5 099 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Stopp i avloppet kort tid efter villaspolning
Bor i ett äldre hus sedan 2 år med nyrenoverat badrum. Det äldre delarna av avloppet i badrummet var rätt fullt av slam så vi gjorde en villaspolning på alla avloppen den 2 november i år, killen som kom ut sa att det var tjockt från badkaret men att han fick loss det. Så bra! Han filmade även röret från badkaret och det såg bra ut. 2 dagar senare fick man spola minst 2ggr efter att man gjort nr2 men jag tänkte inte så mycket på det. I tisdags blev det typ stopp i avloppet från toaletten, vattnet rann sakta undan. Har inte använt toaletten nu på 2 dagar, idag kom en VVS:are och sa att nu är det helt stopp, vattnet rinner inte alls undan och stoppet sitter för långt bort för honom att fixa. VVS:aren tror att stoppet uppkommit efter villaspolningen, att någon slempropp eller avlagring fastnat precis vid förgreningen, för avloppet från badkaret fungerar perfekt men från toaletten är det stopp.
Någon som har en annan teori?
Någon som haft liknande problem efter en villaspolning?
Ska ringa spolfirman imorgon och be dom komma tillbaka och fixa stoppet, tror ni dom accepterar?
Någon som har en annan teori?
Någon som haft liknande problem efter en villaspolning?
Ska ringa spolfirman imorgon och be dom komma tillbaka och fixa stoppet, tror ni dom accepterar?
--------Åsa Lund skrev:
Pratade med företaget och de vägrar ta det som en reklamation, det är vanligt att avlagringar lossnar efter en villaspolning, sa dom. Antingen kan dom komma och spola bort stoppet eller fräsa röret runt stoppet, båda alternativen är dyra. Ca 2000kr för att spola bort stoppet och fräsningen kostar 1737kr i timmen och tar minst 2 timmar, så från 3700:- och uppåt.
Inser att man jobbar i helt fel bransch...D Diddsan skrev:
Fattar inte vad VVS:aren menar med att stoppet sitter "för långt bort" om det rinner fritt i badkaret?
Det måste ju med andra ord vara inom badrummet? Bara att ev. lyfta bort muggen och köra ner ett rensband? Det borde väl en VVS:are klara av?
Själva får vi regelbundet stopp ca. 20 meter ut från huset (förmodligen en svacka på röret precis innan trekammarbrunnen) och det är inga konstigheter att rensa själv med en spolslang till högtryckstvätten.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
En högtryckstvätt med avloppsrensare borde ingå i redskapssortimentet till varje villa.
Vi har fått kalla på spolbil två gånger till stället där vi firar jul (olika år) under julhelgen. Många gäster. Kostnad omkring 5000 per gång. Bra pengar för killen med spolbil och helgjour.
Vi har fått kalla på spolbil två gånger till stället där vi firar jul (olika år) under julhelgen. Många gäster. Kostnad omkring 5000 per gång. Bra pengar för killen med spolbil och helgjour.
Vi köpte en ny högtryckstvätt och spolslang till avloppet för totalt 3500kr, sen spolade vi själv bort stoppet. Det tog nog 1 timme & lite mer innan skiten lossnade. Nu funkar allt som det ska
Och vi vann på det hela, istället för att betala akut spolning för runt 3000kr eller nåt sånt får vi för samma pris behålla alla maskiner till nästa gång win-win
Och vi vann på det hela, istället för att betala akut spolning för runt 3000kr eller nåt sånt får vi för samma pris behålla alla maskiner till nästa gång win-win
Behöver ej vara backjobb eller reklamation.
Om spolning ej är gjord på många år, finns det stor risk för att det byggts på med kalk/urinsten i ledningarna. Görs då en spolning så kan det här lossna, och det är inte alltid det märks förrän ett par dagar efter.
Man kan därför inte hänga spolfirman för sitt eget bristande underhåll.
Har däremot spolfirman filmat alla ledningar efteråt och ej åtgärdat, så fine.
Men i detta fallet låter det som att de filmat en annan sträcka än där problemet har uppstått.
Om spolning ej är gjord på många år, finns det stor risk för att det byggts på med kalk/urinsten i ledningarna. Görs då en spolning så kan det här lossna, och det är inte alltid det märks förrän ett par dagar efter.
Man kan därför inte hänga spolfirman för sitt eget bristande underhåll.
Har däremot spolfirman filmat alla ledningar efteråt och ej åtgärdat, så fine.
Men i detta fallet låter det som att de filmat en annan sträcka än där problemet har uppstått.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
