Vi hade en firma som bytte kallvattenledningarna i källaren. Runt rören satt något slags isolering som ser ut som gasbinda runt glasfiberull eller liknande. När jag skulle städa upp, såg jag att i änden på isoleringens insida, så är det något slags hårdare, pulverlikt material. Innan jag börjar dra fram dammsugaren, så tänkte jag att jag måste kolla med er som kan sådant här. Kan jag utan problem dammsuga upp detta, eller skulle det kunna vara något mindre lämpligt att hålla på med så att jag måste ta hit någon slags saneringsfirma?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är mycket vanligt att just i böjarna så användes en asbestmassa så var lite mer än normalt försiktig.
Är inte fel att använda andningsskydd.
Dock ingen panik. Fukta det som du tror vara asbest och lägg det i en sopsäck, som tillslutes.
Måste lämnas på ÅVC. Ange att det finns asbest, dom har särskilda kärl till detta.
Är det små mängder så kan det hanteras, men om du skulle sanerat sådant här yrkesmässigt dagligen så är det förmodligen helmask/hel skyddsdräkt som gäller.
Är inte fel att använda andningsskydd.
Dock ingen panik. Fukta det som du tror vara asbest och lägg det i en sopsäck, som tillslutes.
Måste lämnas på ÅVC. Ange att det finns asbest, dom har särskilda kärl till detta.
Är det små mängder så kan det hanteras, men om du skulle sanerat sådant här yrkesmässigt dagligen så är det förmodligen helmask/hel skyddsdräkt som gäller.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Tack Roland!
Det lät betryggande! Dock är det alltså precis i början på isoleringen. Det vill säga att där den "bruna delen" är och där det där brunaktiga pulverliknande finns, så var det också där som själva kopparröret kom fram i "dagern" igen. Det satt nämligen en koppling där. Men jag gör väl som Du säger, och försöker fukta det hela lite grann och sedan försöka torka upp det så att det inte dammar.
Det lät betryggande! Dock är det alltså precis i början på isoleringen. Det vill säga att där den "bruna delen" är och där det där brunaktiga pulverliknande finns, så var det också där som själva kopparröret kom fram i "dagern" igen. Det satt nämligen en koppling där. Men jag gör väl som Du säger, och försöker fukta det hela lite grann och sedan försöka torka upp det så att det inte dammar.
Ja, det ska jag verkligen göra! Tack Pherra! Ser dock när jag söker på nätet att Arbetsmiljöverket har fullt sjå att hålla efter oseriösa saneringsföretag, och nör man söker på asbestsanering får man en hel lista med olika företag, så tips på seriösa företag i Stockholmstrakten och som verkligen kan detta med asbestsanering tas tacksamt emot!
Är det rörfirman som rivit ned rören som ska stå för eventuella saneringskostnader?
Är det rörfirman som rivit ned rören som ska stå för eventuella saneringskostnader?
Redigerat:
Först och främst bör man göra en enkel bedömning av om det verkligen är asbest. Åldern på installationen tex och vad det rör sig om i detta fallet en VVS-installation kan säga mycket. I många fall av rörisolering åtminstone där det finns mineral- eller glasull med i bilden är det inte aktuellt med asbest ens i böjar osv. Så kallat kraftpapper över isoleringen, därpå gasbinda och vattenglas och i böjar eller avgreningar modellerat med tex gips det är inget att så hysteriskt hetsa upp sig över, och i säkert majoriteten fall efter senare halvan 50-talet är det nog så.
Nog för att man ska se upp med asbest men att kunna hantera ett litet stycke rörisolering oberoende av typ och med de vanliga försiktighetsåtgärderna borde inte vara oöverstigligt eller speciellt riskfyllt.
Nog för att man ska se upp med asbest men att kunna hantera ett litet stycke rörisolering oberoende av typ och med de vanliga försiktighetsåtgärderna borde inte vara oöverstigligt eller speciellt riskfyllt.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
När "min" rörläggare hade bytt rör var det renare i källaren när han åkte än när han kom.....
Det är idag alltid sån hysteri om att det kan finnas små mängder asbest efter en mindre reparation.
Förr hade bilar asbest i bromsbeläggen och hur många hus har inte ett garage i källaren? Där har det både bromsats och bytas bromsbelägg, med oändligt mycket större exponering av asbestdamm, än rörläggaren eller husägaren i detta fall skulle kunna åstadkomma.
Använd lite sunt förnuft och försiktighet, så är det knappast en risk att ta bort isoleringen, även om den innehåller asbest.
Förr hade bilar asbest i bromsbeläggen och hur många hus har inte ett garage i källaren? Där har det både bromsats och bytas bromsbelägg, med oändligt mycket större exponering av asbestdamm, än rörläggaren eller husägaren i detta fall skulle kunna åstadkomma.
Använd lite sunt förnuft och försiktighet, så är det knappast en risk att ta bort isoleringen, även om den innehåller asbest.
Ganska vanligt före de typerna var olika typer av nöthårsfilt och i många fall var då även röret först lindat med ett lager asbestpapp. Så ytterst papp eller bindor sen nöthårsmatta och innerst ett fast gråvitt skikt asbest på själva röret. Här kan det oftare finnas asbest även i massan för att jämna ut böjar osv, men kapar man bara ner i längder och inte rör om för mycket i själva isoleringen blir säkert kontamineringen obetydlig.Andreas_H skrev: