Hej.
Har nyligen skaffat pumpbrunn då infiltrationen behövde flyttas efter den satt igen. Efter detta har jag nu börjat hålla lite mer koll på. Har upplevt vattnet som kommer från trekammarbrunnen väldigt grumligt när jag kollar ner i pumpbrunnen.

Kan min trekammarbrunn ha börjat släppa vidare för mycket eller kanske alltid gjort?
Jag begärde slamtömning får någon vecka sedan för att jag upplevde det grötigt i pumpbrunnen. Tänkte att trekammarbrunnen var full.

Men nu är det lika dant igen.

Se gärna bilder. Jag har rengjort den borsten som sitter i utloppet från brunnen till pumpen.

Eller är jag onödigt.orolig? Klarar infiltrationen en viss mängd något annat än vatten?

Det kanske är som det skall vara?
Se gärna bild.

• Grumligt vatten i en pumpbrunn med synliga kablar och en röd rörände.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av pumpbrunn med kablar och grumligt vatten, omgiven av grästäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte komma grumligt från brunnen ut till pumpgropen, då är det slamflykt och sätter igen infiltrationen. Vilken grop sitter pumpen i , den ska sitta i en egen grop efter 3-kammaren, lite diffust med dom fotona.

Pumpen sitter i en egen efter ja. Det är pumpbrunnen på båda bilderna.
Så vad kan jag göra? Kan 3 kammar brunnen vara fel gjord?
För den förra infiltrationen var inte rätt utförd så det var därför den satte igen redan efter 15 år enligt de jag hade att göra en ny.

Hur ser 3-kammaren ut invändigt, är det en enhet eller en plastids med 3 burkar. När en 3 - kammar sugs ur så ska den fyllas upp till max innan den används. Annars kan den ge ifrån sig slam. Utloppsröret ska ha ett T-rör som går ner ca 10 - 15 centimeter under översta nivån, det flyter alltid en massa skit på ytan och det ska inte gå ut. Kan du fota hur det ser ut.

J jonaserik skrev:
Hur ser 3-kammaren ut invändigt, är det en enhet eller en plastids med 3 burkar. När en 3 - kammar sugs ur så ska den fyllas upp till max innan den används. Annars kan den ge ifrån sig slam. Utloppsröret ska ha ett T-rör som går ner ca 10 - 15 centimeter under översta nivån, det flyter alltid en massa skit på ytan och det ska inte gå ut. Kan du fota hur det ser ut.
På mig så låter det som att det är 3-kammarbrunnen inte gör som den skall och som med mer eller mindre konstant slamflykt redan vid normal användning orsakat den förtidigt igensatta infiltreringen - fixas inte den så kommer du behöva lägga om infiltreringen igen inom inte så många år.

En smula grumlighet kan det vara men du bör kunna sticka ned en vit sticka i alla fall 3 dm ned i vattnet innan spetsen försvinner i dunklet. - med minireningsverk är det ofta över 1 meter siktdjup när det fungerar som det skall - bättre än många sjöars siktsträcka i vatten.

---

tvättar ni ofta med tvättmaskiner (och diskmaskiner) och med pulvertvättmedel (typisk barnfamiljer)? - pulvertvättmedel ger ofta grumlighet i över dygn efter tvätt då det är så finfördelat efter tvätten att det sedimenterar väldigt långsamt. zeoliterna (det vita i pulvertvättmedelet) är mer eller mindre som en mineralisk lera och bryts inte ned bakteriellt med tiden inne i infiltreringen och sakta proppar igen infiltrering.

Prova att tvätta med tvättsåpa ett tag och se om det blir förändring.

Med ofta användande av badkar och som töms kvickt är det risk för översvämning i brunnen med kanske 150 liter på kort tid och det spolas slam mellan eller över kammarkanterna av den höga vattenflödet. duschningen ger ofta mer sansade vattenflöden - men även där överväg till mer snålspolande munstycken för att minska vattenmängden rent generellt.

Den 3' alternativet är att brunnen är för liten gentemot belastningen om hushållet har många personer - mer än vad den är beräknat för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.