Har en varmvattenberedare där det rinner/droppar vatten konstant från spillröret. Hänt en gång tidigare för ett par år sedan och rörmokaren satte då dit en ny säkerhetsventil. Tänkte ge mig på att byta den själv nu.

Går jag rätt tillväga?

1. Stäng av inkommande vatten och bryt strömmen till vvb.
2. Öppna och stäng alla kranar.
3. Skruva loss den gamla säkerhetsventil.
4. Nya säkerhetsventil skruvar jag först på blandningsventilen och sen kopplar jag på spillröret?
Hur säkerställer jag att säkerhetsventilen kommer rätt till spillröret och samtidig håller tät mot blandningsventilen. Ska jag dra den i botten mot blandningsventilen?

• VVS-installation med mässingsventil, kopparledningar och kallvattenmärkning mot betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gundis
  • Laddar…
Kan du se vad det är för kors som den sitter på? LK har en modell som tillsammans med rätt ventil tätar med en O-ring.
Annars så har du gängsnöre eller lin och pasta på gängan som tätar.

• Gilla
BailoutBob
  • Laddar…
Så här ser hela ut. Men om jag vrider på den den först med tätning mot blandaren, och spänner den ordentligt så kanske inte utloppet med klämringskoppling pekar neråt mot spillröret. Kan jag då lossa den lite för att få den i rätt läge utan läckage?

• VVS-installation med kopparrör och mässingsventiler på en cementvägg. Etikett anger varmt bruksvatten.
    Skapa konto
Med lin och locher ja, med gängtejp nej.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Med lin och locher ja, med gängtejp nej.
Så med lin kan jag först dra den i botten och sen backa om det behövs?

Bättre att du stoppar när den är rätt och mindre än ett varv kvar till stopp. Det oavsett lin, snöre eller tejp. Som sagt ska du inte backa om du använder tejp det är i stort dömt att misslyckas med de andra går det bra inom rimliga gränser 1/4 - 1/2 varv eller så.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
kulle
Har du provat o öppna/stänga ventilen ett antal gånger så du sköljer igenom den?
Kan ibland fastna lite skräp så den inte håller tätt.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Har du provat o öppna/stänga ventilen ett antal gånger så du sköljer igenom den?
Kan ibland fastna lite skräp så den inte håller tätt.
Har provat vrida lite, öppna med fullt utsläpp och vrida tills den slår tillbaka flera gånger. Tyvärr utan förbättring.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Såhär såg vår ut på insidan när jag fick byta den av samma anledning:
Hand håller en sliten duschslangkoppling med kalkavlagringar och korrosion, badrumsinredning i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan du se vad det är för kors som den sitter på? LK har en modell som tillsammans med rätt ventil tätar med en O-ring.
Annars så har du gängsnöre eller lin och pasta på gängan som tätar.
Hur vet jag att en modell med O-ring fungerar? Eller den passar till alla?

S stein82 skrev:
Hur vet jag att en modell med O-ring fungerar? Eller den passar till alla?
Den passar bara LK av ett visst system. Så man får identifiera det du har först. LK stämplar sina med LK och modellnummer (tre siffror).

TS kan ju täta gängan ändå bara den passar.

Tack alla för hjälp! Nu är ventilen utbytt och allt fungerar som det ska. Ganska enkelt jobb för en nybörjare på VVS😊

• Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.