenrör som spiller ut gemensamt vatten och söker inte heller efter alla kryphål för att slippa fixa det. så henne kan du egentligen inte gömma dig bakom, men ok då, vi tar väl henne ändå;

Du skriver att man kan välja att sluta underhålla ett hus om man vill men att denna kostnad inte går att ducka. Detta är inte alls sant. Om du tycker att det är rimligt att låta ett hus för miljoner ruttna bort utan underhåll så är det i min värld precis lika rimligt att leva utan rinnande vatten. Det är ju bara att be kommunen att stänga av vattnet så behöver du inte betala för något underhåll.

Nu skulle ju detta aldrig drabba din granne, för om hon (som du skriver) har bott 65 år i huset hon hade råd att köpa då, så har hon ju gott om pengar i fastigheten. Den är värd tiotals gånger vad hon köpt den för och hon har sannolikt inte några jättesummor i lån på den heller.
 
TRJBerg
ElFredde ElFredde skrev:
Nu gäller det ju inte grannen utan dig. Det är inte din grannes beteende jag kritiserat utan ditt eget. Din granne har inte vattenrör som spiller ut gemensamt vatten och söker inte heller efter alla kryphål för att slippa fixa det. så henne kan du egentligen inte gömma dig bakom, men ok då, vi tar väl henne ändå;

Du skriver att man kan välja att sluta underhålla ett hus om man vill men att denna kostnad inte går att ducka. Detta är inte alls sant. Om du tycker att det är rimligt att låta ett hus för miljoner ruttna bort utan underhåll så är det i min värld precis lika rimligt att leva utan rinnande vatten. Det är ju bara att be kommunen att stänga av vattnet så behöver du inte betala för något underhåll.

Nu skulle ju detta aldrig drabba din granne, för om hon (som du skriver) har bott 65 år i huset hon hade råd att köpa då, så har hon ju gott om pengar i fastigheten. Den är värd tiotals gånger vad hon köpt den för och hon har sannolikt inte några jättesummor i lån på den heller.
Din kommentar är frikopplad från verkligheten.
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Din kommentar är frikopplad från verkligheten.
Jag tyckte den var "spot on"
 
TRJBerg
Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag tyckte den var "spot on"
Nä. Skriver man att om man inte underhåller ett hus är det samma som att inte ha rinnande vatten har man ingen koppling till verkligheten.
Är man gammal och inte har pengar och inte vill flytta till en hyreslägenhet i dåligt område (vilket är alternativet i den situationen) så minimerar man underhåll och reparationer. I regel är man död innan det blir allvarliga problem. Och då spelar skicket på huset noll.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Logiskt sett ska då kommunen erbjuda lån till annat underhållsbehov som akut måste genomföras. Vattenskador, badrumsrenoveringar och läckande tak är ju exempel. Byte av värmepump. O s v.
Drar kommunen in kommunalt vatten och avlopp brukar de erbjuda lån till pensionärer som ska betalas tillbaka när huset säljs. Borde kunna vara samma i det här fallet.
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nä. Skriver man att om man inte underhåller ett hus är det samma som att inte ha rinnande vatten har man ingen koppling till verkligheten.
Är man gammal och inte har pengar och inte vill flytta till en hyreslägenhet i dåligt område (vilket är alternativet i den situationen) så minimerar man underhåll och reparationer. I regel är man död innan det blir allvarliga problem. Och då spelar skicket på huset noll.
Nu är det kågon annan som tappat markkontakten.
 
TRJBerg
Slottsbäcksväktarn skrev:
Nu är det kågon annan som tappat markkontakten.
Koko.
 
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Koko
Ja, en gök kanske har lösningen på vissa av problemen - i sin värld.
Men nu handlade ju frågeställningen om vem som ansvarar för att reparera en inkommande vattenledning och just den frågan är utredd.
Grannen är ett villospår men även grannen ansvarar för sin vattenledning, oavsett om hon är 19 eller 90 år. Att kostnaden kan bli tuff om man lever på folkpension är det ingen som inte håller med om men det spelar ingen roll. Det finns andra kostnader som man ansvarar för och som man kanske inte har råd med.
påstår man att just inkommande vatten skulle vara den enda akuta kostnaden för en villaägare så är man ohederlig. Visst - det finns underhåll man kan vänta med men det finns underhåll som man nog bör göra direkt - om man skall kunna bo kvar. Att säga något annat är bara larvigt - det gör man för att provocera. Överdrifter, hårklyverier och spekulationer kan vara kul - men de gagnar inte diskussionen.
Är man 90 år har men dessutom säkert levt i flera decennier utan rinnande vatten och den ömmande grannen - som inte vill stå för sina kostnader men tänker väldigt mycket på sin granne, kan väl gå över med en dunk lite då och då...
 
Claes Sörmland
K Kirre2 skrev:
Drar kommunen in kommunalt vatten och avlopp brukar de erbjuda lån till pensionärer som ska betalas tillbaka när huset säljs. Borde kunna vara samma i det här fallet.
Det lånet berör väl vanligen bara den saftiga anslutningsavgiften, d v s kostnaden för de kommunala ledningarna. Inte kostnaden för att dra privata ledningar på den egna fastighet, det står väl var och en för. Eller känner du till exempel där kommunen agerar bank och lånar ut pengar till enskildas fastighetsunderhåll?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det lånet berör väl vanligen bara den saftiga anslutningsavgiften, d v s kostnaden för de kommunala ledningarna. Inte kostnaden för att dra privata ledningar på den egna fastighet, det står väl var och en för. Eller känner du till exempel där kommunen agerar bank och lånar ut pengar till enskildas fastighetsunderhåll?
Det har du kanske rätt i, ja.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.