Ju mer jag läser av tråden desto mer fundersam blir man.
Är allt i brunnen original - eller har man satt in en extra mellanvägg/rörstötta? Verkar ju som om vattenpassagen under mellanväggen är extremt liten ( undre röd ring).
Är brunnen hel, förutom att skiljeväggens tak är krossat ( övre röd ring)? Är detta hål i den ursprungliga mellanväggen?
Skadad, smutsig toalettsits med brutet fäste och röda markeringar. Nedsmutsad bakgrund, troligt renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ju mer jag läser av tråden desto mer fundersam blir man.
Är allt i brunnen original - eller har man satt in en extra mellanvägg/rörstötta? Verkar ju som om vattenpassagen under mellanväggen är extremt liten ( undre röd ring).
Är brunnen hel, förutom att skiljeväggens tak är krossat ( övre röd ring)? Är detta hål i den ursprungliga mellanväggen?
[bild]
Jo, "fulkoppling" skrev jag...
Det kan ju vara så att man slant med huggmejseln och det blev det bakre hålet?
Men det är ju enkelt att spola med en slang så ser man hur det funkar.

• Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Det kan ju vara så att man slant med huggmejseln och det blev det bakre hålet?
Det har funnits råttor här innan, kanske dom?

Genom att punktera skyddslocket i brunnen, så har man ju tagit bort funktionen av " vattenlås" och avloppslukten kommer rak ut i rummet. Det riktiga är ju att täta och använda den rätta platsen för att tömma vatten d.v.s. på höger sida i bilden
Nu fattar jag hur brunnen skall se ut.
Då kommer jag skippa röret och i stället försöka återskapa brunnen till original. Tack för ritningen.
Jag vet faktiskt inte om det är original.

Däremot är vattenpassagen trång så jag tror jag tar tvättmaskinens avlopp till vasken då, så kan vasken (stor vask) fyllas upp om avloppet inte fixar allt vatten.
Jag vet inte. Skall kolla i kväll.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
A AndersOsk skrev:
Det har funnits råttor här innan, kanske dom?

Nu fattar jag hur brunnen skall se ut.
Då kommer jag skippa röret och i stället försöka återskapa brunnen till original. Tack för ritningen.

Däremot är vattenpassagen trång så jag tror jag tar tvättmaskinens avlopp till vasken då, så kan vasken (stor vask) fyllas upp om avloppet inte fixar allt vatten.

Jag vet inte. Skall kolla i kväll.
Njau... råttor tror jag inte på men förre ägaren var nog "uppfinningsrik"....
Du testar enkelt mha en slang.
Sen om det är som Hasse Teknik var inne på att man bara lagt i en ny plastbrunn i en gammal brunn märker du när du spolar med slangen. Hursomhelst så måste du bygga en ny "vägg" ihop med röret så att du får ett vattenlås och slipper stanken.

• Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
A
A AndersOsk skrev:
Jo den är i original men jag vet inte om den är hel. Detta är inte mitt område jag är bara händig och gör som jag blir tillsagd att göra. 😀
P paralun skrev:
Njau... råttor tror jag inte på men förre ägaren var nog "uppfinningsrik"....
De två ägare före mig har iaf inte gjort det. Det var två äldre damer.
P paralun skrev:
Du testar enkelt mha en slang.
Jag vet bara inte hur du menar.
P paralun skrev:
Sen om det är som Hasse Teknik var inne på att man bara lagt i en ny plastbrunn i en gammal brunn märker du när du spolar med slangen.
Nej det är bara en brunn.
P paralun skrev:
Hursomhelst så måste du bygga en ny "vägg" ihop med röret så att du får ett vattenlås och slipper stanken.
Jag har sån tur så att jag tittade i duschrummet som har samma avlopp. Det är ett renshål dom moddat.
Skall jag bara inte göra det identiskt (nåja kanske inte lika snyggt) som detta och skita i det invändiga röret jag har och låta allt vatten gå ner i kammaren?

Det är inte så svårt att täta det nu när jag vet hur det skall se ut.
Tvättmaskinsmedelsflaska here I Come! 😂

A
En sprickad vit keramisk struktur med ett blått lock och en skruv, inbäddad i brun yta.
Skapa konto

A
Nu har jag tagit en tydligare bild. Slitet badrum, smutsig tvättställning, vattenläckage, handskrivna texter "Avlopp" och fråga om ficka.
Skapa konto

Fickan ser ju skum ut. Det var därför jag undrade om brunnen var hel där. Du kan lossa locket på din orörda brunn och kika in i hålet, så ser du hur det ska se ut.

• Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
A AndersOsk skrev:
Jo den är i original men jag vet inte om den är hel. Detta är inte mitt område jag är bara händig och gör som jag blir tillsagd att göra. 😀

De två ägare före mig har iaf inte gjort det. Det var två äldre damer.

Jag vet bara inte hur du menar.
Jo då hade de damerna någon "händig" bekant.

Ta en slang och spola i brunnen, inte i hålet och kolla vart vattnet försvinner...

• Smutsigt handfat med påskrifter och pilmarkeringar; frågor om avlopp och fläckar, hår identifierat.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad9425780543 och 1 till
  • Laddar…
A
Fickan ser ju skum ut. Det var därför jag undrade om brunnen var hel där.
Det var svårt att se. Ser inte exakt likadant ut.
Det är dock plast i botten men frågan är om det inte är bättre att täppa till där för säkerhets skull.
P paralun skrev:
Ta en slang och spola i brunnen, inte i hålet och kolla vart vattnet försvinner...
Det går först ner i fickan sen när fickan rinner över går det ut i hålet.

Närbild, smutsig och försämrad handfat-avlopp med avlagringar och rosthål. Behov av rengöring eller utbyte.
Skapa konto

Jag GISSAR att brunnen är skadad och behöver lagas, men det är svårt att vara säker utan att ha sett det själv. Risken finns ju annars att det läcker ut vatten utanför brunnen och det kan ju orsaka stora skador.

• Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
A AndersOsk skrev:
Det var svårt att se. Ser inte exakt likadant ut.
Det är dock plast i botten men frågan är om det inte är bättre att täppa till där för säkerhets skull.

Det går först ner i fickan sen när fickan rinner över går det ut i hålet.

[bild]
Jo nu bytte du brunn på bilden?? Hursomhelst så behöver brunnen ett nytt "tak" för att täta mot skitlukten så kommer det att funka, sen kan du ha röret genom "taket" om du tycker det är bättre, utmaningen är att få till det hållbart och då funderade jag på glasfiberväv. Eller kanske att man skär till en plastbit och tätar med glasfiberspackel?? Snyggt behöver det inte vara.

• Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
Jag GISSAR att brunnen är skadad och behöver lagas, men det är svårt att vara säker utan att ha sett det själv. Risken finns ju annars att det läcker ut vatten utanför brunnen och det kan ju orsaka stora skador.
Jo det vete tusan? placeringen "verkstaden" enl 1:a inlägg. Det kostar en rejäl slant med en hantverkare.

• Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo nu bytte du brunn på bilden??
Jo det är ju den andra brunnen som jag skulle jämföra med.
P paralun skrev:
Eller kanske att man skär till en plastbit och tätar med glasfiberspackel?? Snyggt behöver det inte vara.
Det blir plast och glassilikon.
Glassilikon är starkt, fäster på nästan allt och det blir tätt. Det är ju inget vidare tryck på någon utav plast bitarna utan det viktigaste är att det blir tätt. Och det blir det med gsilikon.
Jag GISSAR att brunnen är skadad och behöver lagas, men det är svårt att vara säker utan att ha sett det själv.
Jag tror med den är skadad och har precis tillverkat en liten brygga i plast så vattnet kan rinna över och inte i.
En himla tur att detta avlopp inte är använt på ca 2 år och att jag tog tag i det direkt.

A
Ett stort tack till er alla som hjälpt mig! 😀
Nu kan jag tryggt jobba vidare.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.