Byggahus.se
Hej,
På stugan som jag köpte för några år sedan har jag enskild avlopp där BDT vatten går till en trekammar brun (slamavskiljare) och avlopp-vatten från toaletten går till en sluten tank på 3-kubik. Vi har hela tiden haft problem med avloppet där spolningsvattnet rinner inte undan snabbt som det brukar göra. När jag undersökte avloppsledningen för några dagar sedan upptäckte jag att det inte finns nån avluftning till avloppet. För att bli säkert att problemet bror på avsaknad av avluftningsrör öppnade jag utsugningsventilen på tanken och då försvann spol-vattnet på en gång. Nu har jag fått ett nytt problem dvs. när sugbilen var där lyckades de inte tömma tanken trots att den var proppfullt. Enligt de kom det bara lite vätska i början och sen bara luft. Vet ni vad kan detta bror på? Hur kan problemet åtgärdas?
Tacksam för alla svar.
 
Sugröret ska vara ca 1 dm från botten om det finns ett, på en vanlig 3-kammare så suger dom med slang. Normalt är det snålspolande toa när det finns tät tank och bara skit när det gäller villor. För lite vatten som knuffar ut skiten. Är det då för stor lutning på rören så kan vattnet gå ur och skiten stanna i röret, Brukar åka med vid nästa spolning. Sen det med luftning, kan du bryta upp 110 röret och sätta ett T-stycke med rör upp ovan tak eller en s,k avluftningsventil för avlopp.
 
  • Gilla
Matt_m89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.