I stugan har vi en wilo pump i brunnen till dricksvatten. Nu när vi var där så slutade pumpen plötsligt att fungera. Efter en hel del felsökning/mätande kunde jag utesluta fel utanför brunnen där fanns 230v.
Jag tog isär styrboxen till pumpen som är ganska enkel och efter att ha motionerat anslutningar och säkring så funkar pumpen(den är bara något år gammal).
Är det någon som har erfarenhet av Wilo? Säkringen känns lite slapp. Finns det reservdelar att köpa?
Vit Wilo pumpstyrbox med tekniska specifikationer på en etikett, placerad på en träyta. Finns en säkring och en strömbrytare på boxen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vad var det som hade löst ut - säkringen ???

Om så, så måste man fundera på varför den löser ut - vilket i de flesta fallen beror på att den dra för mycket ström och då fins det någon orsak för detta då motorer drar inte ström långt utanför sina specar och drar säkring om den inte av någon anledning går väldigt tungt.

- har du kollat med någon stickproppselmätare (om det är anslutet med stickpropp) i hur mycket pumpen faktiskt drar i ström medans den arbetar - är det bit över angivna max-strömmen så är det ett problem av någon orsak.

jag antar här att pumpen i sin tur är kopplad till en hydropress/hydrofor och med en tryckströmbrytare som stänger av pumpen när trycket är tillräckligt högt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.