1 027 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Hydrofor slutat fungera...
"Slutat att fungera" - vad menar du med det? Är det själva tanken eller hela pumpanläggningen ? Om det är tanken, så kan du säkert fixa det själv med hjälp här från forat. Det kan även gälla vissa andra "lätta" fel, så beskriv hur felet yttrar sig.
Tack för snabbt svar. Pumpen startar vanligtvis automatiskt när jag vrider på kranen vid utkastaren, men nu händer ingenting, och den ger inte ifrån sig ett ljud. Testade att öppna bottenventilen och det strömmade bra med vatten. Kanske får pumpen inte el?
Om du har en hydrofor ska pumpen inte starta så fort du öppnar kranen, gör den det är det tomt på luft i den.B Oscnord skrev:
Hydroforen är en buffert som gör att pumpen inte behöver starta/ stoppa så fort man öppnar kranen.
Kommer det nåt vatten ur kranen?
aha! tack, nej det kommer inte något vatten ur kranen men det kommer vatten när jag öppnade kulventilen i botten på hydroforen, kan inte riktigt se vattennivån i inspektionsröret.D Dilato skrev:
Du har en tryckströmbrytare som ska känna trycket och starta stoppa pumpen.
Denna känner vattentrycket genom ett smalt rör och ett membran som påverkar en switch.
Det röret kan becka igen av skit i vattnet så att trycket inte når fram till switchen.
Man får då lossa tryckswitchen och göra rent så trycket når fram.
Denna känner vattentrycket genom ett smalt rör och ett membran som påverkar en switch.
Det röret kan becka igen av skit i vattnet så att trycket inte når fram till switchen.
Man får då lossa tryckswitchen och göra rent så trycket når fram.
Tack för tips! Behöver /kan man pumpa in luft uppifrån?D Dilato skrev:Du har en tryckströmbrytare som ska känna trycket och starta stoppa pumpen.
Denna känner vattentrycket genom ett smalt rör och ett membran som påverkar en switch.
Det röret kan becka igen av skit i vattnet så att trycket inte når fram till switchen.
Man får då lossa tryckswitchen och göra rent så trycket når fram.
Ja det kan man och behöver man ibland, det finns en hel del trådar här om just detta.B Oscnord skrev:
Men koncentrera dig på att få igång själva pumpen just nu.
Skit i ledningen till tryckbrytaren är ett hett tips, mycket vanligt fel.
Om du tömmer hydroforen helt så blir även luftkudden rätt, luft påfyllningsventilen är bara ett bekvämare sätt att göra samma sak.
Lite bilder på pump och hydroforen underlättar
Tack, ska fixa detD Dilato skrev:Ja det kan man och behöver man ibland, det finns en hel del trådar här om just detta.
Men koncentrera dig på att få igång själva pumpen just nu.
Skit i ledningen till tryckbrytaren är ett hett tips, mycket vanligt fel.
Om du tömmer hydroforen helt så blir även luftkudden rätt, luft påfyllningsventilen är bara ett bekvämare sätt att göra samma sak.
Lite bilder på pump och hydroforen underlättar
Klicka här för att svara