Vi har en stenkista enligt bild i vår stuga. Den blir full varje år med dålig avrinning som följd. Jag brukar mauellt tömma den med en hink på ett snöre. Sen brukar jag ta en "iller" och spola rent utloppsröret med högtryck. Det fungerar bra ett tag. Vart vattnet tar vägen har jag ingen aning om trots idogt letande.
Området ska få kommunalt VVS inom 10 år, så någon ny dyr lösning vill jag inte lägga pengar på.
För att förstå problemet och en tillfällig lösning behöver jag förstå konstruktionen.
1) Ska det finnas en mellanvägg ursprungligen i betongröret som avskiljer grövre "slam" som kommer in till brunnen från röret vattnet går ut ifrån? Är den möjligen borta? Har inte sett den när kistan är tom. Om så är fallet kan det förklara varför utloppsörret ofta sätts igen.
2). är tanken att vattnet och slammet gå nedåt (vertikalt) mot botten av denna kista och tömmas den vägen eller via röret (horisontellt)? Idag rinner det ut från röret, men inte nedåt. Någonstans ska ju själva stenkistan finnas, var vet jag inte.
Är det värt att beställa en slamsugning eller köpa någon form av slampump för att göra det själv?
Eller koppla ihop rören för snabbare utflöde? (men lär sättas igen rätt snabbt av det också).