Hej,
Vi renoverar vår källare och har upptäckt ett rör i ett av rummen som vi inte har en aning om var den kommer ifrån och var den går. Alla våra andra vattenrör är bytta utom denna som vi upptäckt i veckan.
Fakta om röret:
- Smalt metallrör
- Förmodligen flyter det kallvatten i den då det bildas fuktfläckar på väggen förmodligen p g a temperaturskillnaden mellan röret och rummet. Det går inte att avfukta bort så det är nog ett kontinuerligt flöde av kallvatten.
- vi hittar inte fortsättningen på röret i de andra rummen eller utomhus.
Vet ni vad det kan ha använts till och var vi ska leta efter in- och utlopp?
Ser fram emot att problemlösa med er
Kristina
Vi renoverar vår källare och har upptäckt ett rör i ett av rummen som vi inte har en aning om var den kommer ifrån och var den går. Alla våra andra vattenrör är bytta utom denna som vi upptäckt i veckan.
Fakta om röret:
- Smalt metallrör
- Förmodligen flyter det kallvatten i den då det bildas fuktfläckar på väggen förmodligen p g a temperaturskillnaden mellan röret och rummet. Det går inte att avfukta bort så det är nog ett kontinuerligt flöde av kallvatten.
Kristina
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Gissar rör till en oljetank, det är eldningsolja som fuktar, det går ju inte att torka ut.Krisztina skrev:
Hej,
Fakta om röret:
- Smalt metallrör
Kristina
Känner du ingen lukt ??
Gissar rör till oljetank. Det är eldningsolja som fuktar, det går ju inte att torka ut.Krisztina skrev:
Hej,
Fakta om röret:
- Smalt metallrör
Kristina
Känner du ingen lukt ??
Aha! Tusen tack för återkoppling!Isakare skrev:
Jag känner ingen lukt och vi har fjärrvärme i huset men kan ha varit olja innan. Hörde från grannarna att deras oljetank låg nergrävd en bit från deras hus. Kan vi ha en oljetank liggande någonstans på vår tomt som ledningen går till?
Ska be någon med bättre luktsinne känna efter.
Tack! 😃
Alltså det vetifan om det där är ett rör. I så fall det mest misshandlade och konstigt vridna rör jag sett i hela mitt liv, och då har jag sett mycket rör!
EDIT: jag tittade på det röda, som jag tror är tejp nu. Såg sen det inputsade vita röret!
Är helt 100% rör från gammal oljetank. Bara att riva bort, men akta då det är fullt med stinkande olja. Fukten på väggarna kommer utifrån, helt normalt i gammal källare med dålig dränering.
EDIT: jag tittade på det röda, som jag tror är tejp nu. Såg sen det inputsade vita röret!
Är helt 100% rör från gammal oljetank. Bara att riva bort, men akta då det är fullt med stinkande olja. Fukten på väggarna kommer utifrån, helt normalt i gammal källare med dålig dränering.
Redigerat:
Tack för återkoppling!NICHOLAS J skrev:
Alltså det vetifan om det där är ett rör. I så fall det mest misshandlade och konstigt vridna rör jag sett i hela mitt liv, och då har jag sett mycket rör!
Så grymt bra ni är här i forumet!
Det är ett vitt rör som går ner i golvet på ena bilden och delvis synlig längst med väggen på några bilder och sen inmurade i väggen bakom den nyputsade väggen. Kan se ut som en elsladd, men är av metall.Dan1891 skrev:
OK! Det var en väldigt liten diameter på det röret då.Krisztina skrev:
Men du har ju fått bra svar att det är ett rör till en oljetank, visste inte att de var så klena, men bra att lära sig!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden