Hei alle, jeg - en nordmann - er ny i forumet, men håper at det er noen som via egen erfaring eller ekspertise kan kommentere mitt problem. Saken er som følger:
Jeg har et minirenseanlegg som benytter aluminiumsulfid som kjemi (Wallax). Avløpsvannet fra dette renseanlegget som fungerer fint ledes til en egen pumpekum (brønn) hvor en nedsenkbar pumpe som er koblet via en glideadapter/hurtigkobling som enten er av messing eller bronse (litt usikker) til en avløpsledning som går til en kommunal avløpsledning.
Nå har jeg observert at det skjer en alvorlig korrosjon i dette adapteret og som vedlagte bilder viser. Adapteret står ca 30 cm over maksnivå av avløpsvann inne i kummen. Det er ingen metaller i kummen som skulle tilsi at det skjer en galvanisk korrosjon. Har inspisert pumpen og pumpeakslingen og små skruer i rustfritt stål som sitter i pumpen, - alt ser helt fint ut og har ingen korrosjonsprodukter på overflaten. En annen ting som jeg ikke forstår er at den maskinerte flate på adaptret (som sees av foto) er uberørt også i partiet utenfor O-ringen som også vil være eksponert for samme miljø som resten. Innvendig i adapteret er der ingen korrosjon. For meg ser det ut som at det bare er på den støpte delen på utsiden av adapteret korrosjon oppstår. Dersom jeg ikke finner en løsning på dette antar jeg at hele adapteret etter hvert vil bli ødelagt.
Håper noen har erfaring eller ekspertise som kan gi meg råd om hva jeg bør gjøre. Har tenkt på å montere offeranode av sink på den delen av adapteret hvor det er korrodert, men jeg vil gjerne vite litt mer slik at jeg ikke gjør galt værre.

Med vennlig hilsen
Kjell Ramberg

• Ett närbildsfoto av en grön och brun metallkomponent, förmodligen en del av en maskin eller ett rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör med gröna korrosionsprodukter, gammalt vattenläckage, möjlig rörförstörelse, behov av reparation.
    Skapa konto
  • Rör med grön korrosion eller inkrustering, kanske vattenledningar, slitna, behöver underhåll eller utbyte.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.