Ju mer jag läser av tråden desto mer fundersam blir man.
Är allt i brunnen original - eller har man satt in en extra mellanvägg/rörstötta? Verkar ju som om vattenpassagen under mellanväggen är extremt liten ( undre röd ring).
Är brunnen hel, förutom att skiljeväggens tak är krossat ( övre röd ring)? Är detta hål i den ursprungliga mellanväggen?
Är allt i brunnen original - eller har man satt in en extra mellanvägg/rörstötta? Verkar ju som om vattenpassagen under mellanväggen är extremt liten ( undre röd ring).
Är brunnen hel, förutom att skiljeväggens tak är krossat ( övre röd ring)? Är detta hål i den ursprungliga mellanväggen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, "fulkoppling" skrev jag...HasseTeknik skrev:
Ju mer jag läser av tråden desto mer fundersam blir man.
[bild]
Det kan ju vara så att man slant med huggmejseln och det blev det bakre hålet?
Men det är ju enkelt att spola med en slang så ser man hur det funkar.
A
Anonymiserad9425780543
Bannad
· Runkeborg
· 52 inlägg
Anonymiserad9425780543
Bannad
- Runkeborg
- 52 inlägg
Det har funnits råttor här innan, kanske dom?P paralun skrev:
Nu fattar jag hur brunnen skall se ut.HasseTeknik skrev:
Då kommer jag skippa röret och i stället försöka återskapa brunnen till original. Tack för ritningen.
Jag vet faktiskt inte om det är original.HasseTeknik skrev:
Däremot är vattenpassagen trång så jag tror jag tar tvättmaskinens avlopp till vasken då, så kan vasken (stor vask) fyllas upp om avloppet inte fixar allt vatten.
Jag vet inte. Skall kolla i kväll.HasseTeknik skrev:
Njau... råttor tror jag inte på men förre ägaren var nog "uppfinningsrik"....A AndersOsk skrev:Det har funnits råttor här innan, kanske dom?
Nu fattar jag hur brunnen skall se ut.
Då kommer jag skippa röret och i stället försöka återskapa brunnen till original. Tack för ritningen.
Jag vet faktiskt inte om det är original.
Däremot är vattenpassagen trång så jag tror jag tar tvättmaskinens avlopp till vasken då, så kan vasken (stor vask) fyllas upp om avloppet inte fixar allt vatten.
Jag vet inte. Skall kolla i kväll.
Du testar enkelt mha en slang.
Sen om det är som Hasse Teknik var inne på att man bara lagt i en ny plastbrunn i en gammal brunn märker du när du spolar med slangen. Hursomhelst så måste du bygga en ny "vägg" ihop med röret så att du får ett vattenlås och slipper stanken.
A
Anonymiserad9425780543
Bannad
· Runkeborg
· 52 inlägg
Anonymiserad9425780543
Bannad
- Runkeborg
- 52 inlägg
Jo den är i original men jag vet inte om den är hel. Detta är inte mitt område jag är bara händig och gör som jag blir tillsagd att göra. 😀A AndersOsk skrev:
De två ägare före mig har iaf inte gjort det. Det var två äldre damer.P paralun skrev:
Jag vet bara inte hur du menar.P paralun skrev:
Nej det är bara en brunn.P paralun skrev:
Jag har sån tur så att jag tittade i duschrummet som har samma avlopp. Det är ett renshål dom moddat.P paralun skrev:
Skall jag bara inte göra det identiskt (nåja kanske inte lika snyggt) som detta och skita i det invändiga röret jag har och låta allt vatten gå ner i kammaren?
Det är inte så svårt att täta det nu när jag vet hur det skall se ut.
Tvättmaskinsmedelsflaska here I Come! 😂
Fickan ser ju skum ut. Det var därför jag undrade om brunnen var hel där. Du kan lossa locket på din orörda brunn och kika in i hålet, så ser du hur det ska se ut.
Jo då hade de damerna någon "händig" bekant.A AndersOsk skrev:
Ta en slang och spola i brunnen, inte i hålet och kolla vart vattnet försvinner...
A
Anonymiserad9425780543
Bannad
· Runkeborg
· 52 inlägg
Anonymiserad9425780543
Bannad
- Runkeborg
- 52 inlägg
Det var svårt att se. Ser inte exakt likadant ut.HasseTeknik skrev:
Det är dock plast i botten men frågan är om det inte är bättre att täppa till där för säkerhets skull.
Det går först ner i fickan sen när fickan rinner över går det ut i hålet.P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag GISSAR att brunnen är skadad och behöver lagas, men det är svårt att vara säker utan att ha sett det själv. Risken finns ju annars att det läcker ut vatten utanför brunnen och det kan ju orsaka stora skador.
Jo nu bytte du brunn på bilden?? Hursomhelst så behöver brunnen ett nytt "tak" för att täta mot skitlukten så kommer det att funka, sen kan du ha röret genom "taket" om du tycker det är bättre, utmaningen är att få till det hållbart och då funderade jag på glasfiberväv. Eller kanske att man skär till en plastbit och tätar med glasfiberspackel?? Snyggt behöver det inte vara.A AndersOsk skrev:
Jo det vete tusan? placeringen "verkstaden" enl 1:a inlägg. Det kostar en rejäl slant med en hantverkare.HasseTeknik skrev:
A
Anonymiserad9425780543
Bannad
· Runkeborg
· 52 inlägg
Anonymiserad9425780543
Bannad
- Runkeborg
- 52 inlägg
Jo det är ju den andra brunnen som jag skulle jämföra med.P paralun skrev:
Det blir plast och glassilikon.P paralun skrev:
Glassilikon är starkt, fäster på nästan allt och det blir tätt. Det är ju inget vidare tryck på någon utav plast bitarna utan det viktigaste är att det blir tätt. Och det blir det med gsilikon.
Jag tror med den är skadad och har precis tillverkat en liten brygga i plast så vattnet kan rinna över och inte i.HasseTeknik skrev:
En himla tur att detta avlopp inte är använt på ca 2 år och att jag tog tag i det direkt.
Klicka här för att svara