Hej,

Har nyligen upptäck att avrinningen i min diskho är något försämrad och att det även läcker vid packningen kopplat till diskhon. Jag har skruvat isär allting och inspekterat för att sedan skruva ihop allt dock har jag kvar läckan på samma ställe. Tycker även packningen ser relativt bra ut.

Är det någon som har tips på vad som kan vara fel och vad jag bör göra för att åtgärda det?
 
  • Inuti skåp under diskbänk, vattenrör, avlopp, isolering, delvis disordnad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det låter som en typiskt exempel på när köksstammen håller på att gegga igen så att vattnet stiger i rören och då kan det droppa lite där det finns otätheter. D v s ditt största problem är troligen att köksstammen behöver rengöras med t ex spolning och ditt mindre problem är droppläckan.

Är det en lägenhet så är det nog dags för bostadsrättsföreningen att stamspola. Är det eget hus så hamnar det på dig.

Är det korgventilens anslutning till diskbänken som läcker? Alltså denna del:

En tom vit bubbelpool med yta av vatten, närbild, inga människor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, Tack för svar.
Precis däruppe själva läckan sitter när diskhon blir överfull.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bor i lägenhet förövrigt, behöver jag göra någon ytterligare kontroll innan jag kontaktar styrelsen för spolning av köksstammen?
 
Claes Sörmland
R Rindögatan skrev:
Bor i lägenhet förövrigt, behöver jag göra någon ytterligare kontroll innan jag kontaktar styrelsen för spolning av köksstammen?
Du kan du alltid kolla om du har stopp i den delen av avloppsrören vars underhåll du ansvarar för. Det står i stadgarna var gränsen går mellan ditt underhållsansvar och föreningens. En vanlig lösning är att föreningen ansvarar för stammen medan du ansvarar för alla avloppsrör som är synliga i lägenheten, alltså från när de kommer upp ur golvet.

Du kan också testa att rensa avloppet med rensband. Jag antar att högtrycksspolning känns överkurs för dig som lägenhetsboende. Du kan också testa att koka upp stora mängder vatten, t ex fem liter (vattenkokare, kastruller grytor och allt vad du nu har och hälla detta i avloppet på en gång tillsammans med några dl diskmedel.) Det kan få fettproppar att släppa. Men det kan också få fettat att flytta sig i stammen och vi har någon som gjorde detta och råkade illa ut, att det blev generalstopp.
 
R Rindögatan skrev:
Bor i lägenhet förövrigt, behöver jag göra någon ytterligare kontroll innan jag kontaktar styrelsen för spolning av köksstammen?
Du tror inte att den inte bara är ordentligt faskruvad?Testa att skruva silen med handen om det är det som felar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En sak som kan hända är att hålskruven i korgventilen rostar sönder det hände mig. Då får man köpa en ny och skruva i. De brukar se ut så här (och kommer i lite olika längder):

[länk]
Japp min sil brukar jag dra åt med handen ibland.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för svar, ska testa åtgärderna ni föreslagit.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En sak som kan hända är att hålskruven i korgventilen rostar sönder det hände mig. Då får man köpa en ny och skruva i. De brukar se ut så här (och kommer i lite olika längder):

[länk]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En sak som kan hända är att hålskruven i korgventilen rostar sönder det hände mig. Då får man köpa en ny och skruva i. De brukar se ut så här (och kommer i lite olika längder):

[länk]
Tycker ändå det känns som att skruven gängar i bra men detta kan ändå vara felet kanske?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det korgventilens anslutning till diskbänken som läcker? Alltså denna del:
Fast det ska vara tätt där även om avrinningen är dålig så att skarven "utsätts för tryck".

V växelventil skrev:
Du tror inte att den inte bara är ordentligt faskruvad?
Det finns lite olika konstruktioner på bottenventil. En del har en vanlig skruv uppifrån. Prova att skruva åt den. Sen kan "mutterdelen" inne i "det grå halvklotet" gått sönder, om det nu är konstruerat så. Eller en dålig packning.

Hur som helst anser jag att det ska vara tätt där även om det är stopp längre ner.
 
Hej, fick tillbaka fakturan nu från rörmokaren vilka åtgärdade stoppet där det står. "sugning i kökspåstick" jag är inte helt säker på vad som menas med termen kökspåstick och undrar därför om detta vanligtvis är något som tillhör fastigheten eller bostadsrätten? :)
 
Claes Sörmland
R Rindögatan skrev:
Hej, fick tillbaka fakturan nu från rörmokaren vilka åtgärdade stoppet där det står. "sugning i kökspåstick" jag är inte helt säker på vad som menas med termen kökspåstick och undrar därför om detta vanligtvis är något som tillhör fastigheten eller bostadsrätten? :)
Troligen menar rörmokaren de rör som går mellan stammen och köket.

Vem som ansvarar för underhållet av dessa, t ex ska betala denna spolning varierar mellan BRFer. Gränsdragningen kan läsas i din förenings stadgar. Ett vanligt upplägg är att föreningen ansvarar för avloppsrören under golvet och från att de tittar upp ur golvet så är det du som bostadsrättshavare som ansvarar för deras underhåll. En annan variant är att föreningen ansvarar för allt utom vattenlåset. En tredje variant är att föreningen ansvarar för den lodräta stammen och du ansvarar för allt som är anslutet till den.
 
  • Gilla
Rindögatan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.