B
Vi har en gemensam avloppsanläggning tillsammans med grannarna. Ett 20 tal fastigheter delar på anläggning. Anläggningen av äldre årsmodell, ett rörsystem med i huvudsak betongrör och 3-kammarbrunn med efterföljande markbädden.

Själva rörsystemet är i ganska dåligt skick med stora mängder (min bedömning) inläckage av dagvatten. Inläckaget har resulterat i översvämning av källaren tidigare, när bädden inte kunde ta emot inläckaget.

Jag var ute och inspekterade och noterade att det läckte ut kraftigt vid fördelningsbrunnen, alltså efter 3-kammarbrunnen men före markbädden, se bild nedan.

Det var nog ca 1.5 meters höjdskillnad mellan läckan på fördelningsbrunnen och utloppet från bädden i samband med regnskurarna som varit.

Teknisk ritning, avloppsanläggning långsektion, slamavskiljare, fördelningsbrunn, luftning, uppsamlingsbrunn, måttangivelser.
Ungefärlig principbild, jag tror i alla fall att det är så här vår anläggning ser ut.

Jag funderar lite på om det stora inläckaget genom åren dragit med sig för mycket partiklar till bädden, så den nu börjar sätta igen sig? Hur vet man när bädden är "slut"?

Vi kommer ju åtgärda utläckaget i fördelningsbrunnen. Det är naturligtvis inte ok att det läcker ut delvis orenat avloppsvatten. Jag är rätt orolig för att det resulterar i översvämmad källare om bädden är slut.

På sikt ska betongrören bytas ut mot plast, och då bör inläckaget minska snabbt. Här är ju ett annat problem; de husen som drabbas av översvämning av källaren och som vill genomföra förbättringsåtgärder är i minoritet, och de flesta grannarna vill inte lägga 1kr i "onödan" på denna anläggning.

Jag vet att bädden är minst 15år gammal, men det kan vara så att den är 20-25år också.

Den vanliga kommunkollen är att kika i luftnigsrören om slam och vatten finns där då blir den underkänd direkt. Enklast och skicka, dit en spolbil som filmar rören och ev spolar. Detta för ett mer korrekt beslutsunderlag

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så länge bädden tar emot vatten, d v s det inte står vatten i spridarrören (alltså det syns i luftningsrören precis som anges ovan) så anses bädden vara OK. En sådan bädd har i princip evigt liv tills den dag den sätter igen.

Den riskerar att sätta igen vid för hög belastning, så inläckande vatten är en rejäl riskfaktor. Det beror på att sanden i bädden blir för blöt, syrebrist uppstår och sen står man där med ett bakteriegegg och en bädd som inte tar emot vatten. Slamflykt kan också vara ett problem vid pulsande större flöden, troligen inget problem i er större anläggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.