Bakgrund
Jag har djupborrad brunn med en Grundfos-pump nedsänkt i. Jag installerade nyligen rejäla vattenfilter efter att några provisoriska år haft hopplösa patronfilter som behövde bytas för jämnan. Det är ett avsyrningsfilter och ett järn/manganfilter.
Problemet med dessa filter är att de backspolar varannan dag, och då står de på fullt blås ut i golvbrunnen i tio minuter. När man driftsätter dem gör man detta under övervakning en första gång. Rätt som det var löste motorskyddet till pumpen, jag kunde återställa efter en stund och då var det som att det inte kom någon riktig mängd vatten, först någon-några timmar senare kunde jag starta pumpen igen och den fyllde hydroforen till sitt bryttryck.
Jag funderade och räknade lite, och kom fram till att med de 20-25 (tror det är 23 m men minns inte exakt) meter slang jag har ned i brunnen har jag kanske som bäst 150-200 liter beroende på hur djupt vattenytan ligger. Eftersom filtren backspolar 10 min och renspolar 5 min, och ska ha ett minsta flöde på 17 l/min så behöver varje filter 255 liter per backspolning. (För övrigt tycker jag det låter smått sjukt att filtrena måste backspolas med nästan 4 m3 vatten i månaden per styck). Jag rådgjorde med återförsäljaren, han verkade klok och tyckte att det bästa jag kan hoppas på är att programmera in backspolningen till mitt i natten (så att alla duschat/tvättat färdigt) och se till att de två filtrena inte ligger på samma dygn, i övrigt öka tillgången på vatten. Enklaste sättet att göra det torde rimligen vara att sänka pumpen djupare.
Förutsättningar
Enligt SGU-kartan är brunnen 50 m djup och borrad tidigt 1980-tal. Om jag känner tidigare ägaren rätt har han gjort 0 underhåll sedan dess, jag har bott här sedan 2022. Det är MYCKET järn/manganpartiklar i vattnet, och filterrådgivaren nämnde i förbifarten att det kan lägga sig på botten av borrhålet så att brunnen inte är lika djup längre.
Förslag på åtgärder?
Borde man i förebyggande syfte beställa att någon kommer och bottensuger brunnen? Eller kan jag göra det själv med någon improviserad "länspump"? Köra ned en lång slang och blåsa in luft? (Kan tydligen fälla ut järnet som lagt sig på röret?). Vad hade ni gjort?