1 241 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Vattendunk som avlopp?
Hej
Vi har ett garage med förråd som jag ska bygga om till ateljé åt min fru.
När vi flyttade in (14 år sedan) så var det tvättstuga i ena förrådsdelen. Tvättmaskin, torktumlare, torkskåp och tvättbänk. Hela balunset. Avloppet gick ner i en golvbrunn som jag tagit för givet gått till kommunala avloppsnätet.
Vi flyttade direkt in tvättstugan i huset och kopplade bort blandaren vid tvättbänken. Nu tänkte jag koppla in den igen i den kommande ateljén.
När jag kollade inspektionsluckan för husets avlopp så kommer det inget vatten där när jag häller vatten i golvbrunnen i garaget. Istället kommer det ut i en dagvattenbrunn vid tomtgränsen… Helt sjukt att man haft tvättmaskinsavloppet kopplat till ett rör som leder ut i ett dike 400 meter bort!
Känns inte så bra att låta frun skölja penslar i diskhon heller så nu är min fråga - får man ha en vattendunk som avlopp? Vägrar gräva om avloppsanslutningen och det är ju inte många liter om dagen det handlar om. Eller är det inte tillåtet att lösa det så till en fast vattenanslutning?
Vi har ett garage med förråd som jag ska bygga om till ateljé åt min fru.
När vi flyttade in (14 år sedan) så var det tvättstuga i ena förrådsdelen. Tvättmaskin, torktumlare, torkskåp och tvättbänk. Hela balunset. Avloppet gick ner i en golvbrunn som jag tagit för givet gått till kommunala avloppsnätet.
Vi flyttade direkt in tvättstugan i huset och kopplade bort blandaren vid tvättbänken. Nu tänkte jag koppla in den igen i den kommande ateljén.
När jag kollade inspektionsluckan för husets avlopp så kommer det inget vatten där när jag häller vatten i golvbrunnen i garaget. Istället kommer det ut i en dagvattenbrunn vid tomtgränsen… Helt sjukt att man haft tvättmaskinsavloppet kopplat till ett rör som leder ut i ett dike 400 meter bort!
Känns inte så bra att låta frun skölja penslar i diskhon heller så nu är min fråga - får man ha en vattendunk som avlopp? Vägrar gräva om avloppsanslutningen och det är ju inte många liter om dagen det handlar om. Eller är det inte tillåtet att lösa det så till en fast vattenanslutning?
Hur kunde du ta för givet att garaget var kopplat till det kommunala spillvattennätet?? Garageavlopp får absolut inte kopplas till det kommunala spillvattnet!!! Rena döden för reningsverk om det kommer t.ex. motorolja och bensin med i avloppsvattnet. Förstör kemikalier och mikroorganismer som ska rena det normala avloppsvattnet. Garageavlopp ska kopplas till lokal dagvattenkista på den egna tomten i första hand. Inte med dagvattenavlopp som orenat rinner direkt ut i sjöar och vattendrag såsom många kommunala dagvattenavlopp gör. Har man omfattande verkstad i garaget ska det finnas oljeavskiljare som töms regelbundet. Det rätta är ju att samla upp så mycket olika kemikalier man kan och ibland köra till kommunens återvinningsanläggning och ställa det där. Numera finns det ju också väldigt mycket miljövänliga färger som man borde kunna använda i första hand.
Nu skulle ha bygga om det till ateljé och inte släppa ut olja mm. Läs innan du skriver.J Josth skrev:Hur kunde du ta för givet att garaget var kopplat till det kommunala spillvattennätet?? Garageavlopp får absolut inte kopplas till det kommunala spillvattnet!!! Rena döden för reningsverk om det kommer t.ex. motorolja och bensin med i avloppsvattnet. Förstör kemikalier och mikroorganismer som ska rena det normala avloppsvattnet. Garageavlopp ska kopplas till lokal dagvattenkista på den egna tomten i första hand. Inte med dagvattenavlopp som orenat rinner direkt ut i sjöar och vattendrag såsom många kommunala dagvattenavlopp gör. Har man omfattande verkstad i garaget ska det finnas oljeavskiljare som töms regelbundet. Det rätta är ju att samla upp så mycket olika kemikalier man kan och ibland köra till kommunens återvinningsanläggning och ställa det där. Numera finns det ju också väldigt mycket miljövänliga färger som man borde kunna använda i första hand.
Som sagt, det är inte ett garageavlopp utan ett avlopp i en separat del som använts som tvättstuga. När jag skriver att jag tog för givet att det var rätt kopplat så innebär inte det att jag hällt skit i det - jag kollade innan, och har alltså INTE för avsikt att göra det 🙂
Spontant tänkte jag att man kunde ha tre att växla mellan och låta färgrester sjunka för att sedan ta till återvinning. Men det kanske inte är görligt. Inte oljefärger/lacknafta/terpentin men akrylfärger kan ju också innehålla kadmium.K Kane skrev:
Men det får lösa sig. Första steget är om det är ok med den lösningen.
Låter som en helt rimlig lösning.J jerydh skrev:Spontant tänkte jag att man kunde ha tre att växla mellan och låta färgrester sjunka för att sedan ta till återvinning. Men det kanske inte är görligt. Inte oljefärger/lacknafta/terpentin men akrylfärger kan ju också innehålla kadmium.
Men det får lösa sig. Första steget är om det är ok med den lösningen.
Jag monterade en vask i garaget och skickar avloppet i en dunk som jag häller ut på gräsmattan när den är full.
I golvet i garaget finns också en brunn som jag antar går till en stenkista, men jag vet inte. Den är dock mitt i rummet, så kan inte leda avloppet från vasken dit.
I golvet i garaget finns också en brunn som jag antar går till en stenkista, men jag vet inte. Den är dock mitt i rummet, så kan inte leda avloppet från vasken dit.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 653 inlägg
Tycker att det låter som en rimlig lösning. Sen är ju frågan var ni ska göra av dunkens innehåll, men det kanske du redan har koll på? Om inte, fråga kommunen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
