Ja, det är ju kanske inget stort problem för mig heller, men besökande brukar alltid påpeka saken.
Vad jag kan undra är om svavelvätet är korrosivt för mina gamla järnrör?

Det spelar nog inte så stor roll vilken pump som användes - utan att du slängde ut din 70 år gamla hydrofor + de halvrostiga järnrören som fanns kring denna då det är två saker som tar bort svavelväte-doft - utlösta järnjoner (från tex. hydrofoväggen) och syresättning (från luftkudden i hydroforen) - med trevärdiga järnjoner eller tvåvärdiga järnjoner så omvandlas H2S till FeS som är solid förening och blir partiklar i vattnet och kanske sedimenterar i tex. en hydrofors botten efter en tid.

Det behövs bara 0.2 ppm H2S i luft för att vi skall detektera doften med näsan, så det är inga stora mängder som behöver tas hand om i vattnet för att det skall bli luktlöst.

det fins syresättningskolumner att köpa för vattenbehandling - att injecera mycket lite dos med järnsalt (tex järnsulfat) tar förmodligen också bort doften helt... gäller att hitta något som är driftsäkert och passar för använda tryckhållning (hydropress eller hydrofor kräver ofta olika lösningar).

en annan variant är att 'klora' vattnet då underklorsyran (från tex natriumhypoklorit) är effektiv att oxidera svavelväte till solida svavelpartiklar som sakta sedimenterar.

är du själv inte störd av doften - gör inget alls, det är rätt ofta att djupborrhål kan ge vatten med svag svavelvätedoft periodvis.

Redigerat:
Jag har fortfarande kvar mina gamla järnrör. Järnhalten i tappvattnet är 0,3 mg/l.

T Tagsi skrev:
Jag fick samma problem med lukt i vattnet efter att vi bytte från hydrofor till hydropress. Lösningen för mig var en luftinjektor typ: [länk]
Har du luftpuffar i kranarna efter installationen av luftningspaketet? Jag fick det. Vet inte vad jag ska göra.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Har du luftpuffar i kranarna efter installationen av luftningspaketet? Jag fick det. Vet inte vad jag ska göra.
Vad för paket, en tub på sidan om trycktanken eller en som sitter i den.

CHEMAS CHEMAS skrev:
En sådan här. [länk]
Det är som kallas för snorkel, det snorklar i den när pumpen går. att det blir luft i vattnet kan bero på att det går med luft till tanken och nivån sjunker i den. Då kan den blit så låg att luften går ut till huset. Det är inte alltid som det kommer luft, när pumpen startar så höjs trycket i tanke och nivån ökar ( ingen luft ) när pumpen stannar, så sjunker nivän ( och luft ) Vad har du för tryckkärl , hydrpress eller hydrofon och ev en plugg på topp.

J jonaserik skrev:
Det är som kallas för snorkel, det snorklar i den när pumpen går. att det blir luft i vattnet kan bero på att det går med luft till tanken och nivån sjunker i den. Då kan den blit så låg att luften går ut till huset. Det är inte alltid som det kommer luft, när pumpen startar så höjs trycket i tanke och nivån ökar ( ingen luft ) när pumpen stannar, så sjunker nivän ( och luft ) Vad har du för tryckkärl , hydrpress eller hydrofon och ev en plugg på topp.
Ok. Kan det hjälpa om jag ändrar tillslags trycket från 2 till 3 bar?

Jag har en hydropress. Tror den är på 50L. Något plugg på toppen finns inte. Bara en ventil till förtrycket eller vad det heter.

Du kan prova med trycket, sen vad har du för tryck i hydropressen, det ska ligga på ca 2 bar under tillslagstrycket. med högre start så kommer pumpen att starta tidigare. sen 50 liter lite tunnt, sätt dit ett till på 50 liter. Går bra att koppla paralellt. Det med att det inte finns nägon plugg, det finns s.k avluftningskit för att reglera nivån i en hydrofon eller Wellmate hydropress, den har ett rör ned i den och en nivåventil som släpper ut luften, när den kommer kommer för långt ner och börjar puttra ut.

J jonaserik skrev:
Du kan prova med trycket, sen vad har du för tryck i hydropressen, det ska ligga på ca 2 bar under tillslagstrycket. med högre start så kommer pumpen att starta tidigare. sen 50 liter lite tunnt, sätt dit ett till på 50 liter. Går bra att koppla paralellt. Det med att det inte finns nägon plugg, det finns s.k avluftningskit för att reglera nivån i en hydrofon eller Wellmate hydropress, den har ett rör ned i den och en nivåventil som släpper ut luften, när den kommer kommer för långt ner och börjar puttra ut.
2 bar under?? Inte 0,2 bar då?

Får inte plats med större hydropress tyvärr. Jag har en wellmate. Kanske får köpa ett avluftningskit då antar jag.

Jag ska kolla tillslag o tryck i hydropressen. Återkommer.

CHEMAS CHEMAS skrev:

Får inte plats med större hydropress tyvärr. Jag har en wellmate. Kanske får köpa ett avluftningskit då antar jag.

Jag ska kolla tillslag o tryck i hydropressen. Återkommer.
Har du egen brunn? Har du det kan det vara läge att suga bort gammalt slam

CHEMAS CHEMAS skrev:
Jepp 2 bar , kanske lite knas men ta då 2 bar i förtryck och start 3 bar, stopp ca 4,5 -5 bar annars kommer flödet i kranarna att bli som lamt och starkt pulserande. Du kan se funktion och tryck på manometern om du öppnar en kran.

J jonaserik skrev:
Jepp 2 bar , kanske lite knas men ta då 2 bar i förtryck och start 3 bar, stopp ca 4,5 -5 bar annars kommer flödet i kranarna att bli som lamt och starkt pulserande. Du kan se funktion och tryck på manometern om du öppnar en kran.
Överallt man läst innan så har det ju stått 0,2 eller 0,3 bar lägre tryck i hydropressen än tillslagstrycket. Nu hänger jag inte med...sorry.

Hur som helst.

Jag hade visst en hydropress på 111,7 liter för att vara exakt.

Förtryck: 2,3 bar
Tillslag: 2,6 bar
Frånslag: 4 bar

CHEMAS CHEMAS skrev:
Jag hade visst en hydropress på 111,7 liter för att vara exakt.
Och i plåt, då finns ingen plugg. förtryck ca 2 tillslag ca 3 och frånslag ca 4 - 4,5 är bra.

J jonaserik skrev:
Och i plåt, då finns ingen plugg. förtryck ca 2 tillslag ca 3 och frånslag ca 4 - 4,5 är bra.
Nääee. Min är i plast.

Ok. Tack för din hjälp. 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.