M
Tjena!

Jag satte i förra veckan in ett Ecosoft vattenfilter. Men under installationen så såg jag att det var en hel del sediment i rören till det gamla filtret.

Tänkte därför sätta in ett Björnfilter mellan hydrofor och filter för att göra en grovstädning av vattnet så inte filtret sätts igen med massa skräp och därmed sparar filtermassan.

Är Björnfiltret en rimlig lösning? Hade svårt att hitta vettig information om vad filtret tar bort, men har sett det rekommenderat i andra trådar mot allmänt smuts, dvs inte för rening av järn/mangan utan mer för partiklar.

https://hemmatema.se/varumarken/beulco/beulco-filterbehallare-stora-bjorn/

M
M Marcussjogren skrev:
Tjena!

Jag satte i förra veckan in ett Ecosoft vattenfilter. Men under installationen så såg jag att det var en hel del sediment i rören till det gamla filtret.

Tänkte därför sätta in ett Björnfilter mellan hydrofor och filter för att göra en grovstädning av vattnet så inte filtret sätts igen med massa skräp och därmed sparar filtermassan.

Är Björnfiltret en rimlig lösning? Hade svårt att hitta vettig information om vad filtret tar bort, men har sett det rekommenderat i andra trådar mot allmänt smuts, dvs inte för rening av järn/mangan utan mer för partiklar.

[länk]
Bild på insidan av en av kopplingarna som satt mellan filter och hydrofor. När man känner på det så känns det jordigt/sandigt. Den röda färgen tror jag kommer från att vi har höga halter av järn i vattnet.

• Närbild på en hand som håller en rörkoppling med sandiga och järnhaltiga avlagringar på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Javisst. Bara att välja rätt filterpatron.

Sen vet inte jag om det behövs. Så där brukar ledningar som har några år på nacken se ut. Det kanske inte är den säkraste indikeringen på att man har mycket partiklar i systemet.

Kan vara något järnrör med som rostar och släpper i systemet.

Köp inte pappers filter om du har mycket skräp, utan det av garn som du kan plocka ut och spola av.
En lösning så man kan spola vatten när filtret är borta för rengöring är oxå bra.

Jag tänkte göra nästan exakt som du föreslår (sätta björnfiltret innan hydropressen) men leverantörer av mitt järn/mangan-filteranläggning sa tvärt nej. Hela anläggningen kunde tydligen haverera om björnfiltret blev igensatt och filteranläggningen försökte backspola.

Eller så säger de bara så för att de vill kunna sälja ny filtermassa inom ett antal år...

M
E Einh skrev:
Jag tänkte göra nästan exakt som du föreslår (sätta björnfiltret innan hydropressen) men leverantörer av mitt järn/mangan-filteranläggning sa tvärt nej. Hela anläggningen kunde tydligen haverera om björnfiltret blev igensatt och filteranläggningen försökte backspola.

Eller så säger de bara så för att de vill kunna sälja ny filtermassa inom ett antal år...
I instruktionerna till mitt filter så är det första man ska göra att starta en regenerering med avstängt vatten, så jag har väldigt svårt och tro att mitt filter skulle ta skada.
Men det är klart - kör du i flera år med för dåligt flöde så kan det ju inte regenerera/backspola korrekt.

M
B BSOD skrev:
Javisst. Bara att välja rätt filterpatron.

Sen vet inte jag om det behövs. Så där brukar ledningar som har några år på nacken se ut. Det kanske inte är den säkraste indikeringen på att man har mycket partiklar i systemet.

Kan vara något järnrör med som rostar och släpper i systemet.
Jag tycker nog inte att ledningar ska se ut så där efter ett par år iofs :)

Men vi har mycket av den där sörjan i våra. Bypassventilen var nästan helt igensatt så vi har ju ett sju jäkla flöde nu med det nya filtret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.