Hej
Vi har en egen brunn för bevattning som är grävd. Pumpen sitter ca 2m ner i brunnen och vattennivån kanske 4m ner. Har aldrig gjort något med den sedan vi flyttade hit (12 år). Bara startat den vid behov under sommartid och då har tryck kommit direkt. Förra året minskade trycket, så i år fick jag kanske en dum idé att via kommunalt vatten pumpa ner vatten bakvägen för att kanske rensa bort något på sugsidan.

Nu suger dock inte pumpen alls... Pumpen går om man startar den och det bubblar i brunnen om jag spolar in mer kommunalt vatten bakvägen.

Det ser svårt ut om man tänker ta sig ner i brunnen, ser trångt ut och tveksamt hur man ska gå till väga. Platsen där pumpen är monterad ser inte ut som något man vill lägga mer vikt på tex.

Är det någon som har en tanke om vad som hänt? Samt vad skulle ni testa härnäst?

Låter som backventilen inte fungerar om det går att trycka vatten baklänges genom pumpen och ner till brunn så mycket att det börja bubbla....

alla pumpar behöver backventil - utan den så skjuts vattnet tillbaka av den uppumpade hydrofortrycket ned i brunnen igen så fort pumpen stannar och blir pumpen luftfylld så kommer den inte att dra vatten vid nästa start och körs pumpen torr mer än enstaka minuter så går pumpen torr invändigt och de vattensmorda lagren och turbinhjulen som sitter med noggrann passning mot väggarna till slut skär och/eller blir väldigt glappa.

• Gilla
Koffe 1 och 1 till
  • Laddar…
Intressant. Jag får försöka se hur det ser ut mer, kanske skicka ner en mobil. Men om backventilen är trasig antar jag den behöver bytas, kan det förklara det dåliga trycket förra året?

Men borde inte en sådan pump kunna pumpa upp vatten även om det vore luft i slangen? Med tanke på placeringen är det svårt att jobba med den.

S
Det finns olika slags pumpar. Men troligtvis har du en som inte kan pumpa upp vatten om den har gått torrt, det skulle inte vara konstigt alls. Härnäst skulle du kanske försöka fotografera mera av anläggningen, en bild säger mera än tusen ord. Här är en bild på en vanlig pumpautomat med tank: den kan inte pumpa vatten om den gått torrt.

Pumpautomat med blå tank och kopplingar som inte fungerar torrkörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trist att den har slutat fungera, men efter 12 år och att blåsa igenom den baklänges kanske det vore värt att lyfta upp den, fixa det som inte funkar eller byta ut den, och haka på en vajer så att du i framtiden kan hissa upp den och mecka med den på markplan?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M maran125 skrev:
Intressant. Jag får försöka se hur det ser ut mer, kanske skicka ner en mobil. Men om backventilen är trasig antar jag den behöver bytas, kan det förklara det dåliga trycket förra året?

Men borde inte en sådan pump kunna pumpa upp vatten även om det vore luft i slangen? Med tanke på placeringen är det svårt att jobba med den.
Kolvpumpar och lamellpumpar kan vara självsugande och har ventiler som blockerar att vatten inte kan gå baklänges. Sådana pumpar är sällsynta och de som fins är ofta handdrivna.

sedan fins det pumphus/pumpautomater som är självevakuerande på olika kluriga sätt, men backventil kommer att behövas ändå för att trycket inte skall försvinna direkt för att vattnet rinner tillbaka till brunnen så fort pumpen stannar

pumpautomater som i bilden är ofta baserad på en mindre centrifugalpump driven av motorn som matar en ejektor i pumphuset som den vägen drar med sig vatten från brunnen - det är inte omöjligt att om pumphuset är fylld med vatten kan i viss mån vara självevakuerande så länge det fins tillräckligt med vatten i pumphuset och mottrycket på utloppet är 0 eller mycket lågt - dvs. fri utlopp tills det bara kommer vatten ur pumpen och då kan trycksättas mot hydropressen.

Själv misstänker jag att grundproblemet ligger i din backventil längst ned i brunnen - den stänger inte ordentligt för att det har kommit saker i den som gör att den inte stänger tätt längre och den dåliga flödet kanske beror på att det är kanske slam och lera runt paketet som hindrar flödet - dvs. det hänger ihop...

---

Fel av den här typen är alltid enligt 'Murphys law' sittande på jävligast möjliga stället så fort det fins minsta chans för det - Så drar du upp det hela så bygg för att vara mer servicevänligt om möjligt till nästa gång - om du bara har 4 meter till vattnet från markplans så kanske pumpautomaten kan flyttas upp till markytan utan att det överstiger ~7 meter total sughöjd (speciellt om det bara agerar sommarvatten) - dock måste både pumpen och hydropressen tömmas fullständigt på vatten framåt hösten och när det börja bli risk för minusgrader.

Hjälp! Har en ny dränkpump i min grävda brunn, ca 6-7 mer djup. Bra vatten. Sägs ge över 400 l/min - VARFÖR är vattentrycket så dåligt nu? Inte så förr.
VAD ska jag göra tycker ni? Svar till händig gammal kärring 🤓

Anita1953 Anita1953 skrev:
Hjälp! Har en ny dränkpump i min grävda brunn, ca 6-7 mer djup. Bra vatten. Sägs ge över 400 l/min - VARFÖR är vattentrycket så dåligt nu? Inte så förr.
VAD ska jag göra tycker ni? Svar till händig gammal kärring 🤓
Beror på vad för dränkpump - en med enkel impeller kan inte göra så hög tryck men ofta designad för hög flöde som för länspumpning med lyfthöjd enstaka meter eller två.

- och 6-7 meter betyder att pumpen behöver pumpa mot minst 0.6-0.7 bar övertryck innan den första droppen rinner över kanten på brunnen - typ

pumpar som ger högre tryck (typ 4 bar och högre) har ofta en gäng pumpsegment som är seriekopplade för att kunna få hög sluttryck - det är därför som många danfoss-pumpar är byggda som höga torn, och vattenringpumpar hade ofta minst 4 sektioner i serie (ofta liggande montage) för att kunna pumpa mot en hydrofor på 3-4 bar sluttryck.

Lite ny info. Det är ca 1,7m till undersida pump och 3m till vattenytan. Även bild bifogad.

• Gammal rostig pump i en brunn med synlig vattenyta 3 meter ner.
    Skapa konto
M maran125 skrev:
Lite ny info. Det är ca 1,7m till undersida pump och 3m till vattenytan. Även bild bifogad.
Eftersom det rinner baklänges när du trycker på med kommunal vatten så måste hela paketet upp i princip - såvida du inte kan få loss sugslangen från pumpen, på något sätt, då det är i ändan på sugslangen du behöver komma åt och där kolla igenom backventilen att den inte är igensatt och ev kula inte kan röra sig fritt och det stryper vid sugning och läcker när det är trycksatt uppifrån när pumpen är avstängd...

enklast är kanske att slänga pengarna på en röris som gör jobbet.

själv vill man nog inte rota där utan säkerhetslinor och dito västar samt att någon kan dra upp igen om man skulle trampa igenom... med andra ord ingen ensamarbete här inte....

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Eftersom det rinner baklänges när du trycker på med kommunal vatten så måste hela paketet upp i princip - såvida du inte kan få loss sugslangen från pumpen, på något sätt, då det är i ändan på sugslangen du behöver komma åt och där kolla igenom backventilen att den inte är igensatt och ev kula inte kan röra sig fritt och det stryper vid sugning och läcker när det är trycksatt uppifrån när pumpen är avstängd...

enklast är kanske att slänga pengarna på en röris som gör jobbet.

själv vill man nog inte rota där utan säkerhetslinor och dito västar samt att någon kan dra upp igen om man skulle trampa igenom... med andra ord ingen ensamarbete här inte....
Tack för alla råd och tankar, det är säkert så att bottenventilen är kaput eller lossnat.

Jag håller med om att det är rätt klurigt och inget man gör ensam. Det var förresten 4,6m till botten så ca 1,6m djupt så att skicka ner en stege är kanske inte omöjligt. Paketet i form av pump och motor står löst på ett antal brädor, kunde rubba den lite med ett rep. Dock ser det svårt ut att dra upp allt pga utgående 32mm pem inte är så böjlig och den kommer inte räcka upp till marknivå.

Detta tål att tänkas på.

M maran125 skrev:
Tack för alla råd och tankar, det är säkert så att bottenventilen är kaput eller lossnat.

Jag håller med om att det är rätt klurigt och inget man gör ensam. Det var förresten 4,6m till botten så ca 1,6m djupt så att skicka ner en stege är kanske inte omöjligt. Paketet i form av pump och motor står löst på ett antal brädor, kunde rubba den lite med ett rep. Dock ser det svårt ut att dra upp allt pga utgående 32mm pem inte är så böjlig och den kommer inte räcka upp till marknivå.

Detta tål att tänkas på.

• Öppen brunn med verktyg nere i, stenläggning omkring, personens fot syns i förgrunden.
    Skapa konto
S
Alltså jag förstår inte riktigt, vem tyckte att det där var en bra design..? Ser ut att vara byggt för att vara så omständligt som möjligt när något behöver åtgärd. "Set it and forget it" och kör tills det inte funkar.

Min gissning är att (1) backventilens sil blivit igenvuxen (skulle förklara lägre tryck initialt) och (2) du spolade med kommunalt vatten baklänges så att backventilen trillade av från inloppsslangen och (3) hela slangpaketet från utkastare ner via pump till vattennivå är nu tomt på vatten.

Har du någon marginal på utloppsslangen från pumpen? Om du skulle lossa den där den sitter i andra änden, har du då tillräckligt med slang tillgodo att mata tillbaka ned i hålet om du försöker få en sling runt pumpen och dra den upp till marknivå?

Utloppsidan är nedgrävd, går ut ca 1m nere i brunnen, rätt ut i mark som sedan går i en slinga runt hela huset med 3 utkastare på olika ställen så inget slack på så sätt tyvärr.

Ja, pem i form av en fjäder något varv eller så hade möjliggjort att lyfta upp den. Osäker om det hade funkat ändå då den i nuvarande form är kort vilket är en del i att pump/motor står stadigt.

kanske går att med en ställning med stadig tvärslå att spela upp pumpen med en kedjeblock till armlängds avstånd ned för att komma åt PEM-slangens infästning och lossa denna och sedan hissa det vidare upp så att sugslangen är åt kommlig och går att lossa (ankra den först i rep så att den inte försvinner ned om du skulle tappa i hanteringen) - elledningen är ju ganska lång och jag undrar om det inte är precis så man har gjort det när det monterades tidigare.

försök se om det fins några fästöglor i pumpen som är starka nog att bära hela vikten - du har förvisso rörkrökar i metallrör som en lastslinga kan läggas under runt men det gäller att säkra detta att det inte hoppar ur när du senare lyfter...

Redigerat:
X xxargs skrev:
kanske går att med en ställning med stadig tvärslå att spela upp pumpen med en kedjeblock till armlängds avstånd ned för att komma åt PEM-slangens infästning och lossa denna och sedan hissa det vidare upp så att sugslangen är åt kommlig och går att lossa (ankra den först i rep så att den inte försvinner ned om du skulle tappa i hanteringen) - elledningen är ju ganska lång och jag undrar om det inte är precis så man har gjort det när det monterades tidigare.

försök se om det fins några fästöglor i pumpen som är starka nog att bära hela vikten - du har förvisso rörkrökar i metallrör som en lastslinga kan läggas under runt men det gäller att säkra detta att det inte hoppar ur när du senare lyfter...
Har funderat på en liknade lösning idag, kanske går att göra i kombo med ditt förslag. Har ett gäng reglar liggande 95x45, lägga två över hålet och bygga ner en stege/bur av flera bitar som man kan klättra, ligga på för att nå pem kopplingen. Ha pumpen säkrad som du är inne på, inkl mig själv, sedan lyfta upp konstruktionen och sedan hissa upp pump inkl sugslangen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.