Har en varmvattenberedare där det rinner/droppar vatten konstant från spillröret. Hänt en gång tidigare för ett par år sedan och rörmokaren satte då dit en ny säkerhetsventil. Tänkte ge mig på att byta den själv nu.
Går jag rätt tillväga?
1. Stäng av inkommande vatten och bryt strömmen till vvb.
2. Öppna och stäng alla kranar.
3. Skruva loss den gamla säkerhetsventil.
4. Nya säkerhetsventil skruvar jag först på blandningsventilen och sen kopplar jag på spillröret?
Hur säkerställer jag att säkerhetsventilen kommer rätt till spillröret och samtidig håller tät mot blandningsventilen. Ska jag dra den i botten mot blandningsventilen?
Går jag rätt tillväga?
1. Stäng av inkommande vatten och bryt strömmen till vvb.
2. Öppna och stäng alla kranar.
3. Skruva loss den gamla säkerhetsventil.
4. Nya säkerhetsventil skruvar jag först på blandningsventilen och sen kopplar jag på spillröret?
Hur säkerställer jag att säkerhetsventilen kommer rätt till spillröret och samtidig håller tät mot blandningsventilen. Ska jag dra den i botten mot blandningsventilen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Kan du se vad det är för kors som den sitter på? LK har en modell som tillsammans med rätt ventil tätar med en O-ring.
Annars så har du gängsnöre eller lin och pasta på gängan som tätar.
Annars så har du gängsnöre eller lin och pasta på gängan som tätar.
Så här ser hela ut. Men om jag vrider på den den först med tätning mot blandaren, och spänner den ordentligt så kanske inte utloppet med klämringskoppling pekar neråt mot spillröret. Kan jag då lossa den lite för att få den i rätt läge utan läckage?
Med lin och locher ja, med gängtejp nej.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Bättre att du stoppar när den är rätt och mindre än ett varv kvar till stopp. Det oavsett lin, snöre eller tejp. Som sagt ska du inte backa om du använder tejp det är i stort dömt att misslyckas med de andra går det bra inom rimliga gränser 1/4 - 1/2 varv eller så.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden